Vrijdag 30/09/2022

Twitter sluit grootste reclamedeal ooit

Twitter heeft het grootste reclamecontract uit zijn zevenjarig bestaan binnengehaald. De overeenkomst strekt zich over enkele jaren uit en is honderden miljoenen euro's waard.

De deal wordt gesloten met Starcom MediaVest Group (SMG), een Amerikaans bureau dat advertentieruimte inkoopt voor grote klanten. SGM wil vooral adverteren rond televisieprogramma's.

Onderzoek heeft uitgewezen dat tv-kijkers vaak tijdens een programma op hun laptop, tablet of mobieltje over de uitzending twitteren. "De reclamebranche heeft een verkeerde focus gehad, met een keuze tussen televisie en Twitter", verklaarde Twitterdirecteur Adam Bain in de Financial Times. "Dat zien wij anders. Twitter is een brug."

Onder de klanten van SMG bevinden zich grote adverteerders als Procter & Gamble, Walmart, Microsoft en Coca-Cola. Dankzij het contract krijgen zij prominente advertentieruimte op Twitter, maar ook toegang tot onderzoeken en marktgegevens.

Twitter telt zo'n 500 miljoen geregistreerde gebruikers. Elke dag worden er gemiddeld 400 miljoen berichten van maximaal 140 tekens verzonden.

In januari hield marktvorser eMarketer de reclameomzet van Twitter over 2012 op 289 miljoen dollar. Dit jaar zou dat bedrag verdubbelen en voor 2014 wordt een omzet verwacht van tegen de 1 miljard dollar. In deze ramingen is de opbrengst van de deal met SMG nog niet verrekend.

Het Californische bedrijf zoekt al lange tijd naar middelen om munt te slaan uit zijn populariteit. Reclame is een voor de hand liggende inkomstenbron, maar Twitter wil ook voorkomen dat advertenties gebruikers wegjagen.

Vorige week maakte Twitter bekend dat het software heeft ontwikkeld waarmee adverteerders de inhoud van tweets kunnen analyseren om gebruikers met gerichte reclame te bestoken. Tot nu toe kon Twitter de interesses van een gebruiker alleen aflezen aan de microblogs die hij of zij volgt.

Met het nieuwe gereedschap kan een popgroep een advertentie voor een concert in Amsterdam tonen op de blogs van gebruikers in Amsterdam die over de band hebben getwitterd. Volgens productmanager Kevin Weil klikken gebruikers in sommige gevallen op elf van de honderd advertenties die hen worden voorgeschoteld.

Een andere inkomstenbron is vorige week geïntroduceerd. Een nieuwe app, #music, laat bezoekers muziek zoeken die ze leuk vinden en over liedjes twitteren op online-muziekdiensten als iTunes, Spotify en Rdio. De app toont korte clips en links naar webwinkels waar het volledige nummer te koop is, waarvoor het commissie krijgt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234