Vrijdag 12/08/2022

Te koop: de grootste rock'n'roll-groep ter wereld

'Ain't singing for Pepsi / Ain't singing for Coke / Ain't singing for nobody / Makes me feel like a joke.' Met die woorden liet Neil Young in 'This Note's For You' weten dat hij nooit door de knieën zou gaan voor het geld dat hem door potentiële toursponsors werd aangeboden. Ook andere stadionacts als Bruce Springsteen en U2 vinden het behoud van hun integriteit minstens even belangrijk als een goedgevulde portefeuille. Anders ligt het bij The Rolling Stones, een legendarische rockgroep, jawel, maar daarnaast ook een verzameling gewiekste zakenlui.

Hoewel de Stones één van de weinige bands is die zonder toursponsoring op tournee zouden kunnen gaan, omdat hun optredens per definitie veel volk trekken, lieten ze zich voor het Voodoo Lounge-circus exclusief door Volkswagen financieren, zodat hun winstmarges nog groter werden dan ze al waren. De autofabrikant mocht in ruil onder meer een Rolling Stones-type Golf op de markt brengen, al had hij blijkbaar niet genoeg geld opgehoest om daarbij ook het bekende lippen-met-tong-logo te bezigen. Gevolg: beide partijen hielden er een kater aan over. Tijdens hun nieuwe tournee zochten de Stones in elk land waar ze zouden optreden een andere sponsor. Toen dat nieuws uitlekte, ging bij Belgacom een belletje rinkelen. Frank Van Impe van het evenementenbureau La Sensazione is de man die de deal tussen beide partijen bezegeld heeft. De reden om uitgerekend met Belgacom in zee te gaan, ligt volgens hem voor de hand. "Sinds 1994 profileert het bedrijf zich via On Line With Rock als een bedrijf met een hart voor popmuziek, dus leek het ons evident dat, als de mogelijkheid zich voordeed, het zijn naam zou verbinden aan The Rolling Stones. En deze keer is het gelukt."

Natuurlijk denkt het communicatiebedrijf niet dat Stones-fans daardoor vaker gaan telefoneren. "Neen. Belgacom wint rechtstreeks al een deel van zijn investering terug doordat veel mensen hun tickets bestellen via On Line With Rock of het Internet. Daarnaast bouwt het bedrijf met dergelijke projecten ook een hip imago op en komt het zijn naambekendheid ten goede. Da's zeker niet onbelangrijk. In wezen is iedereen klant bij Belgacom en van alle rockgroepen spreken de Stones vermoedelijk het breedste publiek aan. Voor wie via muziek veel mensen wil bereiken, lijken zij dus de meest aangewezen keuze."

Op de vraag wat de overeenkomst aan Belgacom gekost heeft, verkiest Van Impe de typisch Belgische discretie te bewaren. Wel wil hij kwijt dat de samenwerking met de Stones slechts mogelijk werd doordat de samenwerking met Torhout/Werchter drastisch was teruggeschroefd. Er was dus een budget vrij. "De deal houdt in dat Belgacom als enige commerciële partner optreedt. In alle communicatie over de concerten in Werchter wordt verplicht de formule 'Belgacom presenteert' opgenomen: televisiespots, tickets, affiches, persberichten etc. Het Stones-management heeft ons twee formats gegeven waarmee we konden adverteren: een zwartwitfoto en het Bridges To Babylon-leeuwtje. Het enige afgeleide product dat we daarvan op de markt hebben gebracht, is een telecard, die aan de consument zonder meerkost te koop werd aangeboden. De overeenkomst met The Rolling Stones is voor Belgacom dus eigenlijk niet meer dan een soort van extra promotie." (BS)

Belgacom sponsort beide Belgische Stones-concerten. Voor het optreden van vanavond zijn aan de kassa nog zo'n 3.000 kaartjes verkrijgbaar; voor dat van morgen nog 8.000.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234