Maandag 17/01/2022

Tv-kijken kan nu ook via Twitter

Wimbledon kon je er al zien, en binnenkort kun je op Twitter ook terecht om de Republikeinse en Democratische partijconventies live te volgen. Het sociale medium zet steeds meer in op live-verslaggeving om relevant te blijven.

Wat je op televisie kunt zien, is sinds de start van Twitter een van de meest populaire gespreksonderwerpen op de netwerksite. Of het nu om een nieuwe reeks van De mol of The Voice gaat of over wedstrijden op het EK voetbal, veel mensen kijken met tablet of smartphone in de hand om commentaar te geven op wat ze zien. Dat Twitter die twee probeert te versmelten door zelf ook te gaan streamen, is dus niet onlogisch. Als je belangrijke evenementen op Twitter kunt volgen, zullen meer mensen wellicht geneigd zijn om Twitter te blijven gebruiken en nieuwe zieltjes te lokken.

Wimbledon was voor Twitter de voorbije week een belangrijke test. Vorige woensdag maakte de netwerksite opeens bekend dat je het tennistoernooi via een speciale livepagina kon volgen, al was de titel wat misleidend: je kon er de tenniswedstrijden niet live volgen, maar wel samenvattingen, analyses en interviews. De rechten om het toernooi live te streamen zaten immers bij andere zenders. Maar het experiment gaf aan wat Twitter van plan is: op een en hetzelfde scherm kon je zowel beelden zien, erover tweeten en de Twitter-stroom rond dat evenement volgen.

Trump vs. Clinton

Eind deze maand volgt er een belangrijke tweede test, wanneer Twitter de conventies van de Democratische en Republikeinse partij zal streamen. Discussiëren over politiek doet het altijd goed op Twitter, en nu zeker met een controversieel figuur als Donald Trump. Voor de livestream werkt Twitter samen met de Amerikaanse zender CBS, die de conventies ook zal streamen. Net zoals bij Wimbledon zul je zonder veel problemen vanop hetzelfde scherm tegelijk kunnen kijken en tweeten.

Maar Twitter heeft nog veel plannen met het verslaan van live-evenementen, schrijven verschillende Amerikaanse nieuwssites. Enkele maanden geleden kondigde het al aan dat het voor 10 miljoen dollar (9,06 miljoen euro) de rechten heeft gekocht om tien wedstrijden uit de populaire NFL (National Football League) wereldwijd te streamen. En er komt nog meer aan: Twitter zou een tiental soortgelijke deals willen sluiten en praat daarvoor onder andere met de NBA (National Basketball Association) en de Major Soccer League, de Amerikaanse voetbalcompetitie.

Kenmerk van al deze evenementen is dat je ze live moet bekijken - sport is nog niet half zo leuk in uitgesteld relais - en veel commentaar ontlokken. Kijk maar naar de vele discussies rond de Rode Duivels en Marc Wilmots tijdens het voorbije EK.

Promostunt

De Amerikanen konden zondagavond op Twitter ook kijken naar de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van de fictiereeks Mr. Robot, maar dat lijkt eerder op een promostunt voor de populaire reeks die woensdag weer start. Daarna kon je het ook nog volgen op Snapchat, YouTube en de site van het tv-netwerk van Mr. Robot.

Alle livestreams geven wel aan dat het Twitter steeds minder om de 140 tekens te doen is. Met video hoopt het vooral relevant te blijven. De voorbije jaren was er sprake van een Twitter-vermoeidheid en slaagde het bedrijf er nauwelijks nog in om nieuwe twitteraars te lokken. Door in te zetten op live-evenementen hoopt het opnieuw meer dwingend te worden.

Op die manier zou het ook zijn aantrekkelijkheid voor adverteerders kunnen verhogen. Rond Wimbledon werden er nog geen advertenties verkocht, maar bij de NFL-matchen wil het dat wel doen. Bedrijven die zich willen linken aan de wedstrijden, kunnen een pakket kopen.

Twitter hoopt zo 50 miljoen dollar (45 miljoen euro) op te halen, waarmee het de investering van 10 miljoen dollar makkelijk zou terugverdienen. De kans dat dat zal lukken, is reëel: bedrijven als Bank of America, Sony en Bud Light doen nu al mee. Al helpt het wellicht ook dat de reclamebudgetten op Twitter voor hen peanuts zijn. De tv-rechten voor tien wedstrijden werden aan FOX en CBS voor in totaal 450 miljoen dollar (407 miljoen euro) verkocht, of 45 keer wat Twitter betaalde. De prijs voor een reclamespotje op tv is navenant.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234