Dinsdag 16/08/2022

vacature.com

's Morgens niet uitgerust? "Grijp in voor het te laat is"

null Beeld Shutterstock
Beeld Shutterstock

Heel wat mensen staan moe op en gaan moe weer slapen. Je zou haast denken dat het bij een actief leven hoort. “Maar dat is niet het geval. Als jij je ’s morgens niet uitgerust voelt, moet je ingrijpen”, waarschuwt slaapexpert prof. dr. Johan Verbraecken. De gevolgen van een slaaptekort zijn namelijk niet min.

Kristina Rybouchkina

“Hoeveel uur slaap je precies nodig hebt, verschilt van persoon tot persoon”, weet prof. dr. Johan Verbraecken, coördinator van het slaapcentrum van het UZ Antwerpen. “Langslapers zullen pas goed functioneren na negen tot tien uur slaap. Kortslapers hebben daarentegen al genoeg met vier tot vijf uur per nacht.”

Zou jij het ook handig vinden om wat minder tijd in bed te moeten doorbrengen? Helaas, het is niet mogelijk om je lichaam hierop te ‘trainen’.

“Het is belangrijk om voor jezelf uit te zoeken hoe lang jij moet slapen om je uitgerust te voelen, en om je daar echt aan te houden”, benadrukt de professor. “Elk uur dat je te weinig slaapt, heeft een impact op je welzijn. Tijdens elke te korte nacht, bouw je namelijk een slaapschuld op. En die is heus niet zo gemakkelijk in te lossen. Als je tijdens de werkweek systematisch twee uur te laat onder de wol kruipt, maak je dat niet goed door eens wat langer te blijven liggen in het weekend. Dat heeft ook weinig zin, want het verstoort je slaappatroon, waardoor je ’s avonds moeilijker in slaap raakt en verder aan je slaapschuld bouwt. Eens je totale schuld de grens van 3.000 uur overschrijdt, kan je permanente schade berokkenen aan je hersenen. Onderzoek heeft aangetoond dat de neuronen die betrokken zijn bij het reguleren van je slaapritme bij zo’n belasting gaan afsterven. Dat maakt dat je chronische slaapproblemen kan ontwikkelen waardoor je permanent vermoeid blijft.”

Daarnaast zijn er verbanden gevonden tussen langdurig slaaptekort en overgewicht, een verlaagd afweersysteem, kanker, dementie, cardiovasculaire ziekten zoals een hoge bloeddruk en diabetes en een verhoogde kans op een beroerte of hartaanval. Kortom: je denkt misschien dat je tijd wint door wat minder te slapen, maar op het einde van de rit is dat niet het geval.

Vicieuze cirkel

Ook op korte termijn zijn de negatieve effecten van vermoeidheid duidelijk merkbaar. Je hebt minder energie, je kan je moeilijker concentreren, je wordt vergeetachtig en prikkelbaar. “Bovendien zorgt een tekort aan slaap ervoor dat je minder goed kan omgaan met stress”, weet dr. Verbraecken. “Terwijl je slaapt laad je namelijk niet alleen fysiek je batterijen op, je verwerkt ook alle emoties van de voorbije dag. Dat proces vindt plaats vlak na de diepe REM-slaap. Slaap je te weinig of niet diep genoeg, dan blijft de stress sluimeren.”

1 werknemer op 3 slaapt slecht

Je kan dus gerust zeggen dat ons werk en de stress die ermee gepaard gaat een negatieve impact heeft op ons slaappatroon. Dat bevestigt ook Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde en directeur Kennis, Informatie en Research van de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk IDEWE: “Denk maar aan de alarmsignalen van een burn-out: moeilijk inslapen en slecht doorslapen zijn de eerste tekenen dat je het rustiger aan moet doen op professioneel vlak.”

Volgens een recente studie van IDEWE is maar liefst 31% van de werknemers in een dagregime niet tevreden over zijn of haar slaapkwaliteit. “52% van hen heeft meerdere keren per week meer dan een halfuur nodig om in slaap te vallen. 50% slaapt minder dan zes uur per nacht. 22% wordt regelmatig wakker. Dat laat zich uiteraard voelen tijdens de dag: 31% is niet goed uitgerust en heeft daardoor moeite om enthousiast te zijn.”

Lees het volledig artikel gratis op www.vacature.com.

Lees ook:

Deze vragen stellen rekruteerders/ceo's om je in de war te brengen

In deze jobs is je toekomst verzekerd

500 euro per maand extra voor exact dezelfde job? Verander van sector!

Bron: vacature.com.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234