Dinsdag 04/10/2022

Rihanna (°1988) kondigt de comeback van de nineties aan

De vraag naar Dr. Martens is in België met meer dan 20 procent gestegen. De boots zijn weer gewild bij het modevolkje en dat is een voorbode: de jaren 90 zijn terug.

Toen Rihanna eind 2011 de clip van haar single 'We Found Love' lanceerde, kondigde ze in een ruk door ook de terugkeer van de nineties aan aan.

Uiterlijk dan toch. Van de iconische Dr. Martens tot gescheurde jeans en flanellen ruitjeshemden, alle stijlkenmerken van de grunge zijn aanwezig. De muziek zelf valt dan weer te omschrijven als eurodance, een echt ninetiesgenre. En de clip refereerde aan de film Trainspotting (1996), die het verhaal vertelt van een groepje aan drugs verslaafde outcasts in het Schotse Edinburgh. Nu alternatieve rockbands als The Stone Roses en zelfs de The Backstreet Boys weer op de grote podia spelen, is de ninetiesrevival een feit.

De jaren negentig waren een tijdperk van extremen. Aan de ene kant had je de stoere en donkere grunge, met Nirvana als kwaadste vaandeldragers. Aan de andere kant van het spectrum regeerden de theatrale eurodance (met memorabele acts als 2 Unlimited, Dr. Alban Ace of Base) en afgelikte boy- en girlbands. The Spice Girls, Take That en *NSYNC, de oude groep van Justin Timberlake, allemaal roepen ze nostalgische herinneringen op aan melodramatische liedjes met bijbehorende, synchrone danspasjes. Onder de naam NKOTBSB treden New Kids on the Block en The Backstreet Boys samen op. "De tour van NKOTBSB was zo populair in Amerika in 2011 dat we hem ook op ons programma hebben gezet", vertelt Katrijn Van Meervenne van Greenhouse Talent, organisator van het concert in het Sportpaleis. "We brengen de grootste boyband van de jaren tachtig en die van de jaren negentig op één podium. De ticketverkoop loopt tot nog toe heel vlot."

Wie wil kan de gouden jaren van de boybands herbeleven, maar ook liefhebbers van grunge en andere alternatieve rock komen dit jaar aan hun trekken. Pukkelpop pakt bijvoorbeeld groot uit met The Stone Roses. De Britse band, die deel uitmaakte van de zogenaamde Madchester-scene, is sinds vorig jaar weer bij elkaar. "Het was echt dringen om hen op het programma te krijgen", zegt Chokri Mahassine, organisator van het festival. "Pukkelpop kijkt regelmatig achterom naar belangrijke groepen uit het verleden, en The Stone Roses is een band die heel veel heeft betekend in de jaren negentig. Ze zijn de eerste groep die dance uit de jaren tachtig combineerde met rock. Eerder stonden Faith No More, Blink-182 en Pixies al op ons programma." Ook andere ninetiesgroepen zijn helemaal terug, zoals de legendarische Happy Mondays, net als The Stone Roses een telg van de Madchester-scene.

De nineties knallen ook op fuiven weer uit de speakers. Begin 2000 bestonden er al ninetiesfuiven, maar dat waren vooral foute feestjes waarbij schlagermuziek en jarennegentigbeats elkaar afwisselden. Nu is er plaats voor een nieuw soort feestje. "Bij onze I Love the 90's-party's in de Ethias Arena komen mensen echt voor de muziek", zegt Kurt Frederickx van More Entertainment. "Het zijn geen verkleedfeestjes. Bij de laatste editie kwamen er zo'n 17.000 feestvierders dansen op muziek uit de jaren negentig. De ticketverkoop voor de volgende editie in april 2013 is al volop bezig." Frederickx vertelt dat vooral eurodancegroepen als T-Spoon en Milk Inc, die nummers brengen uit hun vroege jaren, het goed doen.

Grungefashion

De ninetiesrevival manifesteert zich niet enkel in de muziekwereld. Kijk maar naar de catwalk, daarzie je de afgeknipte shortjes en ontblote buiken weer in vol ornaat. Trends maken immers cycli van twintig jaar. In de jaren zeventig keek men de stijl van de rock-'n-roll uit de fifties af. In de jaren negentig werden dan weer elementen uit de seventies overgenomen. Begin 2000 maakte de legging, het kledingstuk van de jaren tachtig, zijn comeback. Nu we zijn vergeten hoe bespottelijk we er in de jaren negentig uitzagen, met onze lompe laarzen en buffalo's, verwelkomen we de nineties met plezier in onze kleerkasten.

Sterren als Rihanna en Jessica Alba werden gespot met Dr. Martens aan hun voeten. De iconische bootszijn het symbool van de jaren negentig en mogen vandaag weer de straat op. "We hebben de vraag met 20 tot zelfs 30 procent zien stijgen", zegt Dirk Vangodtsenhoven, salesmanager van Dr. Martens in België. "Ook echte fashionwinkels hebben ze besteld. In Frankrijk, Italië en Groot-Brittannië dragen modebewuste mensen ze, in België zullen ze volgende winter doorbreken."

Ook kledingketens springen massaal op de ninetiestrend. Wie vandaag tussen de rekken van de H&M kuiert, waant zich in een ander tijdperk. Ze hangen vol bedrukte jeansjurkjes, doorschijnende nettopjes en schoenen met verhoogde zool. "Vorige seizoenen zagen we de jaren negentig terugkomen bij de grote modeontwerpers. Vooral Isabel Marant bracht een look die erg aan de grunge deed denken", vertelt Jeroen Theys, visual merchandising manager van modeketen Urban Outfitters in Antwerpen. "Nu spelen we hard in op de trend. Gescheurde jeansshortjes gecombineerd met zware boots, korte T-shirts en oude band-T-shirts van Metallica en Nirvana hangen vandaag in onze rekken."

Tieners

Opvallend is dat vooral de jonge generatie aan de revival meedoet. Zij waren tijdens de jaren negentig nog ukjes, maar vormen nu de nieuwe generatie creatievelingen. Jonge modeontwerpers en artiesten voelen zich geïnspireerd door het tijdperk van hun kindertijd. Begin 2000 noemden jonge muzikanten de jaren tachtig hun belangrijkste inspiratie. Nu zijn de helden van jonge groepen ronkende namen die de podia in de nineties bevolkten. Muzikant James Blake zegt bijvoorbeeld dat hij wordt beïnvloed door artiesten als Tricky en Portishead.

In de jaren negentig kende de tienerfilm gouden tijden. Jurassic Parc, Jumanji en American Pie dateren allemaal uit de periode. Toeval of niet, maar cartoonzender Nickelodeon programmeert sinds 2011 programma's uit de jaren negentig. Met de slogan 'The 90's Are All That' en heruitzendingen van reeksen als Doug en Beavis & Butt-Head hoopt de zender haar oude kijkers, die nu 17 tot 34 jaar oud zijn, opnieuw naar hun zender te lokken.

Kortom, op televisie, in de bioscoop en in de winkelrekken, de nineties zijn overal. Wie gruwelt van het tijdperk dat niet direct een feest van goede smaak was, moet niet treuren. Nog tien jaar geduld en we kunnen ons verwachten aan een millenniumrevival.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234