Maandag 08/08/2022

Tweehonderd man en een zielenknijper

Vanavond komen we te weten wie zich het komende jaar de Voice van Vlaanderen mag noemen. Een blik achter de schermen van de gigantische machine, die zich deze week voor het laatst op gang trekt.

'Ik ben benieuwd wat hij er van bakt. Gisteren deed hij het alvast perfect." Het is woensdagmorgen, iets na elven in het Gentse Kuipke. Roy Julen staat aan de rand van het podium te wachten tot Koen Wauters er zijn opwachting maakt. De Nederlandse choreograaf is het brein achter elk danspasje dat je bij The Voice te zien krijgt, en mocht Wauters eerder deze week leren hoe je een geslaagde moonwalk doet. In de finale-aflevering van vanavond zingt elke coach immers een duet met zijn of haar poulain. En daar hoort, in het geval van Team Koen, ook een choreografie bij. "Koen weet natuurlijk wel hoe hij op een podium moet bewegen, maar zo'n echte choreografie is nog wat anders. Daar moet je als zanger toch een drempel voor over. Het was even zoeken, maar op het eind bleef Koen maar om nieuwe moves vragen."

Op de tonen van Michael Jacksons 'Wanna Be Starting Something' laat Wauters zijn kunnen zien. En Julen overdreef niet: de privédansles werpt zijn vruchten af. Alleen de moonwalk loopt, tot groot jolijt van de aanwezige crew, nog wat stroef. Hoe groot de crew precies is, kan ook producer Nick Cassier niet zeggen. "Om de liveshows op antenne te krijgen, is ongeveer tweehonderd man personeel nodig." Maar ook in de weken en maanden die aan die shows vooraf gaan zijn heel wat mensen voor The Voice in de weer. Zeker nu het programma dit jaar de televisiestudio's van Alfacam inruilde voor het Gentse Kuipke. Dankzij die verhuis kunnen er voortaan 3.000 in plaats van 1.500 fans binnen, maar omdat de wielerpiste/evenementenhal niet voorzien is op een televisiecircus als dat van The Voice werd alles van de grond af opgebouwd. Podium, licht, geluid en niet te vergeten de volledig uit containers opgetrokken backstageruimte, allemaal moest het een plaats krijgen in 't Kuipke en de Floraliënhal die naast de wielerpiste ligt. "Dat maakt van The Voice zonder twijfel de grootste Vlaamse televisieproductie van de afgelopen jaren", weet Cassier.

"Dat einde klopt niet. Hans? Kunnen we het niet anders doen?" Hulpcoach Koen Buyse is niet tevreden over de laatste paar noten van het Johnny Cash-nummer dat hij met finaliste Dunja zingt. De kandidaten oefenen hun nummers dan wel samen met hun coaches in, maar hoe datzelfde nummer klinkt wanneer een zeventienkoppig orkest mee komt spelen horen ze pas vandaag voor het eerst. En meestal moet dan hier en daar gesleuteld worden. Hans Vrancken is de man die daarbij aan de knoppen zit. Vrancken is niet alleen orkestleider, hij moet er ook voor zorgen dat alle partituren op maat van zijn zeventien muzikanten zijn. Een huzarenstukje. "Tijdens een seizoen van The Voice bewerk ik ongeveer driehonderd nummers. En elk nummer opnieuw is dat een race tegen de tijd." Ook in de laatste rechte lijn naar de finale is er haast bij. Na de opmerkingen van Buyse worden de arrangementen van het duet herschreven. Op het podium, in amper een kwartier tijd. "Als je voor elk nummer maar een halfuur lang kunt repeteren, dan is er geen tijd te verliezen."

Benenwerk

Terwijl de kandidaten hun nummers inoefenen verschijnen ook de danseressen ten tonele. Zij oefenden hun pasjes eerder op de week en komen nu proberen hoe ze die binnen de grenzen van het podium kunnen laten zien. Ook hier moet het snel gaan. Choreograaf Julen: "Bij So You Think You Can Dance krijg ik zes uur de tijd om een choreografie uit te werken. Bij The Voice moet ik er vijf uitwerken in acht uur tijd." Een moordend tempo, ook voor de danseressen. Al bewijzen die tijdens de repetities hoe snel ze al die pasjes in de benen kunnen krijgen. Terwijl drie danseressen hun choreografie dansen, staat een andere aan de zijkant toe te kijken. Wanneer de drie het nummer nog eens dansen, doet hun collega al voorzichtig mee om bij de derde oefensessie gewoon de hele routine foutloos mee te dansen.

Het benenwerk van de danseressen wordt ook nauwlettend in de gaten gehouden door Annick Gielen, de styliste die de kandidaten en de danseressen van het juiste pakje moet voorzien. Maar om te bepalen hoe strak zo'n kleedje precies moet zitten, is het wel handig te weten welke manoeuvres er in uitgevoerd worden. In het geval van Dunja, die vanavond een energieke versie brengt van Tina Turners 'Rolling on the River', is het duidelijk: haar glitterpakje, en dat van de danseressen, kan maar beter nauw aansluiten. Gielen voegt meteen de daad bij het woord en sommeert Dunja en haar danseressen na de repetitie in haar kleedkamer. Maten worden genomen, kleren gepast en na het nodige gefriemel verhuizen de pakjes naar de naaimachine, waar de assistente van Gielen ze meteen in de juiste vorm stikt.

Het geheim

Ook Marleen Van Moer is een aandachtige toeschouwer langs de zijlijn. Zij is psychologe en staat samen met twee collega's in voor de begeleiding van de kandidaten. "Ik ben hun aanspreekpunt wanneer ze problemen hebben en probeer hen zoveel mogelijk praktische zaken uit handen te nemen. De kandidaten moeten zich volledig op The Voicekunnen concentreren. Neem nu Laura, die is pas zeventien en zou nu dus eigenlijk op de schoolbanken moeten zitten. Ik ben in haar plaats met de schooldirectie gaan onderhandelen zodat ze zes weken lang vrijaf kon krijgen."

De psychologe is slechts een van de mensen die de voorbije maanden achter de schermen aan The Voice werkte. Het team van producer Nick Cassier begon midden juni al met de voorbereidingen. "Toen is de zoektocht naar geschikte kandidaten begonnen. Optredens afschuimen, bij muziekscholen binnenlopen, allemaal in de hoop daar goede stemmen te vinden." Die actieve screening, zoals dat dan heet, is goed voor zowat 10 procent van alle kandidaten. Maar veel van die geronselde stemmen gaan lang mee. "Bij de start van de battles bestaat zowat de helft van het deelnemersveld uit kandidaten die we zelf gevonden hebben." Die aanpak is volgens Cassier hét geheim van The Voice. "De titel van het programma zegt alles, The Voice valt of staat met de stemmen die je te horen krijgt. Net daarom ben ik met een heel klein hartje aan het derde seizoen begonnen. Zouden we nog wel voldoende topkandidaten vinden? Maar na amper een paar audities wist ik het al: dit komt goed. Wat mij betreft mag seizoen vier morgen beginnen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234