Vrijdag 12/08/2022

Uit vrees bekeert de wereld zich tot Coca-Cola

Nu al is Coca-Cola de meest gedronken frisdrank ter wereld. Toch zijn er nog altijd drie miljard mensen op aarde die liever thee, koffie of water drinken. Ook die wil Cola gaan bekeren. Dat is althans is het toekomstbeeld dat de Canadese filmmaakster Irene Angelico ophangt in haar driedelige documentaire De Cola-kruistocht.

Met een schat aan oude en nieuwe reclamefilmpjes, historisch archief en nieuw materiaal gedraaid in onder meer Amerika, Rusland, Frankrijk en China, heeft Angelico het verhaal gedraaid van de onstuitbare opmars van een suikerdrankje, oorspronkelijk bedoeld als geneesmiddel, tot de 'gesublimeerde essentie van alles waarvoor Amerika staat'. Maar tegelijk is het een portret van onze eeuw, en van de grote veranderingen die daarin hebben plaatsgegrepen op sociaal, economisch en politiek vlak.

Angelico baseerde zich voor haar film op het boek For God, Country and Coca-Cola van Mark Pendergast, maar deed daarnaast zelf ook veel research. Daarbij viel haar op hoeveel vrees en ontzag de Coca-Cola Company inboezemt. "Ik had er geen idee van hoe ver de macht en de invloed van grote bedrijven als Coca-Cola reikt", zegt Irene Angelico. "In de aanloop naar de Olympische Spelen van '96, waarvan Coca-Cola de officiële sponsor was, kocht Coke een groot deel van de nodige grond op in Atlanta. Een van de gebouwen die moesten verdwijnen, was een tehuis voor daklozen. Niemand wou daar voor de camera iets over zeggen. Het is makkelijker om kritiek te leveren op regeringen dan op machtige bedrijven. Zij zijn veel beter beschermd en iedereen is bang voor hen."

In de eerste aflevering wordt nagegaan hoe het komt het dat een frisdrank, die voor meer dan 99 procent uit suikerwater bestaat, zo'n machtig consumptieproduct kon worden en zo'n belangrijke plaats kon veroveren in het leven van zoveel mensen. Omdat Coca-Cola - en later ook aartsrivaal Pepsi - in de eerste plaats een imago verkoopt. De opgang van Coca-Cola tot de bekendste merknaam ter wereld is een verhaal van geniale marketing, dat ruim een eeuw geleden begon.

Coca-Cola werd in 1885 uitgevonden door een aan morfine verslaafde veteraan van de Amerikaanse burgeroorlog, die met dat wonderdrankje zijn morfineverslaving hoopte te genezen. In 1888 koopt Asa Candler, een apotheker, de geheime formule over en dat is het begin van het nooit geziene succesverhaal van Coca-Cola.

Vandaag is de exacte samenstelling van Coca-Cola nog altijd een goed bewaard geheim. De honderd jaar oude formule ligt veilig opgeborgen in de safe van het immense torengebouw van de Coca-Cola Company, een frisdrankengigant met een zakencijfer van ruim vijfduizend miljard frank. Velen hebben het succes willen nabootsen, maar Coca-Cola is een haast religieus symbool van al het goede in het leven, het goede van Amerika, vrijheid en wereldwijde vriendschap geworden.

panorama TV 1 22.10

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234