Zaterdag 28/05/2022

Schandaal over autoroetfilters in Duitsland

BERLIJN l In Duitsland rijden veertig- tot zestigduizend wagens waarvan de roetfilter niet voldoet. Een milieuorganisatie verwijt de overheid een doofpotoperatie. Tegen één fabrikant loopt een gerechtelijk onderzoek. In ons land zou het probleem zich niet voordoen.

door Kris Jacobs

De ontoereikende filters zouden zijn ingebouwd in zo'n 40.000 wagens. De DUH gewaagt van een schandaal en noemt zelfs het cijfer van 60.000 voertuigen. De Deutsche Umwelthilfe (DUH) verwijt de regering een passieve houding en stelt dat sommige garages de filters nog altijd verkopen. In elk geval heeft de Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) de vergunningen ingetrokken voor de bewuste filters van drie fabrikanten: Tenneco/Walker, Bosal en GAT. Alleen tegen die laatste firma loopt ook een juridische klacht wegens bedrog.

Directeur Monté van Bosal noemt de naam GAT niet, maar laat duidelijk verstaan dat daar volgens hem de oorsprong van de heisa ligt. "Het KBA is het niet eens met zichzelf. Blijkbaar is er bij een fabrikant mogelijk iets onregelmatigs gebeurt, waardoor de dienst vond dat ze haar eigen procedures voor de typegoedkeuringen moest herbekijken. Ons product heeft de testen van de Nederlandse TNO glansrijk doorstaan: het haalde een efficiëntie van 44 procent, terwijl wettelijk 30 procent vereist is. Nederland kopieert trouwens de Duitse richtlijn."

De overheid daar subsidieert de installatie van een roetfilter met 330 euro op voorwaarde dat de uitstoot van fijn stof minstens met de genoemde 30 procent vermindert.

Het probleem met dit type filters - retrofitroetfilter om precies te zijn - is dat ze sowieso een veel lager rendement halen dan modellen die bij de assemblage van de auto worden geplaatst. "Dat laatste type is opgenomen in het design van het voertuig", verklaart Steve Mestdagh van Test-Aankoop. "Die modellen kunnen ingrijpen op het motorbeheer. Concreet: als de filter verzadigd geraakt, zullen de uitlaatgassen opgewarmd worden, waardoor het roet verbrand en de filter 'geregenereerd' wordt. Hij kan daarna weer als nieuw op volle capaciteit werken."

Daardoor halen in de fabriek gemonteerde filters een rendement van 95 à 98 procent. "De in de garage gemonteerde retrofitfilters halen in onze testen gemiddeld 25 procent. Je doet het dus beter meteen bij de aankoop."

Bosal wil ondertussen niet dat zijn producten ter discussie staan en haalt ze volgens Monté van de markt tot er duidelijkheid bestaat. Maar in ons land is dat een theoretische kwestie omdat er hier nauwelijks vraag is naar retrofitfilters. "Blijkbaar heeft België geen fijnstofproblematiek, want in tegenstelling tot andere landen bestaat er hier geen wetgeving daaromtrent", aldus een gevatte Monté. "Ook al heeft zo'n 70 procent van de nieuwe wagens in België een dieselmotor."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234