Vrijdag 30/09/2022

Sioen: zelfverzekerd met beide voeten op de grond

'Geloof me: ik zal alles doen wat in mijn mogelijkheden ligt om mezelf zo ver mogelijk van het BV-circuit vandaan te houden'

'Ik durf nu luidop zeggen hoe goed ik ben'

Toen Frederik Sioen drie jaar geleden zijn eerste cd uitbracht, hoopte hij in alle stilte dat er drieduizend exemplaren van verkocht zouden worden. Net genoeg om uit de kosten te raken, dacht hij. Ondertussen zijn de ambities een beetje bijgesteld. See You Naked ging (zonder de steun van een grote platenfirma) twintigduizend keer over de toonbank, en met het gloednieuwe Ease Your Mind achter de hand droomt de jonge Gentenaar van een internationale carrière. 'Maar zweven ligt niet in mijn karakter.'

Gent

Eigen berichtgeving

Bart Steenhaut

De hoesfoto van de nieuwe Sioen-cd spreekt boekdelen. De zanger ligt in een kamer vol stilte te bekomen van de drukte die hij achter de rug heeft. Uitgeteld en met de ogen dicht. De voorbije jaren heeft de kleine Gentenaar weinig tijd gehad om wat gas terug te nemen en toen hij dat besefte, heeft hij daar meteen een plaat over gemaakt. Als songwriter is hij een gevestigde waarde geworden (de hit 'Cruisin' staat intussen al in de Belgische tophonderd aller tijden van Radio 1) en als performer ligt Sioen - of hij dat nu graag hoort of niet - in de bovenste schuif bij de vrouwelijke helft van de bevolking.

"Ik ben geen meisjesidool", verdedigt hij zich als we het thema aansnijden in de Gentse Vooruit, waar we hebben afgesproken. "Het klopt dat er veel vrouwen naar mijn concerten komen, maar dat heeft vooral met de intensiteit van die optredens te maken. Met de energie die vrijkomt op het podium. Bovendien schrijf ik songs die emoties losweken en over de liefde gaan, wat een thema is waar vrouwen zich blijkbaar gemakkelijker toe aangetrokken voelen dan mannen. Dat is niet onaangenaam, maar geloof me: ik kick er niet op wanneer er meisjes op de eerste rijen staan die ieder nummer verknallen door er vrolijk doorheen te staan krijsen. Ik heb sowieso een hekel aan alles wat op een voetstuk wordt geplaatst. Anders was ik wel in een boysband gaan spelen. Die teren bijna op zo'n bakvissengedrag. Zelf koester ik al jaren een grenzeloze bewondering voor Björk en PJ Harvey, maar ik heb nooit de ambitie gehad om die vrouwen ten huwelijk te vragen. Je moet altijd het onderscheid kunnen bewaren tussen de mens en de muzikant, vind ik. Dus zelf voel ik niet de ambitie om boven het publiek te gaan staan. Ik voel me niet beter dan de mensen die naar mijn optredens komen, dus hoeven ze ook niet naar me op te kijken."

Je bent niet op zoek naar aandacht wanneer je het podium opstapt?

"Neen. Ik wil gewoon van mijn muziek kunnen leven en me verder zo ver mogelijk van al de nevenverschijnselen houden die daar het gevolg van zijn. Ik vind het bijvoorbeeld niet aangenaam om herkend te worden wanneer ik mijn boodschappen ga doen. Ik voel me daar ongemakkelijk bij en weet me geen houding te geven in dat soort situaties."

Hoe reageer je dan?

"Ik blijf wel vriendelijk, maar ik probeer het zo kort mogelijk te houden. Als ze een handtekening willen krijgen ze die, maar ik ben niet het type dat tussen de diepvriesgroenten meteen een dieper gesprek ga aanmoedigen. Integendeel, ik begin me dan heel ostentatief af te vragen waar de wijn staat en maak me zo snel mogelijk uit de voeten. Als ik dus een Bekende Vlaming ben geworden, was dat zeker geen doel op zich. Geloof me, ik zal alles doen wat in mijn mogelijkheden ligt om mezelf zo ver mogelijk van het BV-circuit vandaan te houden. Je zal mij niet gauw in het Swingpaleis zien zitten."

Van je vorige plaat zijn er twintigduizend exemplaren verkocht, wat veel is. Heeft dat soort succes je zelfverzekerder gemaakt?

