Zaterdag 01/10/2022

Standpunt

Johnny Thijs is niet voor één gat te vangen. Dat maakt hem interessant, ook voor wie zijn gedachtegang niet (altijd) volgt. Zeker, de oud-postbaas is de man die, uit principe, niet wou inbinden op zijn toploon bij het autonome overheidsbedrijf Bpost op een moment dat inbinden voor iedereen de regel was. Maar Thijs blijft ook de man die het postbedrijf deed evolueren van een ministerie van brieven en pakjes naar een aantrekkelijk, klantvriendelijk (overheids)bedrijf. En hij deed dat zonder één grote stakingsactie tegen zich te krijgen.

Of dat een miljoen euro bruto per jaar waard is, blijft voor beschaafde discussie vatbaar, maar het maakt wel dat Thijs met gezag over overheidsdienstverlening spreekt.

Het zou dan ook jammer zijn om zijn kritische woorden over de NMBS, waar hij mogelijk in de raad van bestuur belandt, weg te zetten als de antisyndicale praat van een patronale hardliner. Dat hij de sociale zekerheid "te duur" noemt, en het overheidsapparaat "te vet" is ongenuanceerd, maar in zijn argumentatie van wat dan anders moet, zit juist veel nuance.

Zo verrast Thijs met een forse kritiek op het door deze regering gekoesterde idee van de minimale dienstverlening bij het spoor. Treffend is zijn vaststelling dat zo'n minimumregeling moeilijk te organiseren is. Want hoe maak je duidelijk wie meemag op de uitzonderingstreinen, en wie op het perron moet achterblijven? Terecht vraagt Thijs zich af of het de moeite loont om onderhandelingskrediet te verspillen aan dit soort symbooldiscussies.

Thijs wil tegelijk wel het stakingsrecht in overheidsdiensten inperken. Wanneer een (ex-)manager dat poneert, moet je op je hoede blijven. Maar ook hier vertelt de oud-postbaas ongemakkelijke waarheden. Zou een langere aanzeggingsperiode voor acties die burgers treffen een zware aanslag op het stakingsrecht zijn? Het is op zijn minst een debat waard. Het zou een afkoelingsperiode inlassen, die de focus van verzet naar verzoening doet verschuiven. Dat lijkt ons niet per se een rabiaat rechtse gedachte.

Nu de zomer ten einde loopt, warmt het land zich op voor een herfst van hernieuwde sociale actie. Het protest tegen de als onrechtvaardig aangevoelde besparings- en belastingpolitiek van de rechtse regeringen is legitiem. Naast dat algemene verzet loopt het debat over de hervorming bij de NMBS. De vakbonden moeten beseffen dat het draagvlak voor verzet tegen die hervorming veel minder groot is. De stakingsijver van de spoorbonden ondergraaft zelfs bij vele burgers de steun aan de bredere protestbeweging.

Het is een boodschap die vakbondsleiders ter harte mogen nemen. Zelfs als ze komt van een gewezen bedrijfsleider.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234