Maandag 15/08/2022

Spaanse 'Starmaker' verslaat koning voetbal

Eurosong mag dan wel Vlaanderen in de ban hebben, maar Operación Triunfo, de liedjeswedstrijd die Spanje al drie maanden aan de buis gekluisterd houdt, zorgt nu al de hele week voor nooit geziene taferelen in het hele land. En nog is het eind niet in zicht. Gisteren raakte bekend dat zich voor de tweede editie van de talentenjacht 150.000 jongeren hebben aangemeld, dat is liefst twintig keer zoveel als voor het pas afgelopen concours. 'Operación Triunfo zal ervoor zorgen dat geen enkele demo met talent op in een lade blijft liggen', zeggen de makers.

Valencia / Van onze correspondent

Rudy Pieters

Operación Triunfo is de Spaanse versie van het Endemol-programma Starmaker, met zestien onbekende jonge zangers - voor de eerste editie uit zevenduizend kandidaten geselecteerd - die elke maandagavond een drie uur durende galashow volzingen en de dagen daartussen in de Academia zitten opgesloten - een flinke snuif Big Brother dus -, waar ze onder professionele begeleiding een nieuwe cover repeteren. Alle mogelijke populaire disciplines komen aan bod, van ballade over salsa tot funk. Na elke show stemt het publiek iemand telefonisch naar huis. Zowel de show als de repetities zijn via de openbare omroep TVE en betaalzender Canal Digital te volgen.

Zowat alle kijkcijferrecords zijn gesneuveld. De halve finale vorige week bereikte al de kaap van 10 miljoen kijkers (op 40 miljoen inwoners), met een aandeel van 60 procent. De finale deze week maandag, toen nog zes kandidaten overbleven, klom zelfs naar dertien miljoen kijkers: twee op de drie kijkers (68 procent) had op Operación Triunfo afgestemd. Dat is bijna evenveel als de Champions League-finales met de voetbalploegen Real Madrid en Valencia, respectievelijk in 1998 en 2001. Eigenlijk werd koning Voetbal geklopt, want toen even na middernacht de enveloppes met de namen van de winnaars werden geopend, waren vijftien miljoen mensen aan het kijken.

De dagen na de finale besteedden alle televisie- en radiozenders urenlang aandacht aan Operación Triunfo. De beelden van de proclamatie werden vaak tientallen keren in eenzelfde programma herhaald. "Een historisch moment in de televisiegeschiedenis", klonk het bij herhaling. Politieke discussieprogramma's bogen zich over het fenomeen. De concurrerende commerciële zenders deden mee, ze moesten wel. Van april tot juni toeren de zestien deelnemers samen door Spanje. Aan de volksverhuizingen dat dat teweeg zal brengen, durft nog niemand te denken.

Naar verluidt 1,8 miljoen mensen hebben maandag en de dagen ervoor de telefoon ter hand genomen of een sms-bericht verstuurd om de drie winnaars aan te duiden. De absolute winnaar werd, zoals verwacht, de twintigjarige Rosa López, een verlegen corpulent meisje uit Granada dat in de Academia meteen aan een vermageringskuur begon, in twee maanden 16 kilo verloor en tonnen zelfvertrouwen won. Ze kreeg maandag meteen BMG-Ariola als platenmaatschappij.

Dat de Noord-Spaanse bouwvakker David Bustamente eveneens winnaar werd, toonde nogmaals hoe relatief de waarde van televoting is. Iedereen had de veel betere Chenoa of Manu Tenorio verwacht, maar Bustamantes zwaarste fans had gratis 24 gsm-toestellen ter beschikking gesteld en daarop werden vanuit Cantabrië onophoudelijk sms-jes verstuurd, tot 7.000 berichten per uur. Bustamante haalde 21.000 stemmen meer dan Chenoa, die vierde werd. Amper drie uur hadden zijn fans daarvoor dus nodig gehad.

De drie winnaars krijgen elk een platencontract, 90.000 euro en een auto. En eind deze maand nemen ze het tegen elkaar op om uit te maken wie Spanje op 25 mei vertegenwoordigt op het Eurosongfestival in Tallin. De vijftien cd's die van de Operación Triunfo-shows werden uitgebracht - van elke show een - gingen ondertussen drie miljoen keer over de toonbank. Van een pas maandag uitgebrachte cd met liedjes uit Disney-films zijn bovendien ook al 400.000 exemplaren verkocht.

Het Valenciaanse Canal 9 bereidt nu een gelijkaardig programma voor, een soap van meer dan zeventig afleveringen waarin aankomende acteurs zich kunnen waarmaken, als de publieksjury hen laat voortspelen tenminste.

1,8 miljoen Spanjaarden telefoneerden of stuurden een sms-bericht om drie winnaars te kiezen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234