Zaterdag 01/10/2022

Tatemusea beloven meer kunst van vrouwen te kopen

BRUSSEL l It's a man's world, dat geldt ook voor de kunstwereld. Maar de aandeelhouders van de Britse Tatemusea beloven plechtig meer kunst van vrouwen te kopen.

In de zeventiende eeuw had je Artemisia Gentileschi. Berthe Morisot was de meest succesvolle vrouw onder de Franse impressionisten, Käthe Kollwitz een gekende Duitse beeldhouwster en Frida Kahlo een beroemde Mexicaanse schilderes. Maar in de meeste handboeken kunstgeschiedenis is het aantal vrouwen op één hand te tellen. Die ondervertegenwoordiging blijkt ook uit de kunstcollecties van musea. Van de 2.914 kunstenaars in de Tateverzameling zijn er 348 vrouwen. Negen op de tien kunstwerken in de collectie komen dus van mannen.

Met 128 items is de in 1975 gestorven Britse beeldhouwster Barbara Hepworth het best vertegenwoordigd. Voorts is er werk van Rebecca Horn, Louise Bourgeois, Bridget Riley, Cindy Sherman, Rachel Whiteread en Gillian Wearing. Volgens Sir Nicolas Serota, directeur van Tate, weerspiegelt de collectie het verleden. "Bij de kunstenaars van nu zijn de aantallen mannelijke en vrouwelijke kunstenaars veel beter in evenwicht", zei hij in een gesprek met The Sunday Times.

Toch blijkt dat de Tatemusea in 2004 en 2005 39 werken kochten, waarvan amper twee door vrouwelijke artiesten. Ook nuttig om weten: de al genoemde Whiteread en Wearing zijn tot op heden de enige twee vrouwen die de Turner Prize wonnen, de meest prestigieuze prijs voor hedendaagse kunst in Groot-Brittannië. De aandeelhouders van Tate (voor de helft vrouwen) hebben zich nu voorgenomen in hun aankooppolitiek het genderaspect nauwlettender in het oog te houden.

Niets wijst erop dat de toestand in ons land wezenlijk anders zou zijn. Toch noemt MuHKA-directeur Bart De Baere de verzameling van zijn museum "gendergevoelig". "Wij verzamelen kunst die vragen stelt over het beeld. Daarbij horen niet alleen de namen Luc Tuymans en David Claerbout, maar evengoed Marlene Dumas, Ana Torfs, Marijke Van Warmerdam of Aglaia Konrad."

De Baere geeft toe dat kwantitatief gesproken vrouwelijke kunstenaars in de minderheid zijn in de MuHKA-collectie. "De vraag naar gendergevoeligheid is relevant, maar die laat zich niet zomaar naar percentages vertalen. We moeten ons voortdurend afvragen of er kunst is, al of niet gemaakt door vrouwelijke kunstenaars, die we te weinig waarderen", besluit De Baere. (WD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234