Dinsdag 09/08/2022

Belangrijk nieuwsBuitenland

Transportschip Felicity Ace met 4.000 luxewagens gezonken voor de kust van de Azoren

Transportschip Felicity Ace, met aan boord vierduizend auto's, vatte vlam nabij de Azoren. Beeld MARJAN STROPNIK via REUTERS
Transportschip Felicity Ace, met aan boord vierduizend auto's, vatte vlam nabij de Azoren.Beeld MARJAN STROPNIK via REUTERS

Het vrachtschip met 4.000 nieuwe wagens van de groep Volkswagen aan boord, waarop bijna twee weken geleden brand uitbrak voor de kust van de Azoren, is gezonken. Dat meldt de Portugese marine.

Redactie en Belga

“Het vrachtschip Felicity Ace is gezonken”, klinkt het in een persbericht. Het schip was onstabiel geworden en zonk tijdens de bergingsoperatie, die op 24 februari van start gegaan was.

Het schip was van Duitsland op weg naar de Verenigde Staten. De 22 bemanningsleden konden van het brandende schip geëvacueerd worden. De brand zou uitgebroken zijn aan lithiumbatterijen van elektrische wagens aan boord, maar die informatie kon nog niet bevestigd worden.

In het schip bevonden zich onder meer 1.100 Porsches en 189 Bentleys. Het gespecialiseerde bedrijf Russell Group, dat aan risico-inschatting doet, becijferde eerder dat de brand op het vrachtschip de autogroep Volkswagen 137 miljoen euro zou kunnen kosten.

Dat dit net gebeurt in tijden van chiptekorten, die in de auto-industrie tot langere levertijden leiden, maakt het extra pijnlijk. De oorzaak van de brand is niet bekend en hoeft niets met de auto’s zelf te maken te hebben.

Langdurig koelen

De lithium-ionbatterijen die de meeste elektrische auto’s aandrijven, kunnen uit zichzelf vlam vatten als gevolg van een kettingreactie bij het opladen, bijvoorbeeld wanneer een accu is beschadigd. Hierdoor wordt de accu almaar heter, tot hij in brand vliegt. Door een brand in de buurt van de auto kan hij uiteraard ook ontvlammen.

Elektrische auto’s lijken desondanks geen hoger veiligheidsrisico te vormen dan fossiel aangedreven auto’s, concludeerde onderzoeksbureau CE Delft in 2020 op basis van literatuuronderzoek en gesprekken met deskundigen.

Het probleem is dat áls zo’n accu vlam vat, het snel goed mis is. De accuvloeistof blijft lange tijd branden, en met zo’n intense hitte dat blussen moeilijk is. Daarbij speelt mee dat een gebluste lithiumbatterij tot 24 uur later opnieuw kan ontbranden, waardoor ze langdurig moet worden afgekoeld. Bijvoorbeeld door de auto onder te dompelen in een container met water.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234