Donderdag 30/06/2022

Super Mario: glamour, rijkdom en schoonheid zonder gêne

Testino: 'Beroemde mensen weten dat ik ervoor zal zorgen dat ze er echt op hun mooist uitzien'

Vervolg van pagina 19

Londen Van onze verslaggeefster ter plaatse

Nica Broucke

De National Portrait Gallery in Londen haalt zelden de tabloids. Maar dinsdagavond verdrongen tientallen paparazzi en honderden starspotters elkaar om een glimp op te vangen van de vrienden die Mario Testino er voor zijn vernissage had uitgenodigd: Kate Moss met haar vriendje, Madonna met Guy Ritchie en kleine Lourdes, Salman Rushdie met chirurgisch opgetrokken oogleden, Tom Ford met getrimde baard. Kwamen ook even binnenwippen: Gwyneth Paltrow, Eva Herzigova, Elle Macpherson, Jude Law, Sir Paul Smith, Alexander McQueen, Helena Christensen, de dochter van Mick Jagger, de neef van Gianni Versace, Anna Wintour en Alex Shulman van Vogue en - althans in vloeibare vorm - Dom Perignon.

De beminnelijke fotograaf met de mooie vrienden werd 46 jaar geleden geboren in Lima (Peru). Vader zat in de olie, moeder maakte van elegantie haar 'levensdoel'. Testino: "Mijn moeder was geobsedeerd door kleren. Ze kon zich behoorlijk druk maken wanneer ze iemand opmerkte met een handtas die niet assorti was met de schoenen. Mijn fascinatie voor kleren heb ik van haar geërfd. Als puber had ik al mijn eigen kleermaker. Ik herinner me dat ik regelmatig werd aangestaard op straat terwijl ik in een nieuw pak op plateauzolen liep te paraderen."

Dat Testino ooit in de mode zou terechtkomen, stond in de sterren geschreven, al voltooide hij eerst zijn studies economie, rechten en internationale politiek aan universiteiten in Zuid-Amerika en de Verenigde Staten. In de jaren tachtig kwam hij naar Londen. Testino: "Zodra ik op de bus zat die me van de luchthaven naar het centrum voerde, wist ik dat hier alles mogelijk zou zijn." Hij volgde een cursus fotografie, dook in het nachtleven, maakte foto's van zijn extravagant uitgedoste vrienden en bestookte de (mode)bladen met telefoontjes. Alexandra Shulman van Vogue herinnert zich hoe de tijd op dat ogenblik nog niet rijp was voor zijn gestileerde, dramatische foto's. "Grunge en heroïnechic bepaalden toen het modebeeld. Modellen poseerden op blote voeten of sportschoenen, niet op stiletto's. Niemand zat te wachten op de optimistische, felle glamourfoto's van Mario. Tot wij hem begin jaren negentig binnenhaalden." De nieuwkomer werd een van de invloedrijkste beeldenmakers van de laatste tien jaar, een trendsetter wiens ster nog steeds rijzende is. De bloedmooie meisjes en jongens van Testino doken op in talrijke, peperdure reclamecampagnes en vormden de referentie voor een nieuwe generatie. "Mario toont mensen die rijk en fantastisch zijn", verklaart Tom Ford van Gucci "en die zich daar absoluut niet voor generen." Volgens actrice Gwyneth Paltrow heeft Testino's succes ook te maken met het frisse karakter van zijn werk. "Mijn vader is er dol op omdat Mario de Gwyneth laat zien die hij kent: een natuurlijk en vrolijk meisje." Haar collega Sigourney Weaver ziet door de foto's zijn "plezier bij het fotograferen, en dat werkt bijzonder aanstekelijk". Kate Moss, een van Testino's favoriete modellen, ten slotte, vindt dat Testino haar sexy heeft gemaakt, "sexier dan ik ooit voor mogelijk hield".

