Vrijdag 30/09/2022

Rij trager

Vier jongeren komen aan op een feestje. Ze zien tot hun grote verbazing dat er alleen senioren aanwezig zijn. Er staat taart en iemand speelt met een hond, maar voor het overige gedragen de ouderen zich als twintigers. Ze drinken, eten en dansen er op los. Een paar schaarsgeklede oude mannen blazen zeepbellen. Dan verschijnt de baseline: ‘De hemel is geweldig. Als je oud bent. Rij trager.’Opdrachtgever van de spot is het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Met deze sensibiliseringscampagne wil de organisatie jongeren eraan herinneren dat snelheid dodelijk kan zijn.Reclamebureau Saatchi & Saatchi Brussels bedacht eerst een applicatie waarbij je via Facebook een foto van je gezicht kan uploaden. De applicatie zou dan tonen hoe je eruitziet op je tachtigste. “Het verouderen van het gezicht zou echter na vijf jaar stoppen”, zegt Jan Teulingkx, creatief directeur van Saatchi & Saatchi Brussels. “Met als boodschap: als je er ooit ouder wil uitzien, zal je toch voorzichtiger moeten rijden.” Het reclamebureau kreeg de applicatie uiteindelijk niet op tijd klaar, maar werkte het idee wel verder uit voor de tv-spot, die loopt op verschillende muziekzenders. “De insteek is dat jongeren nu van het leven moeten genieten. Ze worden niet snel geraakt door hun eigen sterfelijkheid en daarom wilden we hen een nieuw inzicht geven. In de hemel zijn toch alleen maar oude mensen.” Het reclamebureau deed een beroep op het productiehuis LOVO Films en regisseur Pavel Dundas. “Ze hebben veel van hun eigen middelen in de spot gestoken, waardoor het mogelijk was om tot dit resultaat te komen.”De shoot duurde één dag. De locatie was een vervallen kasteel, net op de taalgrens. Er werden veel figuranten opgetrommeld.“Het was die dag ijskoud”, herinnert Teulingkx zich. “Het was een lange dag, maar de sfeer zat er goed in. Die oudjes hebben de hele tijd gedanst op de Chemical Brothers”, lacht de creatief directeur. “Toen de acteurs zich omkleedden in de kleedkamer, kwam een van hen plots naar ons toe. Hij stelde voor om naar het woud te gaan en daar een shooting te doen, naakt in de bomen. We hebben hem moeten uitleggen dat dat niet op het programma stond. Zonder te onthullen over wie het gaat, kan ik zeggen dat zijn rol in de tv-spot niet ver van zijn vraag ligt om de opnames in zijn blootje af te werken.”Adverteerder: BIVVReclamebureau: Saatchi & Saatchi BrusselsCreatief directeur: Jan TeulingkxCopy: Guillaume GallantAD: Alison Anselot Productiehuis: LOVO Films Regisseur: Pavel Dundas

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234