Maandag 03/10/2022

Studio dEUS at work

Huisfotograaf Charlie De Keersmaecker & the making of 'Vantage Point'

Voor Charlie De Keersmaecker, huisfotograaf van dEUS, voelt de studio waar ze hun nieuwe cd 'Vantage Point' opnamen als een tweede thuis. 'Mijn vader, die een eigen muzieklabel had, nam me als baby al mee naar de studio. Dat is bijna een natuurlijke omgeving voor mij.' Dus liep Charlie tijdens 'the making of' van de nieuwe dEUS regelmatig binnen in hun studio. Het resultaat is een intiem, uniek portret van hoe Vlaanderens beste band zichzelf opnieuw uitvond.

Door Katrijn Serneels

foto's charlie de keersmaecker

In een studio, ergens in Borgerhout, werkten Tom Barman (zang en gitaar), Klaas Janzoons (toetsen en viool), Stéphane Misseghers (drums), Alan Gevaert (basgitaar) en Mauro Pawlowski (gitaar) maanden aan hun nieuwe, langverwachte cd, Vantage Point. Het afmixen gebeurde in de ICP-studio in Brussel. Vantage Point betekent letterlijk een soort hoogtepunt, een plek vanwaar je een wijde panoramische blik hebt. En het verwijst ook naar Vanishing Point, een roadmovie uit 1971 over Amerika na Woodstock. Veel meer weten we nog niet over de nieuwe cd van dEUS. Charlie De Keersmaecker wel. Hij licht een paar tippen van de sluier op.

Jij mag gewoon, onaangekondigd in hun studio binnenlopen?

Ja, dat was de bedoeling. Dat ik af en toe zou langslopen en wat foto's maken. Hun studio in Antwerpen is helemaal niet ver voor mij, dus wandelde ik daar vaak 's avonds even binnen met mijn camera. Ik kwam daar niet om met hen te babbelen of te drinken, ik ging gewoon zitten. En luisteren. Gewoon observeren eigenlijk. En foto's nemen. Soms gebeurde er niks. Andere avonden... wel, kijk maar naar mijn foto's.

Maar je hebt geduld nodig gehad om ze te kunnen schieten.

Nee, zo voelde dat niet. Ik zit graag in studio's. Mijn vader, die een eigen muzieklabel had, nam me als baby in de buggy mee naar de studio. In een repetitieruimte zitten, mensen muziek horen maken, da's bijna een natuurlijke omgeving voor mij. Ik ben opgegroeid tussen muzikanten. Mijn vader had in de jaren zeventig een klein label, Payola, waar groepjes als Toy bij waren. Een nummer van Toy, 'Suspicion', heeft Tom Barman nog in zijn film Anywhere the wind blows gebruikt. Toevallig, ja. Ik kende Barman toen nog niet.

Hoe was je eerste ontmoeting met de jongens van dEUS? Ze hebben de reputatie niet zo makkelijk te zijn...

...dat viel dan tegen. Ik kwam daar om een foto te maken, ze waren heel warm en open, ik voelde me daar meteen welkom. Moeilijk, daar heb ik weinig van gemerkt. Het klikte gewoon. Ja, hoe komt dat?

Lezen jullie dezelfde boeken of zo?

Nee, het heeft niet alleen met boeken of films te maken. Eerder met samen feesten. (lacht) Ik ben meegeweest op tournee door Frankrijk voor Pocket Revolution, daarna naar Moskou en Sint-Petersburg, en in de zomer naar Roskilde en Werchter. Sindsdien zijn we samen blijven werken. Ik ken ze dus nog maar een goede drie jaar. Wij zaten dus niet samen op de kleuterschool of zo.

Hoe verliep het creatief proces van 'Vantage Point', moeizamer of makkelijker dan bij de vorige platen?

Ik kan moeilijk vergelijken, want de vorige keren zat ik niet in de studio. Maar ik heb de indruk dat dit echt een plaat is geworden waar alle huidige bandleden een aandeel in hebben. Bij de vorige plaat lag dat door de wisselende bandleden wellicht wat anders. Dit is de debuut-cd van het nieuwe dEUS.

Je pa had een platenlabel, wou je als jongen eigenlijk zelf geen muzikant worden?

Ik ben geen mislukte muzikant die dan maar fotograaf is geworden. Nee, dat gaat niet op voor mij. Ik ben wel opgegroeid met muziek, en ik heb ook wel eens een gitaar vast. Maar ik hou liever mijn camera vast.

Wat is je mooiste dEUS-moment?

Het mooiste vind ik dat ik hun dieptes en de laagtes zie. De meeste mensen zien hen alleen op een podium staan, ontoegankelijk. Maar ik zie ze 's morgens op de tourbus, met een hangover, waar niets gebeurt. En dan staan ze daar 's avonds weer, die explosie van muziek, van energie. dEUS, da's een wereld van extremen. n

Info

'Vantage Point' komt uit op 18 april. De tournee start op 8 april in Nijmegen. Alle Belgische optredens zijn al uitverkocht, voor de Europese tournee kan je nog tickets bemachtigen, zie www.deus.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234