Dinsdag 25/01/2022

InterviewMagali Feys

Slachtoffers van phishing dagvaarden Argenta: ‘Is die bank wel in staat haar klanten te beschermen?’

Gedupeerden voeren actie aan het hoofdkwartier van Argenta in Antwerpen. Beeld BELGA
Gedupeerden voeren actie aan het hoofdkwartier van Argenta in Antwerpen.Beeld BELGA

Een dertigtal slachtoffers van phishing dagvaardt Argenta. Hoewel de bank er volgens hen wettelijk toe verplicht is, betaalt ze hun de schade niet terug. Techadvocate Magali Feys van het kantoor AContrario staat de gedupeerden bij.

Yannick Verberckmoes

Hoeveel geld zijn de slachtoffers verloren en hoe gebeurde dat?

Magali Feys: “Het gaat om iets meer dan 600.000 euro. De oplichters zijn op verschillende manieren te werk gegaan, maar in de meeste gevallen kregen klanten een mail die eruitzag als een bericht van Argenta. Via een link in de mail moesten ze zogezegd een nieuwe kaart aanvragen. Toen ze op de link klikten, kwamen ze op een site terecht die er precies zo uitzag als de site van de bank. Daar moesten ze hun gegevens intikken.

“De volgende dag werden ze gebeld door een oplichter die zich voordeed als een personeelslid van de klantendienst. Die vertelde dan dat er verdachte transacties waren gesignaleerd op hun rekening. Hij speelde in op de paniek van de gedupeerden en zei dat ze die nog konden tegenhouden als ze enkele acties zouden goedkeuren met hun bankkaart. Wat de gedupeerden niet wisten, is dat ze zo grote sommen overschreven naar een rekening van een zogenaamde money mule, die het geld op zijn beurt versluisde naar andere personen in het criminele netwerk.”

Waren er nog andere methodes?

“Een tweede manier die oplichters gebruikten, was een berichtje sturen - meestal naar oudere klanten - waarin ze zich bijvoorbeeld voordeden als hun kleindochter. Die was zogezegd haar gsm verloren en had dringend 100 euro nodig. In het berichtje stuurden ze dan een link, waarmee de klanten de kleine som konden overschrijven. Maar zonder dat ze het wisten, schreven ze via de link bedragen over die in de duizenden euro’s liepen.”

Magali Feys. Beeld //
Magali Feys.Beeld //

Heeft de politie al geld van de criminelen kunnen recupereren?

“Nee, via die weg is er bij mijn weten geen geld gerecupereerd. Wat wel gebeurt, is dat Argenta maanden later op de proppen komt met een klein bedrag, waarvan de bank zegt dat ze dat gerecupereerd heeft van de misdadigers.”

Waarom klaagt u de bank aan? Het zijn de criminelen die ervandoor gaan met het geld.

“Volgens de wet moet de bank het geld van haar klanten terugbetalen tenzij de klanten ‘grof nalatig’ zijn geweest (je bankkaart achterlaten op café met de pincode erbij is een schoolvoorbeeld van grove nalatigheid, YV). Maar in dat geval moet de bank die grove nalatigheid ook bewijzen, wat Argenta niet doet. De bank betaalt nu gewoon niet terug.

“Ombudsfin heeft ook al gezegd dat het absoluut niet zou mogen dat fraudeurs zo makkelijk in de technische systemen, zoals de site en de app, van de bank kunnen binnendringen. Als we Argenta daarover om uitleg vragen, krijgen we die niet.

“Bovendien merken we dat andere banken zulke onregelmatige transacties ‘flaggen’ en enkele dagen tegenhouden. Dat lijkt bij Argenta niet te gebeuren. Het gaat om grote bedragen, makkelijk 40 à 50.000 euro, van mensen die anders nooit zulke betalingen doen. Maar de bank grijpt dus niet in.”

Wat hoopt u van Argenta te verkrijgen?

“We willen dat de bank de schade terugbetaalt die haar klanten hebben geleden. De klanten zijn niet grof nalatig geweest, want zij konden niet weten dat ze iets verkeerd deden, aangezien de site en de mails van Argenta erg goed waren nagemaakt.

“Met de rechtszaak willen we ook bewijzen dat de technische infrastructuur van Argenta gebreken vertoont. We willen dat een deskundige hier eens grondig naar kijkt, want we vragen ons af of de bank wel voldoende in staat is om de gegevens van haar klanten te beschermen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234