Zaterdag 08/10/2022

Uber

Uber hoopt 100 miljard op te halen met beursgang

Taxi-chauffeurs in Buenos Aires demonstreren tegen de aanwezigheid van Uber-chauffeurs in hun stad. Beeld EPA
Taxi-chauffeurs in Buenos Aires demonstreren tegen de aanwezigheid van Uber-chauffeurs in hun stad.Beeld EPA

Taxi-app Uber gaat naar de beurs. Het bedrijf heeft donderdagavond laat de langverwachte officiële aanvraag daartoe ingediend bij de beurs in New York.

Michiel van der Geest

Met de beursgang hoopt het bedrijf tussen de 90 en 100 miljard dollar op te halen. Daarmee wordt het een van de grootste beursgangen van een technologiebedrijf ooit. De eerste aandelen zouden op 10 mei verhandeld moeten kunnen worden.

Het bedrijf kan het geld goed gebruiken, want het doet grote investeringen in zelfrijdende auto’s en maaltijddienst Uber Eats. Uber maakt dan ook al jaren verlies, vorig jaar 1,8 miljard dollar op een omzet van 11,3 miljard. Dat verlies zal de komende jaren nog aanhouden, denkt het bedrijf.

Omstreden

Uber is allerminst een onomstreden bedrijf. De taxibranche vindt dat het door de app kapot wordt gemaakt. Diensten als Uber pop, waarbij gewone consumenten hun auto als taxi konden inzetten, zijn inmiddels in meerdere landen alweer verboden.

Bij Uber draait alles om de app. Het levert de chauffeurs hun ritten, routes, verdiensten en de cruciale beoordelingen door klanten. Klanten bestellen en betalen via de app hun taxi.

Uber trok zich in het verleden weinig aan van lokale (arbeids)wetten. Het bedrijf beschouwde zichzelf als een platform dat vraag en aanbod bijeenbracht en vond dat het om deze reden niet hoefde te voldoen aan lokale regels. Het bedrijf betaalde zelfs boetes van chauffeurs die op de bon waren geslingerd. Uiteindelijk oordeelden Europese rechters dat Uber gewoon een taxibedrijf is en dat chauffeurs moeten voldoen aan landelijke regels. Sinds Uber in Nederland met UberPop is gestopt, rijden alleen nog chauffeurs rond met een licentie voor het bedrijf en hebben ze een boordcomputer die onder meer rijtijden bijhoudt.

Het imago van het bedrijf is er nog niet veel door verbeterd in Nederland. Dat komt onder meer vanwege een recent aantal dodelijke ongevallen waarbij jonge chauffeurs betrokken waren. Uber Nederland heeft inmiddels maatregelen genomen en heeft de minimumleeftijd van chauffeurs verhoogd naar 21 jaar. Ook moeten chauffeurs onder de 25 jaar een cursus verkeersveiligheid volgen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234