Vrijdag 12/08/2022

Seizoenkaarten vlot over toonbank

De Vlaamse voetbalclubs in de Jupiler Pro League blijven zeer vlot abonnementen verkopen. Ze laten allemaal een stijging noteren vergeleken met de verkoop een jaar geleden. Aan de andere kant van de taalgrens wil het minder vlotten.

Vorig jaar zat de verkoop van abonnementen in eerste klasse al in de lift en dat is dit jaar niet anders. Ook al duurt het nog drie weken voor de eerste bal weer aan het rollen gaat in de Jupiler Pro League. En dan moet de fandag bij veel clubs nog voor een boom zorgen.

AA Gent laat de meest markante stijging optekenen. Vorig jaar zaten de Buffalo's op 17 juli aan 8.000 abonnees, nu vlogen er al 11.750 seizoenkaarten de deur uit. Een toename met 47 procent. "Dat danken we niet aan het uitstekende seizoen", zegt manager Michel Louwagie cynisch. "Maar wel aan de bouw van het nieuwe stadion. Als we de poorten van de Ghelamco Arena opengooien, verwachten we een tweede opstoot in de abonnementenverkoop."

Nieuwe formules

Bij Genk ging de verkoop er al met twaalf procent op vooruit en commercieel directeur Stephan Poelmans ziet dat percentage nog verder oplopen. "We kondigden tijdens de sluiting van Ford Genk een grote actie aan: wie zich abonneerde, zou een korting van dertig procent krijgen. Dat aanbod heeft zijn effect niet gemist."

Genk verwent zijn supporters door ook nog eens tien procent terug te storten op de rekening van elke clubkaarthouder in de vorm van tegoeden die hij daarna kan consumeren in het stadion.

Ook vicekampioen Zulte Waregem dokterde een formule uit waarbij de supporter wordt gemasseerd: elke abonnementshouder kan zich met een unieke code inschrijven op een website waar hij voor 400 euro aan kortingsbonnen kan ophalen.

"We merken een significante stijging, zo'n twaalf procent, in de abonnementenverkoop", klinkt het daar. "Dat schrijven we toe aan het superseizoen en aan de verschillende formules die we uitwerkten."

Economische crisis

Aan Franstalige kant klinkt het verhaal niet zo optimistisch. Standard, dat twee jaar terug nog 25.000 abonnees telde, zag dat aantal vorig seizoen al teruglopen naar 22.800 en zit nu aan 19.000. Persverantwoordelijke Olivier Smeets drukt het voorzichtig uit als hij wijst op de "speciale context" van de afgelopen maanden.

Versta: de protestacties van de supporters tegen voorzitter Roland Duchâtelet. Die kwamen de verkoop niet ten goede. Ook de economische crisis, die vooral in de staalindustrie aan de Maas veel jobs eiste, weegt zwaar door.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234