Zaterdag 20/08/2022

Smartphonemakers zoeken tweede adem

Het ziet er naar uit dat er een eind is gekomen aan de groei van de wereldwijde smartphoneverkoop. Producenten halen alles uit de kast om de toch nog grote groep die geen smartphone bezit binnen te halen, en al de rest natuurlijk bij zich te houden. Dat zal ook volgende week blijken op het Mobile World Congress in Barcelona.

Sinds de opkomst van de smartphone, acht jaar geleden inmiddels, gaat het hard voor fabrikanten van mobiele telefoons. Apple en Samsung werden nieuwe grootheden in de industrie, en het aantal verkochte mobiele toestellen nam jaarlijks toe. Tot vorig jaar althans, toen bereikte het een tijdelijke piek van net geen twee miljard stuks.

Maar volgens marktstudiebureau Gartner zal dat cijfer de komende jaren ongeveer hetzelfde blijven. Nog minstens tot 2018 mogen we ons, volgens de Gartner-analisten, aan een jaarlijkse verkoop rond diezelfde twee miljard verwachten. Met andere woorden: de fenomenale groei van de voorbije jaren is gestopt. De muziek is gestopt, en alle fabrikanten op de markt moeten zich haasten om de overgebleven stoelen in te nemen.

Vanzelfsprekend zullen prominente fabrikanten nieuwe 'vlaggenschepen' in hun assortiment blijven introduceren: Samsung staat klaar om zondagavond zijn Samsung Galaxy S7 te laten zien; LG Electronics heeft naar alle waarschijnlijkheid zijn G5 in de steigers staan, en er zijn ook grote lanceringsevenementen gepland van fabrikanten als Huawei en Sony. Maar er zal mogelijk ook wat extra aandacht zijn voor de 'onderkant' van de markt: iets goedkopere smartphones, die geen 500 tot 1.000 euro hoeven te kosten, en waarmee consumenten verlekkerd kunnen worden die nog een klassieke knoppentelefoon in hun broekzak of handtas dragen.

Ze zijn nog met relatief veel, zegt Gartner: liefst 18 procent van al wie een mobiele telefoon heeft, is tegen het einde van dit jaar nog niet overgeschakeld naar een smartphonemodel. Het is het soort publiek waarop traditioneel Chinese fabrikanten en een paar nieuwkomers mikken: het Chinese OnePlus heeft zijn OnePlus 2 Mini klaarstaan; vanuit Rusland komt er de YotaPhone 3; en een verrassende nieuwkomer is de Robin-smartphone van het Amerikaanse bedrijf Nextbit, een toestel dat een minimum aan intern geheugen torst en alle gegevensopslag in de cloud vasthoudt.

Maar de kans is groot dat ook de gevestigde fabrikanten meer aandacht zullen hebben voor het goedkopere segment. "We zien een duidelijke verschuiving naar eenvoudigere toestellen", zegt Gartner-analiste Roberta Cozza in haar recentste vooruitblik op de smartphonemarkt.

5G-verbindingen

Maar ondertussen blijven toestelfabrikanten en telecombedrijven natuurlijk ook gewoon bij hun oude trucs: nieuwe horizonten verzinnen op gebied van functionaliteit en connectie. We kunnen nu al zien dat virtual reality ook op de mobiele markt wordt gezien als het grote nieuwe ding, met fabrikanten als Samsung (wiens Gear VR als een accessoire voor de Galaxy-smartphones aan de man wordt gebracht) en HTC (met zijn eind vorig jaar gelanceerde Vive-headset) die oog in oog met elkaar staan.

En op de achtergrond zijn telecom- en infrastructuurbedrijven voortdurend bezig met verbeteringen aan het mobiele netwerk, zodat gebruikers binnenkort aan nog veel hogere snelheden mobiele apps kunnen gebruiken. Er wordt stilaan een 5G-standaard voor mobiel dataverkeer gehypet, die surfsnelheden kan opleveren die een honderdvoud zijn van die van de huidige 4G-standaard, en veel meer gebruikers tegelijkertijd hetzelfde volume kan leveren. Ideaal voor het gebruik van mobiele video, dat vandaag al goed is voor de helft van alle mobiele datagebruik - zegt infrastructuurbedrijf Cisco Systems - en in de toekomst nog stevig dreigt te stijgen ook. En mobiele video wordt natuurlijk het beste geconsumeerd via een duurder toestel, met een HD-scherm en een supersnelle processor erin.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234