Vrijdag 12/08/2022

Unieke 'look' voor Honda HR-V

De enige echte verrassing op de Brusselse autobeurs, midden januari, was de Honda HR-V. Dat die wagen naar België kwam was natuurlijk al een tijdje geen geheim meer. Maar zijn introductie op de meeste Europese markten was aanvankelijk wel maar gepland voor de lente. De Japanners hebben hun huiswerk echter wat vroeger klaar gekregen en daarom stond niets export van de eerste exemplaren in de weg. Net voor de jaarwisseling mochten de verraste Belgische garagehouders dan ook al een eerste HR-V in ontvangst nemen, zodat ze onmiddellijk met de verkoop konden beginnen. Honda wil ons inmiddels graag doen geloven dat het met de HR-V weer een nieuw marktsegment heeft gecreëerd. Dat is misschien wat overdreven, alhoewel de vormen en zelfs het concept van de auto inderdaad toch vrij uniek zijn. Maar aangezien de klanten tegenwoordig wel duidelijk pap lusten van al die originele vrijetijdswagens hebben de ontwerpers blijkbaar veel meer speelruimte gekregen. De Mercedes A-klasse, de Renault Kangoo en Scénic en ook de Smart zijn maar enkele voorbeelden van auto's die het grote publiek in Europa nog niet zo lang geleden mogelijk niet zou hebben aanvaard. Maar vandaag is blijkbaar alles mogelijk. In Japan durfden ze trouwens al veel langer uitpakken met allerlei vreemde creaties, die er doorgaans ook wel op de nodige bijval konden rekenen. En ook de HR-V hoort in dat rijtje thuis, al haast Honda zich om er ons op te wijzen dat die HR-V bovenal een veelzijdige en dan ook heel gebruiksvriendelijke auto is. De HR-V heeft wat van een minibreak, met trekjes van een terreinwagen en ook enkele mogelijkheden die eigen zijn aan monovolumes of ruimtewagens. Het is dus een mix van verschillende concepten, waarmee de constructeur ongetwijfeld hoopt van meer walletjes tegelijk te kunnen eten. Onder de motorkap van de auto (die we binnenkort uitgebreid mogen testen) zit een 1,6 liter-benzinemotor met een vermogen van 105 pk. Die is gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak of aan een zogeheten continu variabele transmissie (of CVT). De krachtbron drijft de voorwielen aan, maar er is ook een variant met een toch nog altijd vrij unieke real time-vierwielaandrijving. Ook bij die auto gaat het vermogen in normale omstandigheden alleen naar de voorwielen, maar zodra de staat van het terrein dat nodig maakt wordt automatisch overgeschakeld op vierwielaandrijving. En dat geeft de HR-V inderdaad een beetje de allures van een terreinwagen. We vermoeden dan ook dat deze auto in Europa vooral een jong publiek zal aanspreken. Wie vroeger voor een GTi of een coupé koos, droomt nu blijkbaar vooral van een Toyota RAV-4, een Opel Frontera of misschien ook wel deze Honda. Dat hoopt de constructeur in alle geval ook zelf. 'We mikken op klanten die het avontuur niet uit de weg gaan en hoge eisen stellen inzake techniek, milieuzorg en veiligheid'; luidt het bij Honda, 'op mensen die trends zetten in plaats van deze te volgen en die meestal een heel actieve levenswijze hebben.' Dat is natuurlijk een reclamepraatje, maar de populariteit van al die andere speelse vrijetijdsauto's bewijst wel dat die praatjes maar zelden hun effect missen. Met alleen maar voorwielaandrijving kost de HR-V 644.000 frank (15.965 euro), voor de 4x4-variant wordt een supplement van 45.000 frank (1.116 euro) aangerekend. (AD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234