Zaterdag 01/10/2022

Sereniteit en aanvaarding

cd pop & dance

door dirk steenhaut

RON SEXSMITH HHHHI

Cobblestone Runway (Nettwerk/V2)

Op het eerste gehoor ben je geneigd de vijfde langspeler van Ron Sexsmith als 'meer van hetzelfde' weg te wuiven. Een iets te gemakzuchtige reactie, zo zullen herhaalde draaibeurten uitwijzen. Het idioom van de Canadese singer-songwriter (en notoir Elvis Costello-protégé) is inmiddels bekend: dat van een door weemoed geplaagde man die beseft dat het verloop van zijn leven in ruime mate aan zijn controle ontsnapt. Wie in die context hoopt het hoofd boven water te houden, kan zich dus maar beter laten drijven: "It's out of our hands", zingt hij ergens.

Cobblestone Runway is een herfstige plaat waarop Sexsmith, vooral dan tussen de regels, treurt om zijn op de klippen gelopen huwelijk. Daarbij wordt hij heen en weer geslingerd tussen teleurstelling, fatalistische aanvaarding, sereniteit en optimisme. In 'Former Glory' en 'Least That I Can Do' tracht de zanger zichzelf moed in te spreken met de stelling dat problemen minder onoverkomelijk lijken als je ze vanuit een andere gezichtshoek bekijkt. Plus: 'God Loves Everyone', ook dat is een troost. Cobblestone Runway werd geproducet door de Zweed Martin Terefe, die allerlei elektronische snufjes en grooves in het geluidsbeeld introduceert. 'Dragonfly on Bay Street' klinkt zelfs opvallend funky. Doorgaans ligt het accent echter op Sexsmiths stem en gitaar, zodat het geheel nog altijd vrij organisch aandoet. Onder geen beding te missen: de fraaie remix van 'Gold in Them Hills', waarop ook Chris Martin van Coldplay te horen is.

cd Elektronica

door dirk steenhaut

CINEREX HHHII

CX (LEA/NEWS)

Nood aan scherpere contouren

De Antwerpenaar Kelvin Smits was ooit nog de muzikale partner van Tom Barman, ten tijde van diens danceproject General Electrique, maar de jongste jaren hield hij zich toch vooral onledig met Cinérex. Dat gezelschap debuteerde in 1999 met het avontuurlijke Exit All Areas Part 2, een kruising van alternatieve pop met samples, breakbeats en andere vormen van subtiele elektronica. Tegenwoordig bestaat Cinérex, behalve uit Smits en Tommy Rombouts, uit de Canadees Kevin Ross en de Amerikaanse zangeres Alissa Kueker en heeft het kwartet zijn doelgroep aanzienlijk verbreed. Zo worden analoge synths tegenwoordig gecombineerd met akoestische gitaren en doet een track zoals 'Buy This', met zijn forse beat en funky baslijn, zelfs een beetje aan Moloko denken. Op CX liggen de tempo's meestal laag en valt de muziek van de groep, zeker na beluistering van 'Feeling Fine' en 'Air, te omschrijven als een met jazz overgoten, loungy vorm van triphop. Occasioneel gaat Cinérex ook de r&b-toer op, zoals in 'Twists and Starts' en het schaamteloos naar Destiny's Child lonkende 'Ciao'. De teneur varieert van dromerig ('Shine') tot frivool ('Busted') en hoewel de swingfactor van 'Simple Song' behoorlijk hoog is, dreigen de nummers, als gevolg van de te weinig geprononceerde melodieën, soms te gaan kabbelen. CX zal de luisteraar zeker niet onaangenaam in de oren klinken, maar zelf hadden we de nieuwe Cinérex liever wat minder beschaafd en gepolijst gehad.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234