"Als mens niet, neen. Maar als artiest ben ik nu nog meer dan vroeger geneigd om op mijn instinct te vertrouwen. Ik weet nu wanneer ik iets gemaakt heb dat de moeite waard is. Vroeger zou ik nog geen hit herkend hebben als die me in de neus had gebeten. Ik durf nu gerust luidop zeggen hoe goed ik ben. 'Ease Your Mind' is bijvoorbeeld een verdomd goeie song. Vroeger zou ik dat hooguit binnensmonds gemompeld hebben. Intussen is mijn zelfvertrouwen groot genoeg om op tafel te gaan staan en te zeggen: 'Luister naar mijn plaat'."

Dat straal je inmiddels ook uit op het podium. Je cijfert jezelf minder weg.

"Let op, ik beweer niet dat ik net de beste cd aller tijden heb gemaakt, hé. Maar ik geloof evenmin in valse bescheidenheid. Bovendien beperkt die zelfzekerheid zich louter tot de muziek. Het zou heel verleidelijk zijn geweest om na het succes van See You Naked te beginnen zweven. De plaat kreeg goeie recensies, 'Cruisin' werd een hit en er werd heel positief gereageerd op de optredens. Maar zweven ligt niet in mijn karakter. Het klinkt als een cliché, maar de erkenning heeft geen ander mens van me gemaakt."

Hoe weet je dat zo zeker?

"Ik heb een handvol goeie vrienden en op hun oordeel kan ik blindelings vertrouwen. Als ik een dikkenek of een klootzak dreig te worden, fluiten ze me meteen terug. Maar tot nog toe hebben ze daar nog niet veel werk mee gehad. (denkt na) Eigenlijk ben ik nu veel schuchterder dan vroeger. Vroeger kon ik heel vlot een café binnenstappen en omdat ik al heel mijn leven in Gent woon en hier veel mensen ken, had iedereen me onmiddellijk gezien. Tegenwoordig komt het er net op aan om me zo onopvallend mogelijk te gedragen en ergens achteraan aan een tafeltje te gaan zitten, waar ik minder in de kijker loop. Ik ben nu nederiger. Het heeft ook met het verlangen te maken om met rust te worden gelaten. Ik heb geen zin om met wildvreemden wéér de hele avond over muziek te zitten praten."

Dat verlangen naar rust vormt zowat het centrale thema op Ease Your Mind, wat in zekere zin een onthaastingsplaat geworden is. Alsof je tegen jezelf zegt: 'Stop met jezelf voortdurend voorbij te lopen'.

"Dat klopt wel, ja. De laatste drie jaar zijn zo druk geweest dat ik bij momenten nog nauwelijks wist waar mijn hoofd stond. We hebben enorm veel opgetreden en tussendoor nog een soundtrack voor Team Spirit opgenomen. Er is heel weinig tijd geweest om wat afstand te nemen en even te bezinnen over wat me allemaal overkomen was. Meer nog: ik ging zo op in wat ik deed dat het me bij momenten niet eens opviel hoe hectisch het wel was. Zo gaat het voortdurend. In het oog van de storm valt het nauwelijks op hoe hard de wind wel raast. Ik heb er mezelf wel op betrapt dat ik soms wat gas terug moest nemen en een paar dagen voor mezelf nodig had. Zonder e-mail, fax, telefoon of gsm. Als ik de voorbije jaren één ding heb geleerd is het wel om mezelf beter af te schermen."

Geef je veel van jezelf prijs in je teksten?

"Dat vind ik wel, ja. Ik schrijf alleszins over de thema's die me bezighouden. In mijn nummers gaat het vaak over mezelf en mijn relatie met de buitenwereld. Met mijn lief, mijn vrienden en de maatschappij waarin ik me voortbeweeg. Het moet toch inhoud hebben, vind ik. Bij mijn vorige plaat is er links en rechts wat kritiek geweest op mijn teksten en daar kon ik me achteraf wel in vinden. Toen we See You Naked opnamen had ik me vooral op de muziek toegelegd, verkeerde ik in de waan dat het allemaal wel wat vaag mocht blijven en het publiek zélf wel zin zou geven aan wat ik te vertellen had. Dit keer heb ik het allemaal wat concreter, wat explicieter verwoord."

Je hebt de luisteraar bij het handje genomen.

"Dat is overdreven, maar wie écht wil weten wat er in me omgaat, kan er dit keer gewoon het tekstboekje op naslaan. Mensen die me goed kennen schrokken toen ze de eerste plaat hoorden. Ze ontdekten er een melancholie in die ze in het dagelijkse leven niet met me associeerden. Al bij al geven mijn songs een erg genuanceerd beeld van wie ik ben. In werkelijkheid kantelen mijn emoties veel meer van het ene uiterste naar het andere. Ik kan heel goed op een wolk wonen, maar als ik me dan slecht voel, zit ik ook meteen veel dieper in de put. Die extremen halen de muziek zelden of nooit, maar ik vind niet dat ik alles moet prijsgeven op mijn platen."

In België heb je eigenlijk alles al bereikt wat je redelijkerwijze voor mogelijk kan houden: veel platen verkocht en op alle festivals gespeeld die enigszins ter zake doen. De enige uitweg is kortom het buitenland.

"Ik heb zeker de ambitie om ook buiten België een voet aan de grond te krijgen. In Nederland waren de reacties al goed, en zowel Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië als de Scandinavische landen volgen binnenkort. See You Naked is zelfs in Zuid-Korea uitgebracht. Met de video voor 'Cruisin' zijn we ginds nog breakthrough artist op MTV geweest. Ik heb ik die periode wel wat fanmail uit Azië gekregen, maar daar is het - helaas - ook bij gebleven. De kerels die daar echt in Sioen geloofden zijn intussen, wegens herstructureringen bij de platenfirma, aan de deur gezet. Dus voor het verhaal daar goed en wel kon beginnen was het eigenlijk al afgelopen. Als Belgisch muzikant ben je bijna verplicht om over de grenzen te kijken. Je kunt hier wel honderd keer optreden, maar als je dat ieder jaar opnieuw doet, raakt het publiek snel op je uitgekeken. Met het oog daarop heb ik samen met mijn zus ook aan mijn Engelse uitspraak gesleuteld, want die liet vroeger wel eens te wensen over."

Wat beschouw je zelf als het hoogtepunt van de voorbije drie jaar?

"Mogen optreden op Werchter, wat toch iets speciaals blijft. Dranouter was ook geweldig. Daar hangt een vibe die nergens anders mee te vergelijken valt."

Die optredens heb je destijds gedaan in de Sioen Says Boom!-formule, waarbij je optrad met bekende gastmuzikanten. Een van hen was Toots Thielemans, die ook meespeelt op je nieuwe plaat.

"Toots is een geweldige muzikant met een ongelooflijke carrière. Een heel lieve en aardige man ook. Toen we hem destijds voor de optredens vroegen moest hij wel eerst de cd horen, maar eens hij die had wilde hij meteen meedoen. Bovendien waren de kinderen van zijn manager grote Sioen-fans, wat wellicht ook geholpen heeft. Ik ben blij dat hij zich kon vrijmaken. Toots is een levende legende, hé. Voor de eer of het geld hoeft hij het niet te doen."

Deze week speel je een concert in Gent dat via satelliet doorgestraald wordt naar alle Kinepolis-zalen in België. Bovendien zal het ook in filmzalen in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Spanje te volgen zijn.

"Het is een Europese primeur. We wilden iets doen op een locatie die een beetje aansloot bij de titel. We hebben ook even met het idee gespeeld om in een zwembad op te treden, maar in een bioscoop komen de mensen toch ook om zich te ontspannen. Je kunt volgende zaterdag in de cinema gewoon een kaartje kopen om op een groot scherm naar een liveconcert te komen kijken. In Spanje zal er wellicht niet zoveel volk komen opdagen, maar daar is het vooral de bedoeling om plaatselijke concertorganisatoren over de streep te trekken. Het satellietsysteem zal binnenkort ook door U2 worden gebezigd, maar wij krijgen de primeur. (lacht) Eigenlijk heeft U2 dat allemaal van ons afgekeken."

Ease Your Mind van Sioen verschijnt op 5 maart bij LC Music. Diezelfde dag wordt de eigenlijke première onder de titel Ceci n'est pas un film via satelliet rechtstreeks doorgestraald naar alle Kine- en Utopolis- bioscopen. Meer info op www.sioen.net

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234