Vrijdag 01/07/2022

Snuffelen in de kieren van de cultuurstad

podium

tweetakt.uit werd geslaagde ontmoetingsdag voor de sector

Antwerpen

Van onze medewerker

Wouter Hillaert

Een Tweetaktje extra voor avontuurlijke cultuurneuzen, zo was Tweetakt.UIT aangekondigd. Het enige wat je als deelnemer aan de mysterieuze daguitstap wist voor je eraan begon, waren de titels van je eerste en je laatste voorstelling. De rest bleef een verrassing. En verrassend werd het, daar had het kleine organisatieploegje met een erg divers programma mooi voor gezorgd. Niet elke verplaatsing of stopplaats was evenzeer de moeite waard, maar de snuffelreis van het theater naar buiten en weer terug ging in elk geval langs onbetreden paden.

De openingsvoorstellingen in Klein Raamtheater en HETPALEIS bleken om tien uur nog wat slaapdronken. Beterschap van Olislaegers & Co en Max De Reus van Peter Zegveld kwamen met hun associatieve lijn van leuke ziekenhuis- en reuzenvondsten nooit echt bij een meerdimensionaal beeld uit. Zegvelds zin voor extra large was bovendien nogal fel op zijn acteerspel overgeslagen. Breedvoerig theater, tot daar.

De dertien groepjes van tien werden ras op tram en bus gezet voor evenveel buitenparcours. Zij die de boot op mochten, kregen een toeristische sightseeing-toer door de haven en de petrochemie. Isocyanaten en epoxyharsen werden naast leesfragmenten uit Terug naar Oosterdonk allemaal cultuur. Verrassend, inderdaad.

De organisatoren hadden er categorisch voor gekozen om hun publiek te doen kennismaken met wat een stad aan werelden rijk is. Routes liepen via een moskee naar het huis van politieke vluchtelingen, of door een Turks badhuis naar de omstreden woonblokken op het Kiel. Cultuur als multicultuur, het wordt in Vlaanderen echt een vast festivalgegeven.

Elk stekje werd ook het onuitgegeven kader voor een klein of groter kunstmoment. Hanneke Paauwes monoloog Hansaplast kreeg een nieuwe dimensie in het Rusthuis Sint-Maria. Martha!tentatiefs Zoologie-project kwam thuis in de dierentuin. Heel consequent werd zo de gerichtheid van vorige Tweetakt-edities op specifieke buurten als Berchem versplinterd over heel Antwerpen. Een van de toppers tussen de vele locatieprojecten was ongetwijfeld De meisjes van Aboke van Het Waterhuis. De voorstelling vertelde en verbeeldde in de oude Fina-garage van Doel het waargebeurde verhaal van ontvoerde kindsoldaten in Oeganda. Het gebeurde met zo'n intense spanning dat je al opsprong van een ei dat brak.

Fascinerend bleken ook Sand Table van Magali Desbazeille/Meg Stuart en Vliegen van Stella Den Haag, die na de uitjes terug in HETPALEIS stonden. Met lijzige stem en uitdrukkingsloos gezicht toonde actrice Femke Klinkenbijl van Stella puur en subtiel de flarden van een vrouw die zei volmaakt gelukkig te zijn.

En daarmee werd Tweetakt.UIT heel uiteenlopend, maar zeker een succes. Ook al gingen sommige van de parcours meer lijken op een ontspannen gezelligheidsuitstap en leken andere net te lijden onder een overbelast tijdsschema, toch bewees deze eerste editie dat ze bij Tweetakt een heel gezonde visie hebben op de functie van een festival in een levende stad. Ontmoeting en ervaring waren de codewoorden. Samen met tien een reis maken voorbij een aantal grenzen. Ook letterlijk. De mensen die voor het deelprogramma met de blind dates hadden gekozen, werden helemaal naar Athene gevlogen om daar de Grieks-Engelse jeugdherinneringsvoorstelling Dark Room te gaan zien. De ons-kent-ons-sector had dinsdag dus zijn lol. Zaterdag kunnen ook families met kinderen zich overgeven aan dit aangename UIT-concept.

Inl. op www.tweetakt.be en het festivalnummer 03/202.83.71.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234