De foto's die Testino voor Vanity Fair van Lady Diana maakte, de laatste voor ze omkwam, maakten van hem pas echt een vedette. De portretten van de mooie, kwetsbare 'Testino-prinses' werden in glossy's over de hele wereld gepubliceerd. Testino: "Ik had me voorgenomen om Diana als een echte prinses te portretteren, inclusief tiara, zoals ik dat eerder met koningin Rania van Jordanië had gedaan. Maar toen ik haar in levende lijve zag, voelde ik dat ik de echte Diana, de vrouw achter de façade, naar boven moest laten komen. Ik wou haar op een divan fotograferen, omdat je daar vanzelf al meer relaxed in gaat zitten. Het duurde echter een hele poos voor de prinses zich op haar gemak voelde. Tot op het moment dat ik haar voorstelde om haar schoenen uit te doen. Ze ging languit liggen en yes, ik wist dat ik het magische moment te pakken had."

Als bij toverslag stonden de sterren te drummen om voor Testino te poseren. Madonna nodigde hem uit om foto's te nemen van haar zwangere buik, en ook het beeld op de hoes van Ray Of Light (1998) is van hem. Hij mocht familiekiekjes nemen van het gezin Jagger en maakte van prins Charles zowaar een mens van vlees en bloed door hem samen met loslopende kippen te fotograferen. "Ik weet niet waarom beroemde mensen zo graag met mij werken", zegt Testino bescheiden. "Misschien omdat ze weten dat ik ervoor zal zorgen dat ze er echt op hun mooist uitzien?"

Maar past een commerciële fotograaf als Testino, de beeldenmaker van een exclusief door de rich, famous en beautiful bevolkte fantasiewereld, wel in een instituut als de National Portrait Gallery? Schuilt er meer achter de felbelichte (en geretoucheerde) foto's dan een luidkeels 'Koop mij!'? Blijven Testino's foto's ook zonder de erotiserende kracht van de roem overeind? En is een dergelijke 'retrospectieve' mogelijk zonder de bijzonder gulle inbreng van sponsors als Vogue, Burburry en Dom Perignon? Testino: "Ik geef toe dat mijn foto's misschien diepgang missen. Mijn opdracht is om een idee of een product te doen verkopen. En dat wil ik zo goed mogelijk doen. Ik heb geen artistieke ambities en ben daar ook niet door gefrustreerd, wat niet wegneemt dat ik erg geflatteerd ben dat mijn foto's in dat museum getoond worden."

Paul Kinmonth, de curator van de tentoonstelling in de National Portrait Gallery, verwelkomt Testino als elke andere kunstenaar. "Testino is een vakman die er dankzij zijn charisma, zin voor belichting en timing in slaagt om met zijn team van visagisten, kappers en stilisten de perfecte, klassieke foto te maken. Hij werkt in opdracht, maar dat deden de hier talrijk vertegenwoordigde portretkunstenaars uit de vorige eeuwen ook. Testino is een chroniqueur van deze tijd." Een discutabele stelling, want om van een 'tijdsbeeld' te kunnen spreken is het halve decennium waaruit de 150 'reclamefoto's' in kleuren en zwart-wit dateren (de oudste foto werd in 1995 genomen) wel erg kort.

Hoe dan ook is het lekker wegdromen bij de digitaal opgeblazen foto's, thematisch onderverdeeld in de sectoren Mode, Kate Moss, Londen, Diana, Madonna, Tradition en Hollywood. De foto's hangen dicht bij elkaar en vormen, samen met de felle kleuren van de tentoonstellingsmuren, een bonte, overrompelende kijkervaring. "We willen de sfeer van Testino's interieur oproepen", legt curator Kinmonth uit. "Afstand nemen is onmogelijk. De tentoonstelling is al even bont als het blits uitgedoste gezelschap dat zichzelf dinsdagavond kwam bewonderen. Een gezelschap waarbij het echter heerlijk wegdromen is."

Mario Testino: Portraits loopt tot 4 juni in de National Portrait Gallery in Londen. Open van maandag tot zondag van 10 tot 18 uur (donderdag en vrijdag tot 21 uur). Info: 020/73.12.24.63 of 020/73.06.00.55. www.npg.org.uk. Eurostar brengt u in 2 uur en 40 minuten van Brussel naar Londen. Reservering en informatie: 02/528.28.28. www.eurostar.com.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234