Donderdag 11/08/2022

Weight Watchers

Revolutie in dieetland: Weight Watchers stopt met caloriepunten tellen

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

Een revolutie in dieetland: Weight Watchers, de grootste afslankingsorganisatie ter wereld, ruilt de caloriepunten in voor een nieuw 'driedimensionaal programma'. Daarin krijgen naast voeding ook beweging en levensstijl een plaats. Een wetenschappelijke aanpassing of een eenvoudige marketingstunt?

Ewoud Ceulemans

"De grootste verandering in de geschiedenis van Weight Watchers." Zo omschreef Gary Foster, de Chief Scientific Officer van de Amerikaanse dieetorganisatie, het nieuwe programma waarmee zo'n kleine drie miljoen leden uit dertig landen weldra kilo's proberen te verliezen. In dat nieuwe programma moet de bekende, klassieke methode, waarbij caloriepunten geteld werden, plaats maken voor een ruimer, 'driedimensionaal systeem'.

De focus ligt niet langer enkel op voeding, maar ook op bewegen en je persoonlijke gevoelsaspect: vandaar dat het nieuwe Weight Watchers Feelgood-programma de naam 'Eet, Beweeg, Leef' draagt. De ProPoints waarmee leden vandaag hun energiegebruik meten, worden ingeruild voor SmartPoints, dat niet enkel de gebruikte calorieën meet, maar ook de gebruikte suikers en verzadigde vetten in kaart brengt. "Want 100 calorieën koekjes zijn niet hetzelfde als 100 calorieën erwtjes", legt Olivier De Greve, CEO van Weight Watchers Benelux uit.

Daarnaast komen er ook nog Active Points, waarmee doelstellingen om meer te bewegen worden opgesteld, en wil de organisatie ook 'het gevoelsaspect' meer in het programma betrekken. De Greve: "Ik slank af, dus ik voel me beter, hebben we lang gedacht. Maar het omgekeerde is ook waar: gelukkigere mensen maken gezondere keuzes."

Met het vernieuwde programma wil de organisatie "beter aansluiten bij recente voedingsinzichten", klinkt het. Een logische evolutie: diëten draait al lang niet meer om minder eten alleen. "Het gaat erom mensen te laten kiezen voor een gezonde levensstijl in plaats van een gezond dieet", aldus De Greve.

"Verbreding is inderdaad een logische stap", zegt voedingsexpert Patrick Mullie (VUB). "Echt nieuw zijn die inzichten over een gezonde levensstijl natuurlijk niet, maar wetenschappelijk kloppen ze alleszins. Daar kun je alleen maar achter staan. Maar of dat nieuw puntensysteem, waar suikers en verzadigde vetten zwaarder doorwegen, veel extra impact gaat hebben op de resultaten, betwijfel ik. Iemand die wil vermageren, gaat sowieso geen zes stukken taart eten."

null Beeld GETTY
Beeld GETTY

Eerder dan een systeem dat zich aanpast aan nieuwe bevindingen, lijkt het nieuwe Weight Watchers-programma dan ook een slimme marketingstunt te zijn. Het succes van Weight Watchers is al jaren tanende: volgens The Wall Street Journal was het bedrijf in 2011 nog 5,7 miljard euro waard, nu is dat nog anderhalf miljard. En van de vier miljoen leden uit 2013 schieten er nu wereldwijd nog 2,6 miljoen over.

De laatste maanden doet Weight Watchers dan ook zijn best om weer in de belangstelling te komen: in oktober kocht tv-icoon Oprah Winfrey zich in in het beursgenoteerde bedrijf, en verdrievoudigde de prijs van een aandeel. Een slimme zet, dus. "Ze bezit over heel wat geloofwaardigheid, en ze behoort zelf tot het doelpubliek: succesvolle vrouwen die een beetje worstelen met hun gewicht", zegt Tim Smits, professor in marketingcommunicatie (KU Leuven).

Ook het nieuwe programma moet voor meer belangstelling zorgen. "Het was zeker nodig om te veranderen", vindt Smits. "De vorige formule werd ingehaald door andere, goedkopere alternatieven." Zoals persoonlijke apps, die je beweging en je dieet op maat monitoren.

Daarom wordt het nieuwe programma ook meer digitaal ondersteund, zegt De Greve. Maar tegelijk offert Weight Watchers de eenvoud van het oude systeem wel op: één helder puntensysteem wordt nu aangevuld met verschillende soorten punten, wat moeilijker meetbaar is. "En inderdaad, 'geluksgevoel' laat zich niet zomaar in cijfers uitdrukken. Maar op het einde van de rit wordt de impact ervan wel meetbaar."

Anderzijds kan dat subjectieve aspect wel voor extra motivatie zorgen, volgens Smits. "Als je de juiste vragen stelt, kun je ervoor zorgen dat leden zich ook effectief gelukkiger voelen. Die impact mag je niet onderschatten."

Maar hoe je het ook draait of keert: 'Eet, Beweeg, Leef' zal enkel aanslaan als er resultaten merkbaar zijn. "Een aantrekkelijk programma met snelle resultaten, dat trekt leden aan", aldus Smits. De methode is veranderd, maar de doelstelling blijft dezelfde: snel de nodige kilo's kwijtraken. Of zoals Mullie het verwoordt: "Het blijft een dieet."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234