Maandag 26/09/2022

Reincarnation sucks

'In de spot' brengt het verhaal of de mensen achter een printadvertentie, tv- of radiospot. Deze week de printcampagne voor TMF.

door Melanie De Vrieze

In de advertenties zien we telkens het hiernamaals afgebeeld, met bekende sterren die gereïncarneerd zijn als dier. Amy Whinehouse is teruggekeerd als schaap en wordt door een collie beklommen. Paris Hilton reïncarneert als dikke neushoorn, vergezeld door haar hondje Tinkerbell. Een meisje neemt een kam om de stoere Marilyn Manson, tegenwoordig een poedel, te borstelen. De baseline van de drie advertenties luidt: 'Reincarnation sucks. Live now'.

Jongerenzender TMF heeft het voorbije jaar een volledige restyling ondergaan. Om duidelijk te tonen waar TMF voor staat, lanceerde mortierbrigade een imagocampagne.

"TMF wil meer zijn dan een muziekzender voor jongeren", zegt Koenraad Lefever, artdirector bij mortierbrigade. "Jong zijn duurt niet lang en daarom moet je ervan profiteren. TMF is daarvoor de ideale partner en biedt tools aan zodat jongeren zich kunnen amuseren."

De slagzin 'Live now' zal mortierbrigade ook gebruiken in de communicatie over festivals en party's waar TMF aanwezig is.

TMF wil met de campagne een positieve boodschap uitdragen. "In de printcampagne zit geen cynisme verscholen, daarvoor is de doelgroep trouwens iets te jong", legt Lefever uit. "We hebben wel voor een campagne met een knipoog gekozen: stel je voor dat je in het hiernamaals terugkeert als een dier, wat is dan het slechtste dat je zou kunnen overkomen? Dat is de creatieve insteek."

Om het grappig te maken gebruikt mortierbrigade de bekende koppen (allemaal lookalikes) van Amy Winehouse, Paris Hilton en Marilyn Manson.

Het bureau deed voor de printcampagne een beroep op fotografe Frieke Janssens. "Het was een hele klus om die campagne in elkaar te steken. Het is niet zomaar Photoshoppen. In het fotograferen van de verschillende elementen en het maken van de maquettes kruipt al snel enkele weken werk."

Het creatieve team van mortierbrigade wilde dat de printadvertenties een bevreemdend gevoel opriepen. "Sommige voorwerpen zijn echt, andere zijn op schaal gemaakt", zegt Lefever. "Het poppenhuis bijvoorbeeld is helemaal nagemaakt. Op de printadvertentie met Amy Winehouse is de hond echt, terwijl het schaap opgezet is. De schaal van het stro klopt bijvoorbeeld niet. Het zijn zulke details die voor het vreemde effect zorgen. In dat verband is er nog een grappige anekdote: de eigenares van de collie moest na de shooting géén foto hebben van haar hond", lacht Lefever.

De printadvertenties verschijnen in dagbladen en tijdschriften, en op Boomerangkaarten en posters.

Reclamebureau: mortierbrigade

Adverteerder: TMF

Creatief directeur: Jens Mortier,

Joost Berends, Philippe De Ceuster

Creatief team: Niels Schreyers,

Koenraad Lefever

Fotograaf: Frieke Janssens

Retouche: Beefactory

Naam: Reincarnation sucks

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234