Vrijdag 19/08/2022

Tussen ongein en ontroering

Alternatieve folkheldBonnie 'Prince' Billy in de Gentse Vooruit

Meer dan tweeënhalf uur lang zong Bonnie 'Prince' Billy in de Vooruit, over losers en door liefde getroebleerde figuren. Wie zijn soms taaie maar nooit saaie concert helemaal uitzat, werd getrakteerd op een feelgood-zangstonde.

Bonnie 'Prince' Billy had iets goed te maken. Niet alleen botsten zijn recentste concerten op kritische commentaren, ook zijn platen vonden almaar minder weerklank bij het grote publiek, dat hem na het meesterwerk I See a Darkness in de armen had gesloten. Maar net toen alternatieve folk - met Fleet Foxes en Bon Iver - hip werd en hij had kun profiteren van zijn pionierswerk, schoof hij op richting gladde country. Vaarwel Johnny Cash, hallo Nashville, exit nieuwe fans.

Hij leek te beseffen wat er op het spel stond, want met 'Time to Be Clear', het openingsnummer in de Vooruit, maakte hij een statement. Na de regel "I can make mystery mine, and sing it with feeling with rhythm and rhyme" waren zijn intenties duidelijk. En nog belangrijker: Bonnie 'Prince' Billy maakte ze waar. De sacrale stilte in de anders zo rumoerige concertzaal van de Vooruit sprak boekdelen.

Spaarzaam gebrachte folksongs als 'Merciless and Great', 'New Whaling' en Someone Coming Through' bevestigden de positieve ontwikkeling die je op zijn laatste twee platen hoort: Oldham zoekt weer onherbergzaam terrein op. Die avontuurlijke aanpak bepaalde ook de songkeuze in Gent. Bonnie 'Prince' Billy speelde weinig publieksfavorieten en dolf heel wat albumtracks, B-kantjes en zelfs onuitgebracht materiaal op. Dat gebrek aan herkenningspunten maakte het lange concert soms wat taai, maar wie zijn oren openzette, hoorde toch heel wat moois. Te beginnen bij de teksten: in 'Out of Mind' zong Bonnie 'Prince' Billy hoe hij wordt gedumpt door een vrouw en zijn realiteitsbesef verliest. Liefdesperikelen, het is een klassiek thema bij Oldham, net als zijn obsessie voor losers in 'Champion', met de heerlijke regel "I make women smile and make men scream".

Dat nummer, met driestemmig vocaal vuurwerk, bewees dat dit concert ook muzikaal het meest hoogstaande was dat we al van de Prins zagen. Gitarist en tweede stem Emmett Kelly hield de man bij de les en perfectioneerde 'You Can't Hurt Me Now' en 'Teach Me to Bear You' met uitgebeende riedels. Ronduit betoverend klonk Angel Olsen, die met haar engelenstem het perfecte tegengewicht vormde voor Bonnie 'Prince' Billy, die ook zelf beter zong dan ooit. Hoogtepunt was 'Three Questions', waarbij ze minutenlang in elkaars ogen staarden.

Van dat soort trucs had Bonnie 'Prince' Billy er wel meer in petto. Opgemaakt met nagellak en oogschaduw en gesticulerend als een rapper wérd hij het 'Beast for Thee' en de 'Wolf among Wolves' waarover hij zong - wolvengehuil en ontblote tanden incluis. Die bezetenheid maakte dit marathonconcert erg intens, maar telkens als het té dreigde te worden, relativeerde Oldham alles met hilarische bindteksten. Het zorgde, in tegenstelling tot vroeger, voor een feilloze afwisseling van ontroering en ongein.

Dat hoorde je ook in de allerlaatste nummers van de bisronde. 'Pack up Your Sorrows' (bekend van Johnny Cash) en het onversterkt gezongen 'I Called You Back' creëerden na zoveel liedjes over liefdessmart een onvervalste euforische singalong in de sfeer van de Evangelische Omroep. En dat voor een man die aan het begin van zijn marathonconcert nog 'There Is No God' had gezongen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234