Dinsdag 09/08/2022

StarflamLe nouveau rap wallon est arrivé

Als het In Frankrijk regent, druppelt het bij de Walen. Dat geld ook voor de jongste hiphopgolf. In het spoor van de grote Franse voorbeelden als MC Solaar, IAM of NTM gooit vooral de Luikse rapcrew Starflam hoge ogen. Starflams titelloze cd-debuut bevat een eigenzinnige verzameling van twaalf fris klinkende hiphopsongs waarbij old school-invloeden zich moeiteloos verstrengelen met spitante raps. Een gesprek met Fred'Alambas alias ALB en Balo, respectievelijk toetsenist-bassist en MC van Starflam.

Fred'Alambas: "Hierop hebben we jarenlang gewacht. Starflam heette aanvankelijk Les Malfrats - een anagram voor Starflam - Linguistiques, dat begin jaren '90 uit het Luikse collectief H-Posse groeide. We hebben reeds een uitgebreid parcours afgelegd. Het klinkt naïef, maar voor ons is deze cd het ultieme bewijs dat alles zin heeft, dat we bestaan. Een plaat is het fysieke bewijs van je arbeid en dat voelt goed, ja. We zijn niet echt van het euforische type, maar we hebben wel allemaal zoiets van: zie je wel, we kunnen het toch. We hebben niet meteen de makkelijkste weg gekozen. Wie zit er nu te wachten op een plaat van een Belgische hiphopact, die bovendien nog in het Frans rapt? Onze omgeving reageert schouderophalend en lacht smalend. Het deert ons niet meer, dankzij Starflam zijn we niet alleen als muzikant gegroeid, we leerden elkaar ook beter kennen als mens. Hiphop leert je enkele fundamentele menselijke waarden zoals respect, verdraagzaamheid en vriendschap. Vooral dat laatste en een hardnekkige koppigheid om per se ons ding te doen, heeft ons in leven gehouden."

Starflam combineert op zijn cd-debuut moeiteloos old school rap, funkinvloeden en politiek engagement. Een logische stap volgens Balo. "We zijn geen betweters en we mengen ons ook niet in de huidige polemiek of het nu old of new school-hiphop moet wezen. Het genre is permanent in evolutie. Hopelijk blijkt dat uit onze plaat. Op 'Mic Smokin' hoor je blazers, verschillende koortjes en veel basgitaar. 'Le Freak' is dan weer flink geïnspireerd door de seventiesfunk van groepen als Chic. Let wel, dat zijn geen samples. Elk instrument dat je hoort is live gespeeld in de studio. Dat is voor ons een bewuste keuze, zeg maar een gezochte meerwaarde. Elke muzikant moet zich bezinnen voor hij de studio binnenwandelt. Je kan niet op commando een plaat in een bepaalde stijl opnemen: je moet weten waar je met je muziek heen wil. Zoiets moet langs natuurlijke wijze uit de groep voortspruiten. Let op het woord 'groep' - Starflam is een collectief. Niemand van ons koestert sterallures. Niet zozeer omdat zulks ronduit belachelijk zou zijn, maar vooral omdat we ons wel degelijk eerst gezamenlijk beraden over ons creatief proces. We maken bijvoorbeeld ook geen gangsta rap. Simpelweg omdat we dat niet kunnen. Hoe moet je nu als Franstalige Belg in het Engels brallen over de grootte van je geslacht en hoezeer je de politie haat? We streven naar geloofwaardigheid en integriteit, maar we zijn niet op zoek naar het ultieme street credibility-gevoel. Probeer trouwens tegenwoordig maar eens rap of hiphop te definiëren. Dat is onbegonnen werk, want de verschillende stijlen en invloeden lopen door elkaar. We zijn voornamelijk aangestoken door de New York style, zonder ons old school-adepten te willen noemen. Het staat vandaag weer goed om met zulke dingen uit te pakken. Maar bij ons draait het uiteindelijk slechts om twee zaken: ritme en woorden. Hiphop kent van oudsher een sterke verteltraditie. We zoeken naar een taal die ons publiek begrijpt, zonder in platitudes te vervallen. We krijgen veel opmerkingen over onze verwijzing naar Jacques Brel in 'Le Plat Pays'. Dat begrijp ik niet zo best: Brel behoort toch tot het Belgisch cultureel patrimonium. De man kon als geen ander in dit land zingen over bestaande typische Belgische eigenaardigheden. Ik ervaar geen cultuurschok als een Franstalige rapgroep hulde brengt aan Brel, maar blijkbaar liggen de zaken niet zo simpel."

Tekstueel grijpen Starflam wel vaker terug naar het begrip België. "Tja, wij zijn Belgen", reageert Fred. "We maken muziek vanuit onze bestaande en gekende context. Dit land is zeker geen unicum, maar de sociale en politieke wantoestanden de afgelopen paar jaar lijken scherper te zijn dan voorheen. We zijn geen spreekbuis voor unitarisme, maar er leeft wel een besef bij ons dat je dit land niet kan opdelen. Dat is toch je reinste idiotie? Tot voor kort hoorde je de meeste Vlaamse rappers hun ding in het Engels doen - dat heb je veel minder beneden de taalgrens. Starflam is eigenlijk een Luikse groep, maar dat is net zo eigen aan hiphop, we hebben veelvuldige contacten met Brusselse en Vlaamse gelijkgestemden. Alles draait rond respect, taal vormt daarbij geen barrière. We gaan ervan uit dat zolang je praat, er geen ongelukken gebeuren. Iets wat men in dit land blijkbaar geregeld over het hoofd ziet."

Over duurzaamheid van de huidige, voorzichtige opgang van de vaderlandse rapsien zijn de heren nogal sceptisch. Balo: "Je mag niet uit het oog verliezen dat dit een business is. Als er plots drie, vier Belgische rapplaten gelijktijdig verschijnen, betekent dat nog niet dat er zoiets als een sien is, tenminste niet zichtbaar voor het grote publiek. Platenfirma's zien hun nationale producten - of dat nu rock of rap is - vaak als een fiscale afschrijfpost. Blijkbaar beweegt er een en ander in Vlaanderen, da's best leuk, maar meer ook niet. Kijk naar Nederland. Daar kennen ze wel degelijk een echte hiphoptraditie, je hebt er een heus raplabel, Djax, en die groepen betekenen er ook iets. Ze verkopen ook cd's. In Frankrijk loopt het weer helemaal anders. MC Solaar is misschien wel een grote naam, maar die man maakt varit-rap. Dat heeft niets meer met de onderbuik te maken, maar alles met de portefeuille. Ik vrees dat in België de interessantste - en dat zijn er heel wat - rapacts nog steeds zonder platencontract zitten. Maar schilder ons niet af als puristen die systematisch hun neus ophalen voor succesvolle rappers. Zolang je je integriteit als artiest niet verliest, mag je wat mij betreft miljoenen cd's verkopen. Ik denk dat Starflam aan die vereiste zou voldoen." (lachje).

Alain Lahaye

Het titelloze cd-debuut van Starflam is uit op Discipline Records en wordt gedistribueerd door Rough Trade. De groep treedt op tijdens Couleur Café op het domein van Thurn & Taxis, Picardstraat 1 in Brussel op vrijdag 27 juni omstreeks 23 u.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234