Vrijdag 12/08/2022

Terreur

Thalys neemt maatregelen na verijdelde terreuraanslag

null Beeld AP
Beeld AP

Na de verijdelde aanslag op een Thalys-trein van vrijdag 21 augustus heeft het bedrijf Thalys besloten een aantal maatregelen te nemen om beter op dergelijke situaties te reageren. Zo komen er bijkomende opleidingen voor het personeel, zowel treinbestuurders als -begeleiders, worden er omleidings- en evacuatiescenario's uitgewerkt en wordt de communicatie tussen boordpersoneel en treinbegeleider in crisissituaties verbeterd. Eén en ander blijkt uit een rapport dat Thalys heeft bekendgemaakt.

De verijdelde aanslag vond op vrijdag 21 augustus plaats, op de Thalys-trein die vanuit Amsterdam op weg was naar Parijs. De dader, de 25-jarige Ayoub El Khazzani, was in Brussel-Zuid opgestapt, met een kalasjnikov met negen munitieladers, een automatisch pistool en een cuttermes in een tas. Onderweg, net over de Franse grens, verschool hij zich in een toilet en kwam er met zijn wapens in de hand uit. Twee passagiers die hem wilden tegenhouden, ruimde hij uit de weg, waarbij één passagier zwaargewond raakte, maar uiteindelijk werd El Khazzani overmeesterd door twee Amerikaanse militairen, een Amerikaanse student en een Britse zakenman.

Op basis van getuigenissen van klanten en boordpersoneel, analyse van de technische documenten en het informaticasysteem aan boord van de trein, en de radio- en telefoonconversaties tussen de operatoren heeft Thalys nu een verslag opgesteld over het incident. Volgens Thalys beschrijft het rapport de feiten op objectieve en transparante wijze maar kan het op geen enkele manier de drama's en emoties weergeven die de reizigers en het personeel die dag op de trein beleefden.

Extreme omstandigheden

"De gebeurtenis was erg uitzonderlijk door de aard, het plotselinge karakter en het geweld ervan", klinkt het in het rapport. "Een terroristische aanslag van dit type is ongezien in de geschiedenis van Thalys en het spoorvervoer in Europa. Er zijn ook minder dan drie minuten verstreken tussen het moment waarop de terrorist tot zijn daad overging en het moment waarop hij overmeesterd werd. Tenslotte heeft de aanwezigheid van een zwaarbewapende terrorist die zijn aanval uitvoert in de besloten ruimte van een treinstel een grote psychologische schok veroorzaakt bij klanten en personeel."

Volgens de auteurs toont het rapport wel aan dat in extreme omstandigheden de juiste beslissingen werden genomen, met respect voor de procedures maar ook dankzij bepaalde initiatieven. "Dit rapport wijst ons ook op wat we beter kunnen doen", klinkt het. "De geplande maatregelen laten ons toe de waakzaamheid en reactiesnelheid te verhogen en anderzijds helpt het ons ook in te schatten welke handelingen geschikt zijn in dit soort uitzonderlijke omstandigheden."

Zo is gebleken dat het bij dergelijke incidenten cruciaal is dat de treinbestuurder precies op de hoogte is van de situatie in het reizigersgedeelte. Maar om met de treinbestuurder te communiceren moet het boordpersoneel naar een vaste plaats in elk rijtuig en als de treinbegeleiders tot de slachtoffers zouden behoren, is er geen mogelijkheid om met de bestuurder te communiceren. "Het bedrijf moet dus nadenken over de wenselijkheid van een rechtstreeks communicatiemiddel tussen het treinstel en de treinbestuurder", concludeert het rapport.

Scenario's

Eenmaal de terrorist overmeesterd was, reed het treinstel naar Arras, hoewel de Thalys normaal niet langs daar rijdt. De treinbestuurder was dan ook niet opgeleid om over dat traject te rijden en reed aan een beperkte snelheid. Thalys wil daarom de treinbestuurdersopleidingen versterken voor omleidingsroutes op klassieke trajecten. Tegelijkertijd wil het omleidings- en evacuatiescenario's uitwerken.

Daarnaast werd het boordpersoneel dat in het achterste rijtuig werkte, waar de feiten plaatsvonden, geconfronteerd met een bijzonder gewelddadige en levensbedreigende situatie, wat zorgde voor paniek. Thalys beslist daarom het personeel op te leiden om abnormale gedragingen te detecteren en een eventuele uitbraak van paniek te beheersen: "Ze zullen leren wat de meest geschikte houdingen en handelingen zijn en hoe ze de klanten best informeren."

Daarnaast zal ook de opleiding en de uitrusting van het niet-rijdend personeel verbeterd worden om klanten doeltreffend bij te staan in crisissituaties, en worden in de Thalystreinen duidelijk zichtbaar de noodnummers aangebracht van de vier landen waardoor de trein rijdt.

"Onze Thalysmedewerkers hebben echter een beperkte rol, zij zijn niet opgeleid of uitgerust om politiehandelingen uit te voeren", aldus nog het bedrijf, dat ook zijn solidariteit betuigt aan iedereen die op die dag op de trein was en nogmaals de redders bedankt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234