Zaterdag 01/10/2022

Toast op het leven (en een beetje op de dood)

De Keuns > Dooddoener JJJ

Voor Forrest Gump is het leven 'a box of chocolates', voor theatergroep De Keuns is het een tombola, en de een heeft al wat meer geluk dan de ander bij het trekken van zijn (levens)lot. Zo mag ook het publiek ondervinden, dat een nummertje dient te nemen voor het betreden van een grote plastic serre. Daarbinnen zijn De Keuns druk in de weer: groene kruiden worden er besproeid, toastjes gesmeerd.

Theatercollectief De Keuns, het vroegere Tonic en daarvoor bekend als Gordijnen voor Konijnen, was niet alleen qua naamskeuze de afgelopen jaren wat op de dool. De laatste twee producties De Falloforen en Drie Blinden waren teleurstellend nietszeggend. Niet dat ze voor Dooddoener geraakt hebben aan hun 'dada'. De zoektocht naar de absurditeit van het menselijk bestaan is gebleven evenals hun dadaïstische spel, een irrationele collage van ernstige nonsens en nonsensicale ernst.

Ditmaal lijken De Keuns echter een tweede adem te hebben gevonden, die meer levensvatbaar is. Dat is zeker mede te danken aan actrice Anja Van Riet, die in Dooddoener Wouter Bruneel en Koen De Ruyck op de scène versterkt. Zij - in feestjurk, achteraan ver opengesneden tot de onderbroek zichtbaar -, is een heerlijk komisch talent met aandacht voor grootse pathetiek maar evengoed het kleine gebaar.

Dooddoener doet zijn naam alle eer aan. Het is een collage van clichés waar de dood als rode draad tussen kronkelt: van een dolkomische verdwijntruc gaat het naar de boetepsalm 'Miserere', van slapstick naar een pas de deux die eindigt in een pluchen plas bloed. Vergankelijkheid en de nood aan relicten ook: wanneer Van Riet als 'baardvrouw' een stukje haar bij een toeschouwer afknipt. Of de angst: zoals Bruneel die het woord 'dood' niet over zijn lippen krijgt en dan maar overschakelt naar een West-Vlaams lied over een 'gatje in zijn broekske'.

Het clowneske trio knoopt losse eindjes en desgevallend zitten er ook wat losse flodders in deze voorstelling. Inhoudelijk had wat meer grimmigheid en conflict Dooddoener dieper doen delven, maar in zijn combinatie van tragiek en humor bevindt dit stuk zich op de scherpe snee van de grafspade. (LILA)

Op tournee tot 19 april; malpertuis.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234