Donderdag 06/10/2022

Tweede 'Godfather'-game is onverwachte concurrent voor populaire 'Grand Theft Auto'

Misdaad loont als je games maakt

Ondanks het matige succes van de eerste 'Godfather'-game komt Electronic Arts vandaag met een opvolger op de proppen. Die heeft qua stijl en toonzetting opvallend veel weg van de beruchte 'Grand Theft Auto'-gamereeks. Niet moeilijk, want dat soort misdaadsimulatoren doet het goed aan de kassa. En Electronic Arts had er zo nog geen op stal.

Door Ronald Meeus

Eigenlijk is het niet normaal dat Electronic Arts nog tijd en middelen steekt in een vervolg op zijn Godfather-game uit 2005. Dat spel wist uiteindelijk een fatsoenlijke twee miljoen exemplaren te slijten, maar wel verdeeld over liefst zeven verschillende consoles. De kans is dus groot dat de uitgever er zijn broek aan heeft gescheurd. Maar in het hart van die game zat een zelfgemaakte brok gamesoftware (een zogeheten 'engine') die het bedrijf over verschillende gameproducties moet afschrijven om de ontwikkelingskost ervan terug te verdienen. En dus kwam er toch een vervolg.

Die game volgt, naar analogie met de eerste, trouw de verhaallijn van de tweede Godfather-film, geregisseerd door Francis Ford Coppola en gelanceerd in 1974. Maar de toon van de game is helemaal anders: weg is de melancholie die de eerste game destijds overerfde van de film, en die soms een nogal vreemd contrast vertoonde met het jolige geweld dat de speler moest uitoefenen om de heerschappij over de New Yorkse onderwereld over te nemen.

In de tweede Godfather-game, die sinds vandaag in de winkels ligt, wordt helemaal voor het soort grand guignol gegaan dat door de concurrerende Grand Theft Auto-spellenreeks zo populair werd gemaakt: de gangsters vuilbekken en beuken schedels in dat het niet mooi meer is, en er zit veel meer humor in de game dan in de film. De flashbacksequenties uit de film, waarin Robert De Niro de jonge gangsterbaas Vito Corleone speelt, werden er zelfs helemaal uitgezwierd.

Strategiegame

Door zijn game helemaal op de Grand Theft Auto-leest te schoeien, schaart Electronic Arts zich achter een gamegenre dat het doorgaans erg goed doet aan de winkelkassa. Geen enkele van de vijf Grand Theft Auto-afleveringen verkochten minder dan vijf miljoen exemplaren, en de recentste episode overschreed ondertussen de 12 miljoen verkochte stuks. Ook minder bekende of beruchte gangstergames verdwijnen vlot uit de winkelrekken: zowel Saints Row 2 als Scarface: the World is Yours, schaarde een ordentelijke twee miljoen exemplaren bijeen.

Waar de actie in de eerste Godfather-game braaf binnen New York bleef, worden in The Godfather II drie steden aangedaan: New York, Miami en Havana. De speler geeft gestalte aan de rechterhand van Michael Corleone (om contractuele redenen niet met de beeltenis van Al Pacino in de game), die - terwijl de Corleones zelf zich liever bezighouden met legitieme maar daardoor niet minder schimmige zaken - het criminele imperium van de Don leidt. Dat betekent dat hij heel wat geweld moet uitoefenen op leden van vier andere criminele families - de game levert heel wat meer mogelijkheden om een tegenstander in elkaar te tremmen dan de eerste Godfather - maar hij heeft ook heel wat managementvaardigheden nodig. Deze game is namelijk tegelijkertijd een strategiespel: de speler kan de stad van bovenuit bekijken, zien waar hij terrein wint of verliest, en op basis daarvan zijn mannetjes verplaatsen.

"Het gaat uiteindelijk om geld verdienen, net als bij de echte georganiseerde misdaad", zegt uitvoerend producent Keith Stuart. "Hoe groter je bende is, hoe meer macht je hebt, en hoe meer je verdient."

Dankzij die strategiecomponent rekent Electronic Arts af met een groot manco uit de eerste Godfather-game: hoewel de speler de baas der bazen was, moest hij toch alles alleen opknappen. In The Godfather II moet hij alleen zelf geweld plegen wanneer het echt nodig is. Of wanneer hij er gewoon even zin in heeft.

"Dat was van in het begin onze belangrijkste doelstelling", zegt producer Joel Wade. "In veel openwereldgames ben je de eenzaat die het opneemt tegen de wereld. Door de toevoeging van dit strategie-element sturen we het hele misdaadgenre in een nieuwe richting."

n The Godfather II is een ingenieus strategiespel, maar bevat ook veel meer geweld en humor dan de eerste game.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234