Zondag 14/08/2022

Sabena-curatoren eisen twee miljard euro van Swissair

De curatoren van Sabena willen zo'n 2 miljard euro vorderen bij het onder concordaat verkerende Swissair. Dat schrijft het weekblad Knack in het nummer van vandaag. Een eerdere rechtszaak, die vorig jaar werd gewonnen door de Belgische staat, plaveide daarvoor de weg.

Ronald Meeus

Curator Christian Van Buggenhout wil, na een eerdere (en mislukte) schadeclaim van 700 miljoen euro, het volledige passief van de failliete luchtvaartmaatschappij Sabena verhalen op Swissair. Een vordering daaromtrent wordt een van de komende dagen voorgelegd bij de rechtbank van Zürich. De zaak kan jaren aanslepen.

Vorig jaar probeerde de Belgische staat al een soortgelijke rechtszaak in te leiden voor een Brusselse rechtbank, waarin ze bij de onder gerechtelijk akkoord opererende Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swissair een schadeclaim van 700 miljoen euro wilde vorderen. Dat lukte niet omdat de rechter zich eind vorig jaar onbevoegd verklaarde om zich over een schadevergoeding uit te spreken. Het dossier werd immers door de Belgische staat ingediend, terwijl het de luchtvaartmaatschappij zelf was die de schade heeft geleden. Maar een veroordeling kwam er wel: Swissair werd veroordeeld voor dubbele contractbreuk. Ten tijde van die veroordeling werd er al vanuit verschillende hoeken gesuggereerd dat de uitspraak kon worden gehanteerd voor een nieuwe schadeclaim. Binnen de termen die door de uitspraak werden gesteld, lijkt de curatele van Sabena wel een bevoegde partij om een schadeclaim te verhalen.

Ten tijde van het Sabena-faillissement had Swissair zich ertoe verbonden om meerderheidsaandeelhouder te worden in Sabena, waarvoor het bedrijf zelfs een schriftelijke overeenkomst had gesloten - het eerste luik van de contractbreuk waarvoor het bedrijf uiteindelijk werd veroordeeld. Een tweede element was een beloofde financiële injectie, waartoe Swissair opnieuw een schriftelijk akkoord had getekend.

Ondertussen deed het op dat moment eveneens zieltogende Swissair goed zijn best om Sabena leeg te zuigen, zegt de Sabena-curatele. Dochterondernemingen van Swissair hanteerden bijvoorbeeld opgeblazen prijzen voor de levering van diensten aan Sabena. Gate Gourmet leverde catering tegen prijzen die ver boven de marktprijs lagen en informaticadochter Atraxis verkocht al even dure ict-diensten aan het Belgische bedrijf. Belgische luchtvrachtopdrachten werden handig naar Swissair-dochter Swiss WorldCargo doorgesluisd en 34 vers aangekochte Airbus-toestellen werden door FlightLease, een andere dochter, voor opnieuw een opgedreven prijs verhuurd aan Sabena. Als klap op de vuurpijl was Sabena totaal afhankelijk van het ticketingsysteem van Swissair, waardoor een operationele scheiding onmogelijk werd. "Op papier is ze nooit voltrokken, maar de facto was er een juridische fusie", zegt van Buggenhout strijdvaardig in Knack. "Daarom komt Swissair er niet met een ongedekte aalmoes vanaf: de Zwitsers zijn aansprakelijk voor het volledige passief van het failliete Sabena."

Ondertussen is ook de verkoop van activa goed aan het lukken, zegt Van Buggenhout. Er werd een slordige 300 miljoen euro opgehaald door de verkoop van onder meer de 'slots' (zeg maar de vliegroutes en -tijden waarop Sabena concessies bezat, en die aan SN Brussels Airlines werden verkocht), de afhandelingsdochter Sabena Handling (verkocht aan een Spaanse financiële groep), de cateringafdeling (die naar LSG Sky Chefs ging) en een aantal Airbus-vliegtuigen die eigendom waren van Sabena. Ook de pilotenschool Sabena Flight Academy ging de deur uit middels een buy-out van twee ex-piloten. Alleen het faillissement van voormalige charterdochter Sobelair was een moeilijk te verteren hap, en Van Buggenhout zit nog met een aantal vliegtuigen, de hotelafdeling en de technische afdeling Sabena Technics, die nog op zoek is naar een overnemer. Maar de activiteit die Sabena tot drie jaar geleden nog genereerde, wordt nu in min of meer hetzelfde volume uitgevoerd door de voornoemde bedrijven. Een waarnemer die zijn naam niet wilde noemen, stelde het uitgesproken cru in Knack: "Het faillissement is het beste wat de Belgische luchtvaart kon overkomen."

Schadeclaim omhelst volledig passief van failliete luchtvaartmaatschappij

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234