Donderdag 27/01/2022

Regen of niet, iedereen in de wolken

De Tomorrowland-gekte zou je bijna doen vergeten dat er in het Antwerpse nog een ander wereldfestival is, maar dan gratis. Sfinks mixte reggae met Rihanna, springkastelen met jumpende veertigers. En het werkte nog ook.

Sfinks Mixed haalde afgelopen weekend vooral het nieuws met het concert van Boef. De Nederlandse rapsensatie zette zijn optreden vroegtijdig stop nadat drie tienermeisjes in de overvolle tent waren flauwgevallen. Een beslissing die op sociale media lang niet bij iedereen op begrip kon rekenen. Unfair, vindt Boef, die sinds zijn hit 'Habiba' ook veel kinderen tot zijn grote fanbasis mag rekenen.

"Ik zie op verschillende sites dingen staan als 'Boef laat duizenden fans in steek': dat is niet eerlijk, man", reageerde hij op Instagram. "Moet ik liever daar blijven en straks op me geweten hebben dat iemand iets overkomt, of moet ik kiezen voor de volwassen optie? Veiligheid gaat bij mij voor."

Ook de organisatie van het Boechoutse familiefestival kreeg kritiek. Zij schermde met het verweer dat ze wel had verwacht dat Boef een groter en jong publiek zou aantrekken, maar ook weer niet dat ze zó jong zouden zijn, en zó talrijk.

Gelukkig was het Boef-incident niet het ultieme moment dat deze 42ste editie van Sfinks karakteriseerde. Dat moment viel een dag eerder, toen vrijdagavond de regen met bakken uit de lucht viel in Boechout. Nefast, zou je denken, voor een exotisch zomerfestival dat warme vibes en zwoele sferen wil oproepen.

Maar van enige weerneerslachtigheid viel er op het festivalterrein weinig of niks te merken. In de Kidz Village botsten de allerkleinste festivalgangers onverschrokken verder op de glibberige springkastelen, terwijl hun ouders in de loungehoek onder de bomen genoten van een mojito. Ondertussen deden de Catalaanse heren van Txarango hun uiterste best om regenbogen op te roepen met hun rumba- en cumbiaritmes. In een halflege concerttent, maar voor een bijzonder fanatieke spionkop. Er is meer nodig dan een wolkbreuk om de sfeer op dit wereldfestival kapot te krijgen.

'Wees jezelf'

Sfinks Mixed heeft al heel wat metamorfoses achter de rug. Toen het festival in 2013 zijn subsidies kwijtspeelde, besloot het niet om de toegangsprijzen omhoog te jagen maar trok het net rigoureus de gratis-kaart. Dat zorgt vandaag voor een heel gemengd publiek.

Meisjes van veertig die met wisselend succes hun pasjes uit de salsacursus komen oefenen staan hier naast jonge kerels met Afrikaanse roots die wel met losse heupen geboren lijken. (Ex-)scoutsjongens met een neus voor nostalgie en korte broeken, kwieke zeventigers en veel, héél veel, jonge ouders met gevulde draagzakken en koetsen.

Je spot er harembroeken en hippe leren jekkers, Teva's en hoge hakken. Dreads onder wollige mutsen in de kleuren van Jamaica naast bloesjes met zoveel glitter dat het pijn doet aan de ogen: geen van beide valt uit de toon. Nog meer dan op Tomorrowland, waar de meeste bezoekers toch een paar dagen inplannen om een 'madness-waardige' outfit samen te stellen, geldt hier het credo 'come as you are'.

Parelvissen

In de media wordt Sfinks Mixed al enkele jaren van de stempel 'belevingsfestival' voorzien. In het verleden stonden hier bekende namen als Youssou N'Dour, Goran Bregovic en Buena Vista Social Club op de podia. Nu er geen tickets meer verkocht moeten worden, is er geen druk meer om brede publiekstrekkers te vinden waar veel mensen voor in de buidel willen tasten. En zijn Inner - A la la la la long - Circle en Seun Kuti, zoon van afrobeatpionier Fela Kuti, nu de grootste levende legendes op de affiche. Niet meteen namen die bij iedereen automatisch een belletje doen rinkelen.

Vele bezoekers erkennen dan ook dat ze vooral naar de wei in Boechout afzakken voor de sfeer en gezelligheid, de relatief betaalbare (en verrassend straffe) caipirinha's, de glutenvrije slaatjes en Funky Falafel-broodjes (die het trouwens met ruime voorsprong halen van de gemiddelde hamburger op Rock Werchter) en de niet zo doorsnee randactiviteiten. Genre: het Mongoolse theater-/muziekgebeuren van Khan Bogd, de grime- en goochelstand, en yoga-initiaties in de Zen Garden. Al telt de wei evengoed muzikale veelvraten die op zoek zijn naar onontgonnen parels.

"We steken onze energie nu vooral in het samenstellen van een mooi, divers programma", zegt organisator Patrick De Groote: Palestijnse feestritmes, reggaevibes en zigeunertonen. Niet onbelangrijk: een programma dat ook een diverser publiek aantrekt dan het gemiddelde festival in Vlaanderen.

Meteen ook het doel waarin de Sfinks-organisatie de subsidies wil investeren die ze sinds dit jaar opnieuw krijgt. "Als onze socialemediamensen aankondigen dat de Marokkaanse artieste Zina Daoudia naar ons festival komt, krijgt dat meteen 1.500 likes", zegt De Groote. "Zowel de rijkste mensen uit de provincie als mensen zonder papieren moeten zich welkom voelen."

Laatkomers

Ook Boef moest voor die sociale mix zorgen. Jongeren die geen toegangsticket voor pakweg Pukkelpop kunnen betalen, waar de rapper op 16 augustus optreedt, konden gratis in Boechout terecht. Ook al was het dan maar voor een gedeeltelijk concert. "Festivals als Rock Werchter of Tomorrowland zijn onbetaalbaar", zegt Soufiane (17). "Maar op Sfinks is het evengoed feest."

Opmerkelijk is de wissel van de wacht die na tien uur 's avonds plaatsvindt op het Sfinks-terrein. Gezinnen met baby's maken dan stilaan plaats voor jong volk dat in drommen toekomt. Geen screening of overdreven gedoe aan de ingang, op een korte swipe met een metaaldetector na. De meeste laatkomers stevenen recht op The Urban Mad af, het dj-paradijs van het wereldfestival. Wie dacht dat Sfinks enkel doordrongen was van patchoeli en folktonen, mag dat vooroordeel alvast van zijn lijst schrappen. Dj Black Mamba draaide evengoed Kelis ("my milkshake brings all the boys to the yard") en Rihanna door de mix. De Nederlandse Cincity bediende zelfs fans van funky house op hun wenken. Het mag duidelijk zijn: dit wereldfestival is met zijn tijd mee.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234