Vrijdag 30/09/2022

Reclamestunt Belgisch bedrijf eindigt met rellen in Parijs

Het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken heeft klacht ingediend tegen Rentabiliweb wegens het verstoren van de openbare orde. Het bedrijf betwist die verantwoordelijkheid en wil het budget van de stunt aan humanitaire organisaties schenken.

Zaterdagochtend al hadden zich, ondanks het druilerige weer, meer dan zevenduizend mensen verzameld op het Général Gouraudplein nabij de Eiffeltoren. Ze wachtten af tot kort na de middag de ‘Mailorama geluksbus’ zou passeren, van waaruit lukraak meer dan 5.000 enveloppes uitgedeeld zou worden, met in elk daarvan een som van 5 tot 500 euro. Om tien uur deelde de organisator, het Belgische internetbedrijf Rentabiliweb, mee dat de stunt geannuleerd was wegens te veel volk.Meteen na de mededeling begonnen honderden jongeren amok te maken. Een fotograaf kreeg klappen, een geparkeerde auto werd op zijn kop gezet en de ordediensten werden bekogeld met fruit en stenen. In de vroege namiddag keerde de rust uiteindelijke terug. Er werden tien herrieschoppers opgepakt, negen daarvan zitten nog steeds in hechtenis. Het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken kondigde dit weekend aan dat het een klacht zou indienen tegen de organisator, omdat de stad Parijs geen toestemming had gegeven voor de actie.Rentabiliweb weerlegt dat echter. “We hadden alle mogelijke afspraken vastgelegd op papier”, zegt zaakvoerder Jean-Baptiste Descroix-Vernier. “We hadden ook een private beveiligingsfirma ingehuurd, maar we hadden nooit gedacht dat er zoveel volk op af zou komen. Daardoor was de veiligheid van onze hostessen en van het publiek niet voldoende gegarandeerd. In overleg met de Parijse politie hebben de zaak dan maar afgeblazen. We hadden nooit vermoed dat de jongeren zo heftig zouden reageren.”Rentabiliweb, dat hoofdzakelijk betaalsystemen ontwikkelt voor websites, wilde met de ‘Mailorama geluksbus’ zijn nieuwe website Mailorama.fr promoten. De site is gespecialiseerd in ‘cash back’, een systeem waarbij onlinekopers krediet verdienen bij elke aankoop, en met dat krediet daarna kunnen betalen op partnersites. “Eigenlijk geven we via onze site geld aan elke onlinekoper”, aldus Descroix-Vernier. “Zaterdag wilden we die ‘cash back’ demonstreren door aan ieder de de moeite nam om af te komen, enkele euro’s te schenken.”Het bedrijf ging de mosterd halen in de Verenigde Staten, waar ‘Bailout Bill’ vorig jaar met veel succes geld uitdeelde aan voorbijgangers. Bill ontving elke geïnteresseerde in zijn hut op Time Square, en gaf telkens een som tussen de 50 en 3.000 dollar als hij het verhaal van zijn gast vermakelijk vond. Achteraf bleek het een promotiestunt voor de nieuwe zoekertjessite Bailoutbooth.com.

Dure grap

“Ook in Canada is een gelijkaardige actie probleemloos verlopen”, zegt Stéphane Bourkis, belast met de organisatie van het evenement. Bourkis ontkent dat de stunt nog beter geslaagd is door hem af te gelasten. “Het levert ons inderdaad veel publiciteit op, maar als we verantwoordelijk gesteld worden voor de schade die de jongeren zaterdag hebben aangebracht, dreigt dit een dure grap te worden.” Bourkis benadrukt dat de actie perfect legaal was. “Er is geen wet die het uitdelen van geld verbiedt, op voorwaarde dat er geen aankoopverplichting aan gekoppeld wordt.” Toch had het bedrijf een zekere mate van controverse voorzien. Topman Descroix-Vernier had een aantal weken geleden al aangekondigd dat hij een ‘aanzienlijke som’ zou schenken aan humanitaire organisaties. Hij heeft nu beloofd om het volledige reclamebudget voor de Mailoramageluksbus, bijna 100.000 euro, aan de Franse hulporganisatie Secours Populaire over te maken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234