Woensdag 28/09/2022

Twintig jaar radio met beelden

Op 1 augustus 1981 werd MTV de ether ingestuurd. Het zeer toepasselijke 'Video Killed the Radio Star' van The Buggles trok de pasgeboren muziekzender op gang. En het was meteen raak. De verkoop van de hitsingle schoot de hoogte in. MTV kon carrières maken. Popgroepen als Duran Duran, Europe en Bon Jovi hebben veel aan de zender te danken.

Brussel / Eigen berichtgeving

Kirsten Bertrand

MTV kwam als geroepen. Eind jaren '70 zat de muziekindustrie in het slop. Vanaf 1977 daalde de platenverkoop met 10 procent per jaar. De muziekzender zou de platenfirma's, die het project oorspronkelijk weinig krediet gaven, uit de ellende trekken. En hoe. De verkoop van platen nam vanaf de jaren tachtig spectaculair toe. MTV kon aanvankelijk niet meeprofiteren van de hoogconjunctuur in muziekland. Pas eind 1983 werd de zender winstgevend.

Het initiatief kwam van John Lack, de 33-jarige vice-directeur van Warner. Hij bedacht dat een videofilmpje de weg naar de top aanzienlijk kon verkorten. Zijn gedroomde muziektelevisie was "radio, maar dan met beelden". Vierentwintig uur per dag muziek, aan elkaar gepraat door vj's, de televisievariant van de discjockeys. Sterke man aan het roer was Robert Pittman, een jonge, getalenteerde radiomaker, die het later nog ver zou schoppen in de televisie- en internetwereld.

De tijd was rijp voor een muziekstation. Kabeltelevisie begon begin jaren tachtig het grote publiek te bereiken en muziekprogramma's maken was spotgoedkoop. Platenfirma's leverden de videoclips immers gratis. Bovendien mikte MTV op een aantrekkelijk publiek: jong, blank en welgesteld. Een van de grootste successen in de geschiedenis van de piepjonge zender was Michael Jacksons hit 'Thriller'. Nochtans weigerde de zender aanvankelijk de clip uit te zenden. Men dacht dat het overwegend blanke publiek niet geïnteresseerd zou zijn in zwarte muziek. Slechts zestien van de meer dan 800 video's die in 1982 werden getoond, waren gemaakt door zwarte muzikanten. Pas toen CBS Records ermee dreigde al haar videoclips terug te trekken, bond MTV in en liet wat een van de bekendste videoclips aller tijden zou worden op de massa los. Jackson stond, samen met Madonna, aan de wieg van een nieuwe videogeneratie. De popdiva baarde de zender nochtans vaak kopzorgen. De videoclip van 'Like a Prayer', waarin een halfnaakte Madonna haar bevallige lijf tegen een zwarte Christusfiguur aanschurkt, mocht oorspronkelijk niet vertoond worden.

In 1987 ging met 'Money for nothing' van Dire Straits MTV Europe van start. Met de song hekelde de Britse band het snelle geld dat tweederangs popgroepjes binnenrijfden dankzij het muziekstation. De gouden jaren van MTV Europe lagen rond 1988, met humoristische vj's als Ray Cokes, Steve Blame en onze eigen Marcel Vanthilt.

In de jaren negentig brokkelde de invloed van de zender op reclame, mode en film af. De hype was voorbij. Er waren nog wel de beroemde MTV Unplugged-sessies, en Beavis en Butthead, maar het station slaagde er niet meer in zijn stempel op het culturele leven te drukken.

De videoclip van 'Like A Prayer', met een halfnaakte Madonna en een zwarte Christus-figuur, mocht niet de ether in

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234