Dinsdag 28/06/2022

Rusland versus Azië in finale

klassiek

twaalf laureaten elisabethwedstrijd 2003 bekend

Brussel

Van onze medewerker

Rudy Tambuyser

In het Brusselse conservatorium werd zaterdagavond de halve finale van de Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth, dit jaar voor pianisten, besloten. In deze ronde moesten de 24 pianisten die de eerste selectieproef hadden doorstaan enerzijds een concerto van Mozart vertolken, daarin bijgestaan door Georges Octors en het Koninklijk Kamerorkest van Wallonië, anderzijds een recitalprogramma van veertig minuten brengen.

Het verplichte Mozart-concerto is een nieuwe ingreep, maar, zoals juryvoorzitter Arie Van Lysebeth zaterdagavond zei, voor herhaling vatbaar. Inderdaad verschaft het oeuvre van Mozart, hoewel beroemd slechts weinig pianisten op het lijf geschreven, de jury een vrij objectief, bijna hygiënisch beoordelingswerktuig. Dat is heel wat bij wedstrijden, zeker bij muziekwedstrijden, die vanuit hun aard zelf deviant en subjectief zijn.

Al is het nog de vraag in hoeverre dit onderdeel doorweegt in een wedstrijd als deze: we herinneren ons nog levendig hoe in 1991, het Mozart-jaar, de beste vertolkingen van de verplichte Mozart-sonate geen directe invloed hadden op de keuze van de jury.

Misschien wel indirect: Frank Braley won met Beethoven, niet met Rachmaninov. Maar goed, er rest nog genoeg tijd om over het uiteindelijke verdict te pronostikeren, discussiëren en jeremiëren. Twaalf finalisten bevinden zich nu in de laatste rechte lijn: een één week durende quarantaine, waarin ze het onuitgegeven plichtwerk moeten zien te studeren: de Italiaan Roberto Giordano, de Russen Valentina Igoshina, Sergej Sobolev en Amir Tebenikhin (Kazachstan), de Chinezen Jin Ju en Wen-Yu Shen, de Japanners Kazumasa Matsumoto en Mako Okamoto, de Koreanen Dong-Hyek Lim, Jong-Gyung Park en MinSoo Sohn en ten slotte de Duitser Severin von Eckardstein.

Zoals gewoonlijk zijn het Italië en Duitsland die nog wat weerwerk kunnen bieden tegen de imposante virtuozenlegioenen uit de vroegere Sovjet-Unie en Azië. Opmerkelijk, maar niet onlogisch, is dat met het verlagen van de maximumleeftijdsgrens naar 27 jaar, de finalisten goeddeels tegen die leeftijdslimiet aanleunen. Een veeg teken dat niet alleen met de noten, maar ook met maturiteit wordt rekening gehouden.

Klassiek is dan weer de opvallende benjamin in het gezelschap: Wen-Yu Shen, nog maar zestien jaar oud. Van 2 tot 7 juni kan u deze kandidaten aan het werk horen in hun finaleproef, waarbij ze elk een klassieke sonate en een concerto naar keuze moeten spelen. Op basis daarvan worden ze dan verdeeld in zes 'laureaten' (met rangschikking) en zes niet-geklasseerde 'finalisten' - een regeling die enkele jaren geleden werd getroffen om de devaluatie van de titel laureaat te helpen tegengaan. Het zou wat worden als iedereen zich op den duur laureaat van de een of andere Brusselse wedstrijd mocht noemen. Voor the real thing moet u de bewuste week in het Brusselse Bozar zijn, en verder kan u rechtstreeks bij Klara en minder rechtstreeks - meerwaardezoekers houden blijkbaar niet van muziekwedstrijden - bij Canvas terecht.

Finale van de Koningin Elisabethwedstrijd 2003 voor piano. Van 2 tot 7 juni in Bozar Brussel. Tel. 02/507.82.00, www.imkeb.be.

Jongste finalist is slechts zestien

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234