Woensdag 10/08/2022

unieke endeavour-replica op ontdekkingsreis in Antwerpen

Nog tot en met zondag is in het Willemdok in Antwerpen de Endeavour te bewonderen, een replica van de driemaster waarmee Captain Cook destijds de kusten van Australië verkende. Het varende museum, dat werd ingezet bij de opnamen van de film Master and Commander, toert al tien jaar de wereld rond om mensen iets bij te brengen over de ontdekkingsreizen. Kapitein Blake: 'Er moet geld in het laatje komen. Zo'n schip in de vaart houden kost meer dan vierduizend euro per dag.'

Antwerpen

Van een medewerker

Nico Krols

'Alleen de kathedraal herkende ik direct." Kapitein Chris Blake was al eerder in Antwerpen. Dertig jaar geleden om precies te zijn toen hij, een groentje nog, deel uitmaakte van de bemanning van een vrachtschip. "De Endeavour ligt hier prachtig", zegt Blake. Het Eilandje zou wat hem betreft een toeristische trekpleister kunnen zijn. "Zo lang het zijn eigen karakter maar behoudt."

Blakes schip werd in 1994 gebouwd, in het kader van de 200ste verjaardag van Australië in 1988. Hij stuurt het sindsdien alle wereldzeeën op, in navolging van Cook die met het originele schip Australië verkende en Nieuw-Zeeland ontdekte. Dat op zich is al uniek aan het varende museum. "Er is maar één replica die het hele jaar rond in de vaart is", wijst een trotse Blake.

Europa is voor de Endeavour een interessante regio omwille van zijn dichte populatie die daarbij nog veel affiniteit heeft met maritieme geschiedenis. Dat levert bezoekers op. De missie van het niet-gesubsidieerde fonds dat de Endeavour varende houdt, is de wereld kennis te laten maken met de roemrijke geschiedenis van Cook en zijn schip. "Alle grote ontdekkingen zijn op driemasters gebeurd", vertelt Blake. "Wij leren hoe dat in zijn werk ging. Dat is niet alleen interessant voor wie ons als museum bezoekt en meer over Cook wil weten, maar ook voor de wetenschap, die haar voordeel kan doen met onze praktische zee-ervaring."

Na Antwerpen vaart de En-deavour naar Rotterdam, waar de Delft wordt gebouwd, ook een replica. "Ze kunnen leren van onze ervaring en we helpen hen bij de promotie van hun project." Ook al geldt de Endeavour als een van de meest meticuleuze replica's, toch moesten bij de bouw ervan compromissen worden gesloten. "We wilden dat de En-deavour zelfstandig kon zeilen. Dus ja, er zijn motoren, we hebben reddingssloepen en installeerden een kleine keuken en sanitair. Vooral omdat het wettelijk verplicht is. De Batavia, een prachtige Nederlandse replica, dubbel zo groot als de onze, gaf daar niet aan toe. Bewonderenswaardig, maar ze mag niet varen."

Dat de Endeavour een volwaardig en zeewaardig schip is, was een van de redenen waarom het dienst deed voor de film Master & Commander van Peter Weir. Veel is daarin van de Endeavour niet te zien. Het schip in de film moest immers een 19de-eeuws fregat zijn. Vanaf de Endeavour werden wel de stormen gefilmd. Deze opnamen werden dan later in de film ingevoegd. Daarvoor trotseerde het schip 42 dagen storm aan Kaap Hoorn, met windsnelheden tot 120 km per uur. "Schadelijk voor het schip?" reageert Blake op onze grote ogen. "Alleen de bemanning lag in duigen. Only the crew fell apart, not the ship." Peter Weir kreeg maar niet genoeg van de beelden en laste een extra stormsequentie in.

De Endeavour varende houden kost meer dan 4.000 euro per dag, een bedrag dat voor het grootste deel van het museumbezoek moet komen, wanneer het schip voor anker ligt. Meedoen aan een volgende edtie van de Tall Ships Race zou voor de Endeavour in dat opzicht een fantastische promotie zijn en nogal wat geld in het laatje kunnen brengen. "Natuurlijk zou ik graag willen deelnemen", zegt kapitein Blake. "Het probleem is alleen dat zo ongeveer alle pronkvaarten in de zomermaanden worden georganiseerd. We onderhandelen dus nog. Wij zijn een non-profitorganisatie, maar moeten wel het hoofd boven water houden."

Dat lukt voorlopig goed. De Endeavour ligt opzichtig mooi te wezen in het Willemdok. Blake grijnst: "Een schip is als een vrouw. Als het er goed uitziet, is alles in orde. Geen rondslingerende touwen, een propere romp. Nu nog bolle zeilen, you know."

Voor de vaart Rotterdam-Londen (3-6 mei) is er nog plaats op het schip. Voor meer info: 0044-8707/45.89.58, www.barkendeavour.com.au

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234