Zaterdag 28/05/2022

Sjoemelschandaal dijt uit

De problemen voor het Duitse autoconcern Volkswagen stapelen zich op. Na beschuldigen omtrent mogelijke belastingontduiking, komt nu ook dochterbedrijf Porsche in het vizier van de sjoemelsoftware. Ook het Franse Renault heeft inmiddels zijn dieselgate beet.

Bij de geplaagde automaker Volkswagen wordt nu ook een onderzoek ingesteld naar vermeende belastingontduiking in verband met het emissieschandaal. Dat bevestigde een Duitse officier van justitie. De fiscus in Duitsland zou door de ontduiking miljoenen zijn misgelopen. Het onderzoek richt zich op vijf medewerkers van Volkswagen.

Het is het zoveelste schandaal op rij voor Volkswagen dat sinds begin november moest toegeven dat de CO2-uitstootgegevens van zo'n 800.000 voertuigen niet klopten. De schade voor Volkswagen zou kunnen oplopen tot 2 miljard euro. De uitstoot van auto's bepaalt mede hoeveel belasting een autobezitter per jaar moet betalen.

Bovendien heeft dochter Audi toegegeven dat ook de 3-literdieselmotoren niet conform de Amerikaanse wet zijn. Er waren begin deze maand al berichten van de controle-autoriteiten maar het bedrijf ontkende toen nog. De software is in de VS verboden, Audi verwacht dat de aanpassingen zo'n 50 miljoen euro zullen kosten. In de VS rijden er zo'n 85.000 auto's rond.

Alsof dat niet volstond breidt het milieuschandaal met de sjoemelsoftware ook nog eens uit bij diens sportwagendochter Porsche. Zowat 13.000 dieselwagens van het model Porsche Cayenne zijn betrokken, maakte een woordvoerder van het bedrijf bekend in Stuttgart. Eerder was er sprake van 3.000 stuks.

VW-dochter Porsche haalt haar dieselmotoren bij VW-dochter Audi. Bij Porsche zou het gaan om dieselversies van de Cayenne vanaf 2013, waar eerder enkel modeljaar 2015 in het vizier kwam.

Het Duitse autoconcern kreeg inmiddels wel goedkeuring voor het installeren van een software-update in auto's van eigen makelij die zijn uitgerust met sjoemelsoftware.

Espace

Volkswagen kan zich troosten met de gedachte dat het uitstootschandaal niet langer exclusief is voorbehouden voor de Duitse autobouwer. Ook het Franse Renault is nu in opspraak gekomen. De Renault Espace diesel stoot onder reële omstandigheden tot 25 keer meer NOx (stikstofoxiden) uit dan toegelaten, wanneer er gemeten wordt bij warme motor. Dat heeft de Duitse milieubeweging Deutsche Umwelthilfe bekendgemaakt.

De organisatie richtte eerder ook al haar pijlen op Opel. "We hebben tests uitgevoerd met de Renault Espace diesel, aangezien die wagen ook bij andere tests al veel hogere reële emissiewaarden had laten optekenen", aldus Jürgen Resch, directeur van Deutsche Umwelthilfe tijdens een persconferentie in Berlijn.

Bij zes tests uitgevoerd door de universiteit voor toegepaste wetenschappen van het Zwitserse Bern zijn emissiewaarden vastgesteld die de norm van 80 milligram per kilometer 13 tot 25 keer overschrijden. Bij een test werd zelfs een waarde gemeten van meer dan 2.000 mg/km. "Dergelijke emissiewaarden hebben we niet meer gezien sinds het einde van de jaren 1980, toen Europese emissielimieten aangenomen werden", aldus expert Axel Friedrich.

In een reactie zegt de Franse autobouwer dat de Renault Espace de regelgeving respecteert. Renault wijst er ook op dat de gehanteerde testprocedures door de universiteit van Bern niet volledig conform de Europese regelgeving zijn, grote verschillen geven in de resultaten en bijkomende metingen vergen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234