Woensdag 17/08/2022

Stadskasteel

De Hamptons is het Knokke-Zoute voor New Yorkers als de Loebs

Jacqueline Goossens zal aanwezig zijn op de BOEKENBEURS op:

* 1/11, Nocturne, 20 u: interview in zaal Architectura door Eric Rinckhout (journalist De Morgen) over haar pas verschenen boek (in samenwerking met fotograaf Bart Michiels), Dit is niet New York: de iconen voorbij (Van Halewyck), gevolgd door een signeersessie van 21 tot 22 u

* 2/11 (13-15 u), 3/11 (14.30-16.30 u), 4/11 (15-17 u), 10/11 (13-15 u), 11/11 (15-17 u)

Verder zijn er GESPREKSAVONDEN met Jacqueline Goossens op:

* maandag 5/11 om 20.30 u, Cultuurcentrum De Herbakker, Pastoor De Nevestraat 10, Eeklo, 09/218.27.27

* dinsdag 6/11 om 20.15 u, Cultuurcentrum De Kimpel, Eikenlaan 25, Bilzen, 089/51.95.05

* woensdag 7/11 om 20.15 u, Bibliotheek Wetteren, Markt 27, 09/369.26.78

Op maandag 12 november ONTBIJTGESPREK in het Nieuwscafé in Sint-Truiden, Heilig Hartplein 5. Voor aanvangsuur en reservatie: 011/70.28.50

Het is een uitnodiging die ik niet kan afslaan: een bezoek, georganiseerd door het magazine Architectural Digest, aan een kast van een huis in de Upper East Side van Manhattan, de rijkste stadsbuurt van Amerika. Een chocoladekleurig meisje in dienstuniform laat me binnen. Een groep van veertig mensen staat al met gespitste oren geschaard rond de leider van de avond: David Scott Parker, architect. Het nette heerschap met zijn zorgvuldig geknipt zilverkleurig baardje en duur pak past perfect in het weelderige interieur van de hal. "Michael is op zakenreis", zegt hij, "zijn vrouw Margie keerde enkele uren geleden terug uit Praag." Architect Parker is te discreet om dit detail te melden: Michael Loeb, de eigenaar van dit huis, verkocht enkele jaren geleden samen met zijn zakenpartner de Synapse Group, de grootste uitgeverij van consumentenbladen in Amerika, aan Time Warner voor 500 miljoen dollar. Geld genoeg --en hij zwom er vroeger al in -- om zijn droom te verwezelijken: een authentieke negentiende-eeuwse New Yorkse mansion, een kasteelachtig herenhuis zoals er nog veel op de Upper East Side staan, vanbuiten en vanbinnen historisch correct restaureren. Architect Parker kreeg de opdracht om de werken te leiden. "Het huis dateert van 1882", vertelt hij, "in die tijd was de stijl van de Aesthetic Movement in zwang, een overgangsvorm tussen de Victoriaanse en de moderne architectuur. Het huis telt zeven verdiepingen. Dat is precies het aantal jaren dat de werken hebben geduurd. Elke woensdag, zeven jaar lang, hebben mijn team en ik met Margie vergaderd over de details. De meubels, het behangpapier, de stoffen, de schilderijen, het houtsnijwerk, alles moest authentiek zijn. En wat we niet vonden, hebben we laten reproduceren." Bijna teder legt hij zijn hand op de krullerige, uit hout gesneden bloemen van de trapleuning. "Een Franse artieste heeft die voor ons gemaakt. Ze was zwanger toen ze er aan begon. Haar kindje was drie toen het af was. En dat was alleen nog maar de trapleuning naar de eerste verdieping. Margie Loeb zelf was zwanger van een drieling toen de werken begonnen. Vaak waren er zeventig mensen tegelijk aan het werk." Hoeveel de restauratie heeft gekost, wil Parker niet verklappen. "Alles is museum quality", zegt hij. Hij zal die term nog regelmatig in de mond nemen. We doen er ruim drie uur over om het hele stadskasteel te bekijken. Elke kamer -- zaal lijkt een juister woord -- elke gang, elke overloop is een bourgeoisfestijn van gouden, diepgroene en wijnrode tinten, kasten waar hele gezinnen in kunnen wonen, sofa's die er uitzien alsof er nog nooit iemand in heeft gezeten, laat staan geslapen, gedronken, gegeten of gevrijd. Reusachtige, delicaat verschoten tapijten, Engelse en Amerikaanse keramieken vazen en serviezen, staanlampen en lusters met gloeilampjes die gaslicht imiteren, spiegelglad geboende vloeren, tegels in Romeinse badhuisstijl en een collectie van meer dan honderd schilderijen. "Blijven de Loebs nog Aestheticstukken verzamelen?", vraagt een meisje uit ons gezelschap. "Absoluut", antwoordt Parker, "wat ze nu kopen gaat naar hun villa in de Hamptons." De Hamptons is het Knokke-Zoute voor New Yorkers als de Loebs. Op de momenteel kinderloze kinderverdieping op het zesde -- drie grote slaapkamers met elk een eigen studie- en zithoek en badkamer, een aparte speelkamer groot genoeg voor een hele kleuterklas en een mooie kamer voor het kindermeisje -- zegt Parker: "De drieling is absoluut niet verwend. In het begin vreesde ik dat de kinderen veel zouden beschadigen, maar ze hebben respect voor wat ze hebben gekregen. Ook hun vriendjes gedragen zich voorbeeldig." Wat te voorbeeldig, als je 't mij vraagt. Heel het huis ziet er zo steriel perfect uit dat het lijkt alsof er geen mens, en zeker geen kind, in woont. Een legertje van huispersoneel zal daar wel verantwoordelijk voor zijn, maar je zou toch van kinderen verwachten dat ze hun sporen nalaten. De zevende en hoogste verdieping is de kers op de taart. We komen in een met glazen koepels overdekte ruimte. De vloeren en muren zijn bezet met mozaïek. Overal staan en hangen planten en bloemen. Er murmelen enkele fonteintjes. Parker zwaait een dubbele glazen deur open, en voilà, we staan op het dakterras bij een tafel groot genoeg voor minstens twaalf gasten. Ik ga snel weer naar binnen. De herfstwind blaast gemeen. Ik heb ineens geen zin meer om te blijven voor de receptie in de ridderzaalachtige eetkamer. Enkele minuten later stap ik opgelucht en tevreden terug in de nu heel vuil lijkende subway. Ik blader door mijn dagelijkse portie krantenmiserie. "New York telt op dit ogenblik 9.500 dakloze gezinnen met kinderen", lees ik. Een record, volgens het artikel. n

U wilt reageren? Stuur een e-mail naar

jgoossens@verizon.net

www.jacquelinegoossens.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234