Dinsdag 04/10/2022

Ready-debacle remt concurrenten niet af

Geen verlies bij on-linewinkels van Delhaize en Colruyt

Terwijl Ready.be de deuren sluit wegens buitensporige verliezen, zijn concurrerende internetinitiatieven er al in geslaagd de rode cijfers weg te werken.

Brussel

Ruben Mooijman

Ready.be blijkt de enige internetsupermarkt geweest te zijn die met zware verliezen te kampen heeft. GIB Group besloot maandag de site met onmiddellijke ingang te sluiten omdat de verliezen dit jaar al 484 miljoen frank bedragen. En dat op een omzet die directeur Jean Pitz twee weken geleden op 150 miljoen raamde.

Ondanks het floppen van Ready gaat Colruyt volle kracht vooruit met zijn internetwinkel Collect & Go, die eerder dit jaar werd opgestart. Er is ook geen enkele reden om ermee te stoppen. "Het aantal klanten neemt snel toe en we zitten nu al op een operationele winst", zegt algemeen directeur Luc Rogge van Colruyt. Waarom Colruyt wel succes heeft op het internet terwijl Ready faalde, is niet moeilijk te achterhalen: de kostenstructuur van Collect & Go ligt veel lager. Terwijl Ready een aparte vennootschap was met eigen personeel, een eigen distributiecentrum en dure afhaalpunten, wordt Collect & Go gerund vanuit de bestaande Colruyt-structuur.

De afhaalpunten zijn gekoppeld aan de supermarkten, en vergen geen apart personeel. De Collect & Go-klant drukt op een belletje, waarna werknemer van de supermarkt de bestelling komt brengen. Collect & Go heeft bovendien geen marketing- en reclamekosten. De website staat vermeld op de Colruyt-vrachtwagens en op panelen aan de winkels. Die promotie kost niets. Collect & Go heeft nu zes afhaalpunten. In januari moeten dat er tien worden en binnen een paar jaar honderd.

"Het verschil tussen Collect & Go en Ready is dat zij het heel grootschalig hebben aangepakt, en dus heel duur", zegt Rogge. "Ik heb veel bewondering voor de durf waarmee ze te werk zijn gegaan. Maar wij pakken het iets voorzichtiger aan." Rogge zegt in het medium internet te geloven, ook voor voedingsdistributie. "Er is zeker een markt voor. Er zullen altijd mensen zijn die hun boodschappen in vijf minuten willen doen en daar een meerprijs voor overhebben."

Colruyt biedt via zijn Collivery-systeem ook de mogelijkheid om de via het internet bestelde goederen thuis te laten bezorgen. Ook dit systeem draait goed. Sinds kort is het niet alleen in Brussel beschikbaar, maar ook in Gent, waar een franchise de thuisbezorging uitvoert.

Delhaize maakt nog geen winst via het internet. Maar Caddy Home, de dochter die boodschappen thuisbezorgt, draait volgens woordvoerder Jef Kempenaers break-even. "De opbrengsten worden onmiddellijk weer in expansie geïnvesteerd. Als we ons voornamelijk op één stad hadden gericht, zoals Ready.be heeft gedaan, hadden we nu waarschijnlijk winst gemaakt."

Caddy Home is niet helemaal te vergelijken met Ready. Ten eerste werkt het niet met afhaalpunten maar met thuisbezorging, en ten tweede is het internet slechts een van de manieren om bestellingen door te geven. Dat kan ook via de telefoon of per fax. Momenteel komt 20 tot 30 procent van de bestellingen via het internet binnen, maar dat percentage vertoont een grote geografische variatie. In Leuven bijvoorbeeld is het internet goed voor 60 tot 70 procent van de bestellingen. Het percentage internetbestellingen stijgt wel snel, zegt Kempenaers.

"We hebben er vertrouwen in dat deze markt blijft groeien. Het aantal internetaansluitingen stijgt spectaculair. De meeste nieuwe internauten besluiten na een gewenningsperiode ook bestellingen via het net te plaatsen. We verwachten dus nog veel groei, en we willen op deze markt aanwezig blijven, vooral omdat we duidelijk uitzicht hebben op rentabiliteit." Caddy Home haalt nu een omzet die vergelijkbaar is met die van een kleine supermarkt. Dat komt neer op enkele honderden miljoenen franken.

In tegenstelling tot Colruyt, dat zijn internetinitiatieven tot nu toe voornamelijk tot Brussel beperkt heeft, bestrijkt Caddy Home de meeste grote steden van het land. In Wallonië gaat het om Waver en Waals-Brabant, Luik en Namen. In Vlaanderen levert Caddy Home in Antwerpen, Gent, Mechelen, Leuven en Turnhout. Ondanks de ruime dekking ziet Kempenaers nog mogelijkheden voor geografische expansie, bijvoorbeeld in Charleroi.

'Ik heb veel bewondering voor de durf waarmee ze bij Ready te werk zijn gegaan, maar wij pakken het iets voorzichtiger aan'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234