Zondag 02/10/2022

Video

Retailexpert niet helemaal pessimistisch: "Blokker moet Ikea zonder meubels worden"

De Blokker in Korbeek-Lo is een van de 69 winkels die de deuren moet sluiten. Beeld
De Blokker in Korbeek-Lo is een van de 69 winkels die de deuren moet sluiten.

Blokker moet zich heruitvinden en een winkel worden waar men voor zijn plezier binnenstapt. Een soort Ikea zonder meubels. Dat advies geeft retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick Business School). De keten is te laat ingestapt op de onlineverkoop, is te dominant in de stad, heeft te veel concurrentie en te weinig beleving. "Maar toch zie ik geen doemscenario."

De winkelketen kondigde vandaag aan dat ze in België 69 winkels wil sluiten, waardoor ruim 300 personeelsleden hun job zouden verliezen. Van Ossel toont begrip. "Ze moeten zichzelf inderdaad heruitvinden en hadden dat beter vroeger gedaan. Maar dan nog zijn er te veel Blokker-winkels. Het winkelgedrag van de consument is nu eenmaal veranderd, terwijl die winkels hoge vaste kosten betekenen."

Blokker is van oudsher een huishoudwinkel voor zaken die je echt nodig hebt. "Stofzuigerzakken, schoonmaakproducten, staafmixers, potten en pannen,... Dat zijn nu precies de zaken die heel wat mensen online kopen. Vooral voor dit soort van producten is dat veel makkelijker", aldus de retailexpert.

Probleem is dat de Nederlandse topman Jaap Blokker nooit geloofd heeft in een webwinkel en het bedrijf dus vrij laat - pas twee jaar geleden - in de onlineverkoop is gestapt. "Blokker heeft zich de kaas van het brood laten eten door Bol.com, Coolblue en zelfs Collishop in België", aldus Van Ossel. Sinds 2015 is er wel een onlinewinkel, waar vanuit de moederholding stevig in wordt geïnvesteerd.

Te dominant, te grote concurrentie
Een ander probleem volgens de retailexpert is dat Blokker dominant aanwezig is in de stad, "terwijl heel wat stadskernen, zeker in de kleine steden, met steeds meer leegstand te maken hebben". Deze winkels krijgen dus minder volk over de vloer, maar kosten de keten veel geld.

Een derde uitdaging volgens Van Ossel is de concurrentie van ketens als Action, met een zeer goedkoop en sterk wisselend assortiment, of Flying Tiger, met trendy spulletjes voor in huis. "Deze winkels geven wél zin om terug te komen, dat gevoel heb je bij Blokker niet."

Meer beleving

Hij raadt de keten dan ook aan om te investeren in meer beleving: een soort Ikea zonder meubels. "De klassieke huishoudproducten zouden minder vierkante meter in beslag kunnen nemen, maar met aansluitend veel keuze online. Anderzijds wil men de kook- en badkamerspullen meer prominent aanwezig laten zijn. Waarom geen tientallen kleuren handdoeken aanbieden, met staaltjes in de winkel en online te bestellen? De klant zou bijvoorbeeld ook de rest van zijn badkamerspullen kunnen personaliseren. Er moet meer dynamiek gecreëerd worden".

Van Ossel is niet helemaal pessimistisch dat het Blokker ook effectief zal lukken om de ombouw te maken. Hij verwijst naar het feit dat de directie beseft dat er iets moet veranderen, dat er ook stevig geïnvesteerd wordt én hij verwijst naar de sterke holding die achter Blokker staat. "Ik zie zeker geen doemscenario."

Volgens Van Ossel moet Blokker meer inzetten op beleving.
Volgens Van Ossel moet Blokker meer inzetten op beleving. "Je hebt niet erg veel zin om naar Blokker terug te komen", zegt hij.Beeld Photo News
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234