Woensdag 05/10/2022

"Seks en horror gaan samen": lingeriemerk verschalkt reclame-waakhond

De reclameclip van het Britse lingeriemerk Agent Provocateur, waarin vier schaarsgeklede vrouwen een andere vrouw in haar huis op wellustige wijze telijfgaan, krijgt dan toch de zegen van de Britse reclamewaakhond ASA (Advertising Standards Authority).

Luc Beernaert

De clip had welgeteld één klacht opgeleverd, van iemand die hem "vrouwonvriendelijk en storend" vond. Volgens ASA is het "onwaarschijnlijk dat de clip als schokkend wordt ervaren". De ban die Agent Provocateur in november vorig jaar kreeg opgelegd, is gisteren dan ook opgeheven.

Zinnelijkheid en erotisme

Agent Provocateur verdedigde de clip 'Fleurs du Mal' door te stellen dat het een originele benadering is van het horrorgenre, en dat zulks perfect past in hun imago van zinnelijkheid en erotisme.

"In het verleden was horror de enige manier om seks te tonen in een film", oordelen de bazen van Agent Provocateur. En verder: "Seks en horror zijn altijd al verweven geweest, maar werden nog nooit geparodieerd in een clip voor een modemerk".

Vampyros Lesbos
De clip, ter promotie van de collectie 'Soirée', is geïnspireerd op de 'Hammer House of Horror'-films uit de jaren '50 en '60 en de softerotische klassieker 'Vampyros Lesbos' uit 1971.

In 2001 werd een clip van Agent Provocateur met Kylie Minogue gebannen door de BBC. Online werd hij door naar schatting 360 miljoen mensen bekeken. Je kan die clip hieronder bekijken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234