Zondag 25/09/2022

Luchtvaart

Twijfels over nieuwe dochter Air France-KLM: "Dit is pappen en nathouden"

Franck Terner, de nieuwe Air France-directeur. Beeld REUTERS
Franck Terner, de nieuwe Air France-directeur.Beeld REUTERS

Air France-KLM begint een nieuwe Franse luchtvaartmaatschappij voor verre bestemmingen, die de concurrentie met maatschappijen uit de Golfstaten moet aangaan. Dat heeft de luchtvaartgroep vandaag bekendgemaakt, tegelijk met de kwartaalcijfers en een nieuwe strategie. De Nederlandse luchtvaarteconoom Hans Heerkens staat niet te juichen over de nieuwe dochter: "Dit plan combineert eigenlijk het slechtste van twee werelden."

Redactie Volkskrant.nl

De nieuwe maatschappij richt zich op routes waar de concurrentie nu moordend is en moet Air France-KLM bovendien de mogelijkheid geven nieuwe routes te openen. De maatschappij moet in 2020 beschikken over tien langeafstandsvliegtuigen, die worden bemand door piloten die nu voor Air France werken. Zij kunnen zich vrijwillig melden, maar moeten dan wel rekenen op een versobering van hun bestaande arbeidsvoorwaarden.

Luchtvaarteconoom Hans Heerkens heeft zijn twijfels bij de nieuwe dochtermaatschappij. "De inkt is natuurlijk nog maar net droog, maar ik maak me vooral zorgen omdat die nieuwe dochter geen prijsvechter wordt, maar wel onder lagere kosten moet opereren. Vluchten worden dus duurder dan bij de echt goedkope maatschappijen, maar krijgen ook niet de service die we kennen van KLM. Het is geen duidelijke keuze, maar het slechtste van twee werelden."

Om die reden kan de luchtvaartgroep niet echt de strijd aan met een maatschappij als Emirates, denkt Heerkens. "Emirates doet het goed vanwege de prijs én de service, dus ik vraag me af hoe je daarmee kan concurreren en tegelijk de kosten kan drukken."

Volgens de luchtvaarteconoom is het opvallend dat de piloten van de nieuwe dochter onder piloten van Air France zullen worden geworven, die zich vrijwillig moeten melden, maar dan wel op een versobering van hun bestaande arbeidsvoorwaarden kunnen rekenen. "Waarom zouden die piloten dat doen? Je kunt piloten bijna niet ontslaan, dus ik zie niet in waarom zij zelf voor minder zouden kiezen."

Zware marktomstandigheden

De nieuwe luchtvaartmaatschappij maakt deel uit van een nieuwe strategie die Trust Together heet. Het doel: het vertrouwen van het personeel terugwinnen. Juist daaraan heeft het de laatste jaren ontbroken bij Air France. Dat leidde tot een stakingsgolf in de zomer van 2015 en tot een curieus incident in oktober 2015, waarbij twee directeuren het hemd van het lijf werd gerukt door boze werknemers.

Gisteren werd al naar buiten gebracht dat Air France-directeur Frédéric Gagey wordt vervangen door Franck Terner, nu directeur van de winstgevende afdeling techniek en onderhoud.

Air France-KLM maakte vandaag eveneens de kwartaalcijfers bekend, waaruit blijkt dat de luchtvaartgroep de winstgroei van de eerste jaarhelft in het belangrijke derde kwartaal geen vervolg heeft kunnen geven. De luchtvaartgroep kampt met aanhoudend zware marktomstandigheden en werd bovendien geconfronteerd met een staking door het Franse cabinepersoneel. Die drukte het operationeel resultaat met zo'n 90 miljoen euro, meldde het Frans-Nederlandse concern donderdag.

Behalve de staking in juli en augustus speelt ook angst voor terrorisme Air France nog altijd parten. De Franse markt zelf loopt wel goed, maar de populariteit van Frankrijk als reisbestemming heeft zwaar te lijden van de aanslagen afgelopen jaar in Parijs en Nice, aldus scheidend financieel topman Pierre-François Riolacci in een toelichting.

De nieuwe strategie zou in 2020 voor een omzet van ongeveer 28 miljard euro moeten zorgen, tegenover 26 miljard euro vorig jaar. Daarbij moeten tegen die tijd zo'n 100 miljoen passagiers worden vervoerd, ruim 20 miljoen meer dan in 2015.

Transavia

Overigens blijft het rommelen bij Air France-KLM, zelfs op de dag dat topman Jean-Marc Janaillac zijn nieuwe strategie presenteert. Aan de Franse kant houden de vakbonden zich inmiddels koest, maar aan Nederlandse zijde is grote wrevel onder delen van het personeel. De vakbonden voor het cabinepersoneel voeren vandaag hun acties bij KLM op, uit protest tegen het bezuinigingsplan om op 40 procent van de intercontinentale vluchten met één bemanningslid minder te vliegen.

KLM doet het de laatste tijd veel beter dan Air France, mede dankzij dochterbedrijf Transavia, dat is omgebouwd tot prijsvechter. Een belangrijke klacht aan de Nederlandse kant is vaak dat ingrepen bij bepaalde bedrijfsonderdelen structureel gepaard gaan met grotere Franse invloed. Het is nog onduidelijk of de persconferenties van vandaag antwoord geven op de grote vraag die in Nederland leeft: verstevigen de Fransen hun greep op KLM of blijft de zelfstandigheid van de partner ongemoeid?

2009-02-16 00:00:00 SCHIPHOL (ARCHIEFFOTO) - KLM gaat op elke intercontinentale vlucht een steward of stewardess minder inzetten. Dat melden bronnen aan RTL Z. De maatregel moet voor een fikse bezuiniging zorgen. Naast de vaste medewerkers aan boord, heeft KLM ook een flexibele schil, ingevuld door inhuurkrachten. ANP XTRA KOEN SUYK Beeld ANP XTRA
2009-02-16 00:00:00 SCHIPHOL (ARCHIEFFOTO) - KLM gaat op elke intercontinentale vlucht een steward of stewardess minder inzetten. Dat melden bronnen aan RTL Z. De maatregel moet voor een fikse bezuiniging zorgen. Naast de vaste medewerkers aan boord, heeft KLM ook een flexibele schil, ingevuld door inhuurkrachten. ANP XTRA KOEN SUYKBeeld ANP XTRA

"Pappen en nathouden"

Het gaat slecht vallen dat de piloten van de nieuwe dochtermaatschappij intern zullen worden geworven, maar het cabinepersoneel extern, schat luchtvaarteconoom Heerkens in. "Omdat je daarmee het huidige cabinepersoneel buitenspel zet. Het lijkt alsof ze ervoor hebben gekozen om de cabinevakbonden onder druk te zetten, maar dit niet durven bij de piloten."

Terwijl onder een deel van het cabinepersoneel nu al veel afgunst leeft vanwege piloten die steeds met fluwelen handschoenen worden aangepakt, zegt Heerkens. "Dit plan heet Trust Together, maar het is meer pappen en nathouden. Vertrouwen ga je er niet mee winnen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234