Donderdag 06/10/2022

Twee nieuwe sportzenders. Maar wat komen ze hier eigenlijk doen?

Moet er nog sport zijn? Als het van Andrea Radrizzani afhangt alvast wel. De Italiaan lanceert twee nieuwe sportzenders in ons land. Een realistisch plan? Of een slinkse manier om de prijzen van de sportrechten op te drijven?

Een naam is er al. De nieuwe betaalzenders gaan Eleven en Eleven Sports heten. "De eerste zal zich concentreren op voetbal en moet echt the home of football worden", liet Radrizzani aan De Tijd weten. Op onze vraag naar verder commentaar wou hij niet ingaan. "Op de tweede zullen ook andere sporten aan bod komen." Een adres is er ook. Eleven Sports Network, het bedrijf achter de zenders, huist sinds begin mei aan de August Reyerslaan, vlak naast de VRT. Onder leiding van voetbaljournalist Jan Mosselmans wordt er aan de uitbouw van een redactie gewerkt.

Achter de betaalmuur

Al betekent dat niet dat de plannen van Radrizzani al helemaal rond zijn. Met Proximus, Telenet en de Waalse operator VOO wordt nog volop onderhandeld voor een plaatsje op hun platform. Aangezien die allemaal een eigen sportzender in het aanbod hebben en liever geen extra concurrentie zien, beloven die gesprekken pittig te worden. Maar de grootste struikelsteen is het aanbod. Hoewel de lancering van de zenders voor heel binnenkort zou zijn, blijft het voorlopig een goed bewaard geheim wat er op de zenders te zien zal zijn.

Net die programmering zal het succes van de twee nieuwkomers bepalen. Betalen doen sportliefhebbers alleen voor hun favoriete sport, zegt Daam Van Reeth, sporteconoom van de KU Leuven. "In Frankrijk heb je heel wat rugby- en basketfans, in Duitsland doen wintersporten het goed, maar in België blijven enkel voetbal en wielrennen als mogelijke betaalsporten over." Voor wielrennen kan Eleven Sports de ambities beter opbergen. Alle klassiekers, de Tour de France en het WK staan op de evenementenlijst van sportwedstrijden die niet achter een betaalmuur mogen verdwijnen.

Voetbal dan maar? Het lijkt de enige optie om de nieuwe zenders op de kaart te zetten. Maar ook het zendschema vullen met wedstrijden waar de modale voetballiefhebber zijn creditcard voor boven wil halen, blijkt geen makkelijke oefening. Telenet en Belgacom haalden de voorbije jaren de exclusieve rechten voor zowat alle topcompetities binnen. Telenet had het Engels, Duits, Nederlands, Frans en Italiaans voetbal in het aanbod. Belgacom pakte uit met de Spaanse en Portugese competitie en heeft de Champions League.

Wat niet betekent dat er helemaal geen mogelijkheden zijn. Het Spaanse voetbalcontract is nu op de markt en voor de Bundesliga zoekt rechtenhouder FOX een Belgische koper. Radrizzani's kaarten liggen het best voor het Italiaanse en Franse voetbal. De rechten op die competities zijn in handen van MP & Silva, het sportrechtenbedrijf waarvan Radrizzani 40 procent in handen heeft. Dat zou hem een akkoord hebben opgeleverd over de volledige catalogus van het bedrijf, wat meteen impliceert dat het Franse en Italiaanse voetbal voortaan op Eleven te zien zullen zijn.

Mooi een-tweetje

En wat met de Jupiler League? Die is nog twee seizoenen te zien bij Telenet, Belgacom en VOO, die de rechten vorig jaar op niet-exclusieve basis kochten. Dat niet-exclusieve karakter biedt ook voor Eleven mogelijkheden. "Een nieuwe zender zou in principe de wedstrijden van de Jupiler League kunnen uitzenden", vertelt Ludwig Sneyers, directeur-generaal van de Pro League, die de belangen van de Belgische profclubs behartigt. "Op voorwaarde dat er een akkoord met de Pro League wordt gevonden en er een bedrag betaald wordt dat in de lijn ligt van wat de andere operatoren neertellen."

Al is de kans dat Radrizzani dat wil doen klein. Het lijkt waarschijnlijker dat hij met de start van Eleven anticipeert op wat er binnen twee jaar te gebeuren staat, wanneer de rechten voor de Belgische competitie op de markt komen. En dan komt opnieuw MP & Silva in beeld. Vorig jaar haalde het bedrijf de rechten op de Belgische competitie binnen. Per seizoen telt het daar 70 miljoen euro voor neer. MP & Silva hoopte die rechten duurder door te verkopen, maar het moest ze uiteindelijk voor 60 miljoen euro per jaar aan Telenet, Belgacom en VOO laten.

Met de lancering van de Eleven-zenders krijgen Telenet en Belgacom er plots een concurrent voor de voetbalrechten bij. Een mooi opgezet een-tweetje tussen Radrizzani en MP & Silva waarmee de Italianen de prijs de hoogte in hopen te jagen? In Polen, waar Radrizzani ook zijn Eleven-zenders wil starten, lukte dat alvast. Daar moest betaalzender NC+ opbieden tegen de Eleven-zenders voor het voetbal. Pas toen NC+ in de laatste ronde wees op de dubbele rol die Radrizzani speelde trok Eleven zich terug, maar de Poolse voetballiga en dus ook MP & Silva kregen zo wel een extra dikke cheque.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234