Vrijdag 30/09/2022

'See You Naked' van Sioen

OOR, 1 november

De composities zijn vernuftig, kleurrijk en verrassend, de arrangementen gedurfd, gelaagd en stemmig. De titelsong van dit door Pieter-Jan De Smet (PJDS) geproduceerde wegdroomdebuut rockt nog het meest. Vervolgens doet Sioen zowel cabaretesk, filmisch, theatraal, groovy als overcreatief aan. 'Souvenir' en 'Too Good to Be True' zijn zwaar georkestreerd, 'Summertime' bewijst ook dat alleen piano en stem kunnen volstaan. Hoe gevarieerd wil je ze hebben? 'Shy' is een warm walsje met accordeon, het jazzy 'Boom!' flirt met ritmes uit de drum'n'bass. En dan verdient het frisse 'Cruisin'' het dubbel en dwars om ook in Nederland een hit te worden. Zeldzaam eigenzinnig talent.

Wim Helsen

NRC Handelsblad, 6 november

Wim Helsen is een Vlaming, die zich voordoet als een onnozelaar die alles niettemin donders goed in de gaten heeft. Hij lijkt zijn agressie te onderdrukken, maar telkens krijgt hij woedeaanvallen die letterlijk onnavolgbaar zijn. (...) Lastig te omschrijven, zo'n man die voor zichzelf droombeelden schept van de mevrouwen naar wie hij hunkert, en de liefde die hij wil ontvangen. Zo'n man die, zonder pathetisch te worden, de zaal inkijkt en zegt: "U kijkt naar mij en ge ziet u zelf staan." Maar die het volgende moment weer volstrekt buiten de orde treedt met de wonderbaarlijkste fantasieën. Soms gaat er wel eens een minuutje voorbij aan een zwakker verzinseltje, maar dat blijkt dan al gauw weer de aanloop naar een volgende uitbarsting van zotternij te zijn. Of hij tot in lengte van jaren dit onaangepaste type kan blijven spelen, weet ik niet. Maar ik heb zelden zo'n ongelooflijk dwaze debutant gezien als Wim Helsen.

Wim Helsen

de Volkskrant, 7 november

Van absurdismeschaamte hebben Belgen meestal geen last en Wim Helsen, die met een onverstaanbaar liedje en een ongrijpbaar dansje begint, al helemaal niet. Zijn verhaal over de man die soep met zorgvuldig geselecteerde gehaktlettertjes maakt voor vrouwen bij de bushalte is te zot voor woorden. De ernst waarmee Helsen zijn mallotigheid aan de man brengt, bezorgt hem een rotsvaste geloofwaardigheid. Zo komt er onverwacht toch nog heel wat zinnigs uit die rare brij. Hier valt verder niets toe te lichten, uit te leggen of na te vertellen. Ga naar die man toe, die zo mooi met een microfoonstandaard kan knuffelen, en geniet.

'Problemski Hotel' van Dimitri Verhulst

NRC Handelsblad, 7 november

Realistisch is het niet allemaal, maar op de naar effectbejag neigende slotscène na, overtuigt Problemski Hotel wel als roman. En vooral als een boek dat door zijn heftigheid duidelijk maakt waarom non-fictie niet volstond. Want de sporen die het verblijf in het centrum bij Verhulst achterliet, waren beestachtiger dan de feiten die hij er aanschouwde. Hij moest overdrijven, hij moest vervormen. Bij Verhulst is de verbeelding de baas, wat zijn lezers van de asielzoekers zullen denken is van later zorg. De mogelijkheden liggen nog open: je kunt op basis van Problemski Hotel constateren dat 'het systeem' (naar keuze de globalisering, het wereldkapitalisme of de eindeloze asielprocedures) van mensen beesten maakt - maar ook dat het een dusdanige beestenboel is onder de kandidaat-vluchtelingen dat je ze maar beter allemaal terug kunt sturen.

Ons land stuurt zijn zonen en dochters onverdroten de wijde wereld in. Soms worden ze in den vreemde overladen met lof, soms zijn pek en veren hun deel. In 's Lands Glorie brengen we verslag uit van hun artistieke wedervaren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234