Maandag 26/09/2022

NieuwsVerkeer

Slimme camera’s moeten gsm-gebruik achter stuur halt toeroepen

De slimme camera's worden opgesteld op bruggen en portieken boven snelwegen. Automobilisten die een telefoon vasthouden worden door het systeem automatisch geregistreerd en gefotografeerd. De foto wordt dan doorgestuurd naar de politie, waarna een agent vaststelt of er sprake is van een overtreding. Beeld ANP
De slimme camera's worden opgesteld op bruggen en portieken boven snelwegen. Automobilisten die een telefoon vasthouden worden door het systeem automatisch geregistreerd en gefotografeerd. De foto wordt dan doorgestuurd naar de politie, waarna een agent vaststelt of er sprake is van een overtreding.Beeld ANP

Bijna een op de drie Belgen zegt regelmatig de gsm te gebruiken tijdens het rijden, en volgens studies leidt dat tot gemiddeld 30 verkeersdoden per jaar. Om gsm-gebruik achter het stuur tegen te gaan, zullen nu slimme camera’s gebruikt worden.

Inge Bosschaerts

Het systeem is eenvoudig: de slimme camera’s zullen bevestigd worden aan bruggen en portieken boven snelwegen, en zullen foto’s maken van elke wagen die voorbijrijdt – zowel van de voorruit met de bestuurder in beeld, als van de nummerplaat van het voertuig. Op basis van artificiële intelligentie filtert de camera er alle beelden uit waarvan het systeem vermoedt dat een bestuurder een handeling uitvoerde met de gsm in de hand. Die beelden worden vervolgens automatisch doorgestuurd naar de politie. Het is dan uiteindelijk aan een politieagent om te oordelen of het ook effectief om een overtreding gaat en de bestuurder beboet wordt.

Elk jaar worden in België zo’n 100.000 boetes uitgeschreven voor gsm-gebruik achter het stuur, maar daarvoor moet de politie de bestuurders vandaag op heterdaad betrappen. Als ze technologische hulp krijgen van de camera’s, zullen veel meer gsm-gebruikers beboet kunnen worden. Doel is op die manier het aantal verkeersslachtoffers naar omlaag te krijgen. Uit studies blijkt dat gsm’en achter het stuur in ons land elk jaar gemiddeld 30 doden en 2.500 gewonden maakt.

Het nieuwe camerasysteem werd vorig jaar al eens getest in Antwerpen en is al operatief in onder meer Nederland en Australië, maar in ons land was er nog geen wettelijk kader voor. Daar komt nu dus verandering in. Het gebruik van de slimme camera’s om gsm-gebruik achter het stuur tegen te gaan is een van de 32 maatregelen in het nieuwe Veiligheidsplan dat afgelopen weekend gelanceerd werd door de ministers van Binnenlandse zaken Annelies Verlinden (CD&V), van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) en van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

Begin volgend jaar moeten de eerste pilootprojecten van start gaan, en tegen dan moet er ook werk gemaakt zijn van een wettelijk kader dat de semiautomatische controles mogelijk moet maken. Het gaat dan voornamelijk om de privacywetgeving. Om in regel te zijn, zullen alle beelden van bestuurders die geen overtreding begaan, meteen gewist worden. Alleen de politie krijgt uiteindelijk de beelden te zien van mogelijke overtreders, en op die beelden zullen eventuele passagiers onherkenbaar gemaakt worden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234