Vrijdag 12/08/2022

Scarlett Johansson stopt als ambassadrice van Oxfam na rel

Scarlett Johansson in de commercial voor SodaStream. Beeld PHOTO_NEWS
Scarlett Johansson in de commercial voor SodaStream.Beeld PHOTO_NEWS

Scarlett Johansson is opgestapt als ambassadrice van de hulporganisatie Oxfam na hevige kritiek over haar optreden in een commercial voor SodaStream. Dit frisdrankmerk heeft een fabriek in een Israëlische nederzetting op de Westelijke Jordaanover en Oxfam is tegen de handel van producten die uit deze 'illegale gebieden' afkomstig zijn.

Sacha Kester

In een verklaring zegt de Amerikaanse actrice dat ze de relatie beëindigt vanwege "een fundamenteel meningsverschil over boycots en sancties". Ze benadrukt dat ze erg trots is op de prestaties die ze voor Oxfam heeft geleverd, en de fondsenwerving die ze heeft gedaan.

SodaStream (een merk dat sodawater en siroop levert, waar consumenten hun eigen frisdrank mee kunnen maken) ligt onder vuur van pro-Palestijnse activisten. Er kwam een golf van kritiek over Johansson heen toen ze in een advertentie voor het merk optrad, die zou worden uitgezonden tijdens finale van de Super Bowl aanstaande zondag - het best bekeken televisiemoment van de Verenigde Staten.

Johansson verdedigde zichzelf door te verklaren "een voorstander van economische samenwerking en sociale interactie tussen een democratisch Israël en Palestina" te zijn. Er werd door activisten echter grote druk op Oxfam uitgeoefend om de actrice uit haar ambassadeursrol te zetten.

Organisatie Super Bowl boos
De commercial heeft de organisatie van de Super Bowl overigens ook zo boos gemaakt, dat deze niet meer wordt uitgezonden. In de clip vraagt Johansson zich hardop af hoe ze de commercial viral kan laten gaan. Vervolgens trekt ze haar badjas uit, waaronder ze een kort zwart jurkje blijkt te dragen, en zuigt de frisdrank door een rietje naar binnen. Daarna zegt ze: "Sorry Coke en Pepsi".

De National Football Organisation eiste dat die laatste zin zou worden geschrapt omdat Pepsi een van de belangrijkste sponsors van het sportfestijn is. Dit weigerde SodaStream. De clip is nu meer dan een miljoen keer bekeken op YouTube.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234