Donderdag 30/06/2022

Stijlbijbel 'Vogue' trekt naar China

'Vogue is als 'het ideale etentje'. Er moet een intelligente gast en een provocerende gast zijn, en ook een mooi meisje: iets om van op te kijken en iets om gerust te stellen'

Londen

The Independent

Susannah Frankel

Al meer dan honderd jaar bepaalt het de agenda van de modewereld, de modefotografen, de moedigen en de schonen. Nu lanceert het meest glossy magazine onder de glossies een editie in China. De hele wereld raakt stilaan 'en Vogue'.

'We hebben een concept van wat Vogue is", zegt Alexandra Shulman, hoofdredactrice van de Britse editie van de stijlbijbel. "Het gaat niet om zomaar vijf letters. Het betekent iets en er kruipt heel wat werk in om het nieuwe Vogue-team te indoctrineren met de Vogue-ethiek."

Dat nieuwe Vogue-team zal worden geleid door Angelica Cheung. Zij moet het blad van de grond krijgen in communistisch China, de nieuwste stap van Vogue in de richting van wereldheerschappij.

Het prototype, de Amerikaanse Vogue, werd gelanceerd in 1892. De Chinese zal in september op de markt verschijnen. Het is dan de zestiende editie van het blad. Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Azië en zelfs Rusland werden al veroverd. En hoewel elke editie verschilt van haar familieleden blijven ze allemaal trouw aan de formule die door Anna Wintour - hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue en volgens sommigen de machtigste vrouw in de modewereld - omschreven wordt als "het ideale etentje". "Wat je nodigt hebt", zei ze daarover eerder dit jaar, "is een intelligente gast, een provocerende gast en natuurlijk een mooi meisje. Iets om van op te kijken en iets om gerust te stellen."

Waar elke editie in verschilt, zijn de nationale trekjes: pagina's vol exotisch bont in de Russische Vogue, rokende modellen in de Italiaanse, en ook de Chinese Vogue zal volgens Cheung "voor Chinese lezers zijn".

"Vogue moet glamoureus zijn", zegt Schulman. "Zeer stijlvol, het beste van het beste. Af en toe vraagt iemand waarom we niet gewoon één Europese Vogue maken, maar met al die verschillen zou dat nooit kunnen werken."

De stichter van het magazine was Condé Nast, die samen met hoofdredactrice Edna Woolman Chase Vogue creëerde. Nast groeide op in armoede in Louisiana en ontvluchtte zijn bestaan met regelmatige bezoekjes aan het landgoed van zijn grootouders. Hij was één van de eerste Amerikaanse verkopers van een droom.

Sinds die tijd viert Vogue, vandaag in handen van de Newhouse familie, de moedigen en de schonen. Op zijn best neemt het risico's. Zoals de foto's uit de Tweede Wereldoorlog van Lee Miller, die moeilijk denkbaar zouden zijn in een editie vandaag. "Dit is het Buchenwald concentratiekamp bij Weimar", leest een van de onderschriften.

Terwijl het magazine de carrière van elke topmodefotograaf heeft bevestigd is het magazine even praktisch als gepassioneerd en ambitieus. Vogue speelt vaker dan niet op veilig, zij het op een fraaie manier. Er is dezer dagen minder "om van op te kijken" en meer "om gerust te stellen". In de jaren zeventig diende het magazine de democratisering van de mode van antwoord in haar 'Meer Dash dan cash'-reeks, die nog altijd het prototype is van de formules in de bladen van vandaag waarbij het goedkopere alternatief van een duur merk wordt aangeprezen.

Los van de mode heeft Vogue de carrières gevolgd van Virginia Woolf tot Gertrude Stein en recenter van prinses Diana tot Madonna. Gevraagd naar wat het allerbelangrijkste is in mode antwoordt Wintour: "Individualiteit. Het moet persoonlijk zijn." Net zoals Vogue, dat op maat is gemaakt van haar lezers wereldwijd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234