Zaterdag 13/08/2022

Stille belofte van een mooie dag

POP l PRISCILLA AHN

l A Good Day

Ze heeft de looks, de songs, de stem en het label om van haar een nieuwe Norah Jones te maken. Met A Good Day dient de Amerikaanse Priscilla Ahn zich aan als een belofte die erin geslaagd is de frisheid van lentebloesem te vangen in elf korte songs waarin geen enkele noot overbodig is.

DOOR BART STEENHAUT

Haar bio leest als het scenario van het soort rags to riches-films waar ze in Hollywood tuk op zijn: klein meisje stopt al haar spullen in haar auto - "twee gitaren, kleren en wat andere troep die ik eigenlijk niet nodig had"- en verhuist van Pennsylvania naar het kosmopolitische Los Angeles met de droom er ontdekt te worden. Niet via MySpace, Youtube of een ander gehyped medium, maar op de ouderwetse manier: door te spelen.

Die attitude komt ook aan de oppervlakte in haar nummers: ambachtelijk vervaardigde liedjes die in hoofdzaak op akoestische instrumenten worden gespeeld, zonder uitzondering smaakvol gearrangeerd zijn en het vooral moeten hebben van sterke melodieën en meeslepende refreinen. Ahn is niet het soort artieste dat met veel bombarie de aandacht opeist. Veel liever fluistert ze, in de hoop dat je net daardoor de oren spitst. Dat was alvast wat Joey Waronker deed, een legendarische producer en geen onbekende voor wie wel eens platenhoezen van Beck, R.E.M., Nelly Furtado en -niet toevallig- Rickie Lee Jones uitvlooit.

In plaats van de songs vol te stouwen met allerlei effectjes, heeft hij voor een economisch live-geluid gekozen, waar nodig achteraf bijgekleurd met een zucht mondharmonica, wat cello en - een enkele keer- zelfs een zingende zaag. Het resultaat is zachte, subtiele, misschien zelfs wat brave gospelfolk met een beetje jazz, maar opener 'Dream' geeft meteen aan dat dat helemaal niet erg hoeft te zijn. Het is een nummer dat zich openplooit met de gratie van een balletdanseres, en door Ahn zo mooi gezongen/gemijmerd wordt dat je er meteen verliefd op zou kunnen worden, gesteld dat je daarvoor in the mood zou zijn. Strijkers verstrengelen zich met het zachte getokkel van een akoestische gitaar, op de achtergrond zoemt een ingetogen orgeltje en links en rechts schemert er een toets piano door. Je zou het meisjesmuziek kunnen noemen, maar de songs hebben genoeg in huis om ook buiten die begrenzingen overeind te blijven. Omdat ze stuk voor stuk de belofte van een mooie dag inhouden. Zoals je dat kunt hebben wanneer de zon 's ochtends al door de slaapkamergordijnen valt en er de eerstvolgende uren niks op het programma staat.

Dat is het gevoel dat A Good Day opwekt en wie kan daar wat op tegen hebben. Zelfs het van Willie Nelson geleende 'Opportunity To Cry' - alweer met zo'n eenvoudig opkringelend gitaarriedeltje - klinkt jong en fris, een tikje onschuldig zelfs. En onschuld is in dit geval een pluspunt, want het blijft tenslotte popmuziek. Een discreet, sensueel en -als de optelsom gemaakt moet worden - overtuigend debuut van een zangeres die beseft dat je met fluisteren soms verder komt dan met luid van de daken te schreeuwen. (Blue Note/EMI)

DOWNLOAD EERST: 'Dream', ' I Don't Think So', 'A Good Day (Morning Song)'

Een overtuigend debuut van een zangeres die beseft dat je met fluisteren soms verder komt dan met luid van de daken te schreeuwen

n A Good Day is het debuut van een zangeres die beseft dat je met fluisteren soms ver kunt komen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234