Donderdag 18/08/2022

Twee Braziliaanse topmuzikanten eenmalig in ons land

concert braziliaans

Kenners zullen het volmondig beamen: de Braziliaanse muziektraditie behoort tot de rijkste die tot dusver in kaart zijn gebracht. Daarom alleen al is het verheugend nieuws dat twee markante, maar bij ons iets te lang onderbelicht gebleven figuren uit de música popular Brasileira dinsdagavond de theaterzaal van de Gentse Vooruit aandoen voor een uniek concert.

Vinicius Cantuária is een naar New York uitgeweken zanger, gitarist en songschrijver die geldt als een van de voortrekkers van de zogenaamde neo-bossanovabeweging. Twee decennia geleden begon hij zijn muzikale carrière als drummer in de groep van Caetano Veloso. Zijn eerste langspelers, vol verfijnde sambaballads, verschenen enkel in Brazilië, maar dankzij de voorspraak van zijn vriend Arto Lindsay, met wie hij regelmatig samenwerkt, worden zijn platen tegenwoordig ook internationaal uitgebracht. Vooral Sol na Cara (Gramavision, 1996), Tucumã (Verve, 1999) en Vinicius (Transparent/Sony, 2001) zijn toonbeelden van subtiliteit en dus zeer de moeite waard.

Cantuária's muziek is van een bedrieglijke eenvoud, maar de groten uit het popuniversum weten ze niettemin zeer naar waarde te schatten. Zo wordt de artiest op zijn cd's geassisteerd door onder anderen David Byrne, Laurie Anderson, Sean Lennon en Bill Frisell. De Japanse (film)componist Ryuichi Sakamoto, doorgaans niet erg kwistig met superlatieven, noemt hem op melodieus en harmonisch vlak een genie. Het oeuvre van de New Yorkse Braziliaan sluit aan bij dat van befaamde voorgangers als Tom Jobim en Joõa Gilberto, maar wijkt er tegelijk ook drastisch van af. Tenslotte groeide Vinicius Cantuária tijdens de jaren zestig op met acid- en progrock en Amerikaanse Westcoastpop.

"Ik heb geen zin om liftmuziek te maken", verklaarde hij aan het Britse blad The Wire. "Het genre moet dringend geherdefinieerd worden. Het heeft een nieuwe zuurstofinjectie nodig. Wat ik maak, is een nieuwe mix." Bossanova als soundtrack van een ontworteld kosmopolitisme? Welja, want zelfs de elektronica wordt niet geschuwd.

Naná Vasconcelos behoort, samen met Airto, tot de invloedrijkste en creatiefste Latijns-Amerikaanse percussionisten van de jongste twee decennia. Hij is afkomstig uit Recife, een stad in het noordoosten van Brazilië, en als meester van het ritme is hij van veel verschillende markten thuis. Zo begeleidde hij in het recente verleden niet alleen popsterren als Marisa Monte en Paul Simon, maar ook een rockband als Talking Heads, een bluesreus als BB King of een klassieke violist als Nigel Kennedy. In jazzmiddens voelt hij zich al evenzeer op zijn gemak: hij is onder meer te horen op platen van Pat Metheny, Andy Sheppard, Egberto Gismonti, Gato Barbieri en freejazztrompettist Don Cherry, met wie hij enkele jaren samenspeelde in de groep Codona. Behalve een charismatische podiumpersoonlijkheid is Naná Vasconcelos een verbeeldingrijke muzikant. Tijdens concerten weet hij, met behulp van zijn stem, een breed gamma van percussie-instrumenten en een berimbau (een eensnarig instrument in de vorm van een boog, voorzien van een klankresonator) een geladen atmosfeer en een onweerstaanbare groove te creëren. Rain Dance uit 1989 en het bij Hemisphere verschenen Storytelling uit 1995 behoren tot zijn bekendste soloplaten.

Volgens wereldmuziekspecialist Gerald Seligman is het begrip 'song' te beperkend om Vasconcelos' werk accuraat te omschrijven. Zelf pleit hij veeleer voor 'muzikale landschappen', 'geluidssuites' of 'sfeervertellingen'. Naná Vascocelos maakte enkele jaren geleden een cd met Vinicius Cantuária die helaas uitsluitend in Japan verkrijgbaar is. In Gent staan beide artiesten nu samen op het podium. Aangename verrassingen zijn dus niet uitgesloten. (DS)

Vinicius Cantuária en Naná Vasconcelos, dinsdag 21 januari in de theaterzaal van de Gentse Vooruit om 20 uur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234