Zaterdag 13/08/2022

Primera zorgt voor verfrissende wind bij Nissan

Wie denkt aan een nieuwe auto is niet meteen geneigd om Nissan in zijn verlanglijstje op te nemen. De Japanse autobouwer leidt sedert een aantal jaren een schaduwbestaan. Eigenlijk hebben de mensen van Nissan het zichzelf aangedaan. Hun auto's waren een toonbeeld van banaliteit en verveling op wielen. Wie echter de moeite deed om met deze wagens te rijden, ontdekte vrij vlug dat achter het inspiratieloze design doorgaans een goed product schuilging. Met zijn nieuwe Primera wil Nissan niet enkel scoren in de betrouwbaarheidstabellen. Deze middenklasser is zelfs vernieuwend qua vormgeving en voor het eerst sedert lange tijd kunnen we een Nissan weer mooi noemen.

Van onze medewerker

Tony De Mesel

Voor de traditionele Nissan-rijder is het wel even schrikken. De nieuwe Primera, zoals hij sedert een paar weken bij de lokale dealer staat, is een ware cultuurschok. De strakke traditionele lijnen die de voorgangers van de recentste Nissan typeerden zijn verdwenen en behoren duidelijk tot het verleden. De Primera 'nieuwe stijl' maakt indruk en wekt verbazing. Het design is het werk van de Zwitser Stéphane Schwarz. Hij en zijn team kregen opdracht om het merk uit de vergetelheid te halen. Schwarz en zijn team moeten zich nu wellicht wentelen in een nauwelijks te meten gevoel van zelfvoldaanheid. Het is ze gegund.

De nieuwe Primera lijkt een vijfdeurs maar in werkelijkheid is hij een vierdeurs met een afzonderlijke kofferruimte. Die misleidende visuele indruk komt door de glooiende daklijn die vrijwel naadloos en met de allures van een coupé overvloeit in de achtersteven. Maar dat is een stijloefening die andere constructeurs al eerder hebben gedaan. Daarmee zorgt de Primera dus niet voor een ware primeur.

Wel vernieuwend is dat ook de motorkap op een vloeiende manier overgaat in de contouren van het dak. Daarmee vormen het motorcompartiment, de passagiersruimte en de kofferruimte als het ware één volume. Schwarz noemt zijn creatie dan ook heel terecht een 'monosilhouette'.

In vergelijking met het uittredende model is het koetswerk een fractie hoger. Dat heeft enkele praktische voordelen. Het in- en uitstappen verloopt bijzonder makkelijk en als bestuurder heb je een beter overzicht op het verkeer. Maar het typische design heeft ook zijn nadelen. Tijdens het parkeren bijvoorbeeld is het moeilijk om de extremiteiten van het koetswerk in te schatten. Bij de duurdere versies wordt het beperkte zicht naar achteren verholpen door een camera die je in breedbeeld en tijdens het achteruitrijden een zicht geeft op wat er zich achter de auto bevindt. De camera is geïntegreerd in de kofferklep en het beeld verschijnt op een lcd-scherm dat in het instrumentenbord is verwerkt.

Met de lange hellende daklijn is de kofferklep bijzonder kort. De laadopening is daardoor bijzonder klein en bemoeilijkt het laden en lossen van grotere voorwerpen. De kofferruimte heeft een behoorlijk volume maar de vormgeving is niet echt praktisch. De laadvloer is niet vlak en is bovendien heel smal tussen de wielkasten. Ook het doorsteekluik naar de passagiersruimte is krap. De Primera ziet er windvriendelijk uit. Het is dan ook vrij verrassend te moeten vaststellen dat er behoorlijk wat windgeruis is bij hogere snelheden.

De inspiratie van het designteam moet mateloos groot zijn geweest. Niet enkel het koetswerk is een staaltje van vernieuwend denken. Dat ontdek je als je het portier opent. De inrichting van het interieur is origineel en tegelijk slim bedacht. Het eerste wat opvalt is de uitgestrektheid van het instrumentenbord en de positie van de tellers. Nissan gaf de voorkeur aan drie traditionele analoge klokken die niet achter het stuurwiel maar wel centraal staan opgesteld en bovendien lichtjes naar de bestuurder staan gericht.

Het meest ingenieuze aan het interieur is de inrichting van de middenconsole. Wie kiest voor een van de minder dure modellen heeft recht op een monochroom lcd-scherm. Op de topversies is dat een kleurenscherm dat verbonden is met de parkeercamera en het optionele dvd-navigatiesysteem. Voor wie dat wil is er ook een geïntegreerde gsm-bediening verkrijgbaar. Elke Primera krijgt standaard een airco, een audio-installatie en een boordcomputer. De bediening ervan gebeurt via een makkelijk te bedienen klavier dat zich net onder het lcd-scherm bevindt.

De nieuwe Nissan Primera is verkrijgbaar als een vierdeurs en een break met een opmerkelijk vloeiende koetswerklijn. Nog voor de zomer vult Nissan de reeks aan met een vijfdeurs. In totaal zijn er vijf uitrustingsniveaus die echter niet allemaal kunnen worden gecombineerd met elke motorversie. Nissan heeft vier motoren in het programma. Voor wie zijn auto zelf moet betalen en geen recht heeft op een leasingwagen via zijn werkgever, is de 1,8-liter (116 pk) wellicht de interessantste. Hij zorgt voor een goede verhouding tussen prijs en prestaties. Wie wil besparen op de aankoopprijs kan kiezen voor een van de 1,6-liter-benzine-uitvoeringen (109 pk). De topversies krijgen een 2,0-liter-benzine (140 pk) tussen de wielen. Deze krachtige motor is combineerbaar met ofwel een manuele zesbak of een CVT-M6 die je toelaat om zowel automatisch te rijden als sequentieel te schakelen.

Voor de veelrijders heeft Nissan de 2.2 DCi met 'common rail'-turbodiesel en manuele zesbak. Deze motor, die al twee jaar in de kleinere Almera verkrijgbaar is, onderging enkele technische aanpassingen. De voornaamste daarvan is het gebruik van een 'common rail'-injectiesysteem. Het resultaat is opmerkelijk. Wat aanvankelijk een luidruchtige dieselmotor was, is nu een van de stilste in zijn soort geworden. De trekkracht van de motor is bovendien beter gespreid, al blijft het wachten tot de naald van de toerenteller de 2.000-markering is gepasseerd, vooraleer er echt sprake kan zijn van enige vitaliteit.

Elke Primera heeft een strak aanvoelende vering, die meer is afgestemd op de wensen van de enthousiaste rijder dan op die van de comfortzoeker. Op het gebied van de veiligheid onderstrepen we vooral dat abs en zes airbags - waarvan twee airbaggordijnen - standaard zijn. Bij de negatieve punten noteren we dat de versnellingsbak zich minder vlot laat schakelen en dat de 2,2-liter-dieselmotor in een minder gunstige categorie terechtkomt. Met deze diesel noteerden we een gemiddeld verbruik van 8,2 liter. Bij de 1,8-liter-benzine was dat 8,9 liter.

De goedkoopste diesel kost 19.550 euro. Opmerkelijk is dat de benzine met 1,8-litermotor duurder is en 20.300 euro kost. Dat komt door de betere basisuitrusting.

Eindelijk kunnen we een Nissan weer origineel en mooi noemen